سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انتقاد سازمان ملل از زندانهاي سري آمريکا

شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد از آمريکا براي زندانهاي سري اين کشور و شکنجه زندانيان به شدت انتقاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني پرس تي وي ؛ چهار سال از زماني که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا شده است مي گذرد. يکي از قولهاي مهمي که اوباما در مبارزات انتخاباتي داده بود بستن زندان گوانتانامو بود اما او هنوز به اين وعده عمل نکرده است. اوباما همچنين با برنامه ربودن مظنونان و نگهداري آنها در زندانهاي سري در خارج از آمريکا و يا انتقال آنها به آمريکا مخالف بود اما او هنوز نتوانسته است اين کار را نيز متوقف کند. 

روي مک گاورن تحليلگر سابق سيا گفت واقعا بايد پرسيد که چه بلايي بر سر اوباما آمده است. چرا وقتي او رئيس جديدي را براي سيا منصوب مي کرد، يک وکيل را مسئول اين کار کرد، کسي که بتواند کار سيا را توجيه کند نه اينکه آن را در مسير درست رهبري کند. او اجازه داد تا همه شکنجه گران و آدم ربايان سر جايشان بمانند. اوباما نه تنها عليه آنها کاري نکرد بلکه آنها را گذاشت تا سيا را همچنان در کنترل خود داشته باشند. البته توضيح ساده اي براي اين مسئله وجود دارد و آن اينکه رئيس جمهور اغلب از سيا وحشت دارد. 

بن اميسون گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد است که درباره نقض حقوق بشر به دست دولتها در عمليات ضد تروريسم تحقيق مي کند. او از دولت آمريکا خواسته است تا يافته هاي خود را درباره فعاليتهاي سيا در دوران بوش منتشر کند. در زمان بوش، سيا به طور سازمان يافته برنامه بازداشت سري مظنونان را انجام مي داد. آمريکا نه تنها مظنونان را در داخل مرزهاي خود و زندان گوانتانامو، بلکه در زندانهاي سري دست کم پنج کشور ديگر نيز مظنونان را نگهداري و شکنجه مي کرد. سازمان ملل متحد مي گويد اين کشورها مراکش، لهستان، ليتواني ، روماني و تايلند هستند. سازمان ملل متحد در گزارش خود مي افزايد مقامات دست کم چهل و نه کشور ديگر نيز اجازه داده اند تا آمريکا از حريم هوايي اين کشورها و فرودگاههايشان براي انتقال مظنونان استفاده کند.

گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد از دولتهاي اين کشورها خواسته است تا خودشان نيز درباره بدرفتاري و شکنجه افراد در اين زندانهاي مخفي تحقيق کنند. تا کنون ايتاليا تنها کشوري بوده است که عليه افرادي که در برنامه زندانهاي مخفي آمريکا نقش داشته اند، شکايت کرده است. در سال دوهزار و نه دادگاه جنايي ميلان بيست و دو مامور سيا را به طور غيابي به جرم نقش آنها در ربودن ابوعمر روحاني مصري محکوم کرد. در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که ابوعمر در چهارده ماه حبس در قاهره در زمان رياست حسني مبارک بارها شکنجه شده است. 

گزارشگر سازمان ملل متحد همچنين از دولت انگليس هم خواسته است تا يافته هاي خود را در تحقيقات گيبسون منتشر کند. در اين تحقيقات بررسي شده بود که آيا ماموران انگليس نيز در برنامه زندانهاي سري آمريکا و شکنجه زندانيان نقش داشته اند. گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد نتيجه گيري کرده است دولت بوش در جنگ به اصطلاح عليه تروريسم، به شکلي خطرناک و سازمان يافته حقوق بشر را نقض کرده است. متاسفانه دولت اوباما هيچکدام از ماموران سيا را که در آدمربايي و شکنجه نقش داشته اند، توبيخ يا محاکمه نکرده است. اين گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد اوايل ژانويه نيز اعلام کرد قصد دارد درباره حملات هواپيماهاي بدون سرنشين براي ترور هدفمند افراد تحقيق کند. 


                                       آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.
                            
برچسب ها: زندان ، آمریکا ، سری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.