سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادعاهايي كه پاياني ندارند؛

ايران در اراک براي ساخت بمب هسته‌اي تلاش مي‌کند!(؟) + تصاوير

"نيروگاه اراک" مواد "راديواکتيو" توليد نمي‌کند، بلکه" آب سنگين" توليد مي‌کند که از آن براي "شکافت متوسط هسته اتم اورانیوم" در ديگر تاسيسات هسته‌اي ايران استفاده مي‌شود که بازرسان آژانس بين‌المللي هسته‌اي بر آن‌ها نظارت کامل دارند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، سال‌هاست هنگامي که قرار است اتفاقات مهمي در مسير برنامه هسته‌اي ايران از قبيل مذاکرات دو جانبه با گروه 5+1، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي يا انتشار گزارش فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران توسط آژانس رخ بدهد، رسانه‌هاي غربي با به راه انداختن جريان‌هاي برنامه‌ريزي شده عليه ايران، ماجراجويي کرده و داستان‌هايي رو مي‌کنند تا برنامه صلح‌آميز هسته‌اي کشور را تحت شعاع قرار داده و افکار بين‌المللي را حساس کنند.

در همين راستا، هفته گذشته، درست زماني که "مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 5+1" در "آلماتي" مرکز قزاقستان در حال پيگيري بود، روزنامه انگليسي "تلگراف" در ادامه پروپاگانداي ضد ايراني و اختلال در روند مثبت مذاکرت، با انتشار تصاوير ماهواره‌اي غير مستند از "نيروگاه آب سنگين اراک" مدعي شد ايران می‌خواهد از راکتور آب سنگین اراک برای تولید پلوتونیوم مورد استفاده در سلاح هسته‌ای بهره گيرد.
 
*

*

*

*



در تصاوير ادعايي تلگراف، حلقه‌هايي از بخار بالاي نيروگاه اراک ديده مي‌شود که طبق آن، روزنامه انگليسي ادعا مي‌کند ايران راکتور آب سنگين اراک را راه‌اندازي کرده و قصد توليد "پلوتونيوم" دارد.

در اين گزارش ادعا شده است ايران برنامه دومي Plan B براي توليد بمب هسته‌اي دارد.

همزمان با انتشار اين خبر، به طرز  مشکوک و برنامه‌ريزي شده، ديگر رسانه‌هاي غربي و بويژه صهيونيستي که نتيجه مثبت مذاکرات را به سود دولت‌هاي خود نمي‌ديدند، سراسيمه شروع به فرافکني و تحت شعاع قرار دادن روند مثبت مذاکرات ايران و گروه 5+1 در آلماتي کردند.

پايگاه انگليسي "ديلي‌ميل"، در گزارشي با عنوان "آيا ايران برنامه دومي براي توليد سلاح هسته‌اي دارد؟" به تحليل گزارش تلگراف پرداخت.

با وجود اينکه مقامات ايران و گروه 5+1 نسبت به "مذاکرات آلماتي" ابراز اميدواري و آن را مثبت ارزيابي کرده بودند، اما ديلي‌ميل مذاکرات را تحت الشعاع قرار داده و مي‌نويسد: "بازرسان آژانس 2 سال است از اين نيروگاه ديدن نکرده‌اند". اين پايگاه خبري در ادامه بدون اشاره به نکات مثبت مذاکرات آلماتي به نقل از برخي مقامات غربي مذاکرات را بي‌نتيجه معرفي مي‌کند.

صهيونيست‌ها که به جنگ‌‌خواهي و جنگ‌افروزي شهره هستند، با انتشار خبر تلگراف ذوق‌زده و با شوق فراوان بر طبل جنگ کوبيدند.

"يديعوت آحارانوت"، فرداي انتشار تصاوير تلگراف با تيتري درشت نوشت: "تصاوير منتشر شده حاکي از عملياتي شدن نيروگاه اراک دارد". اين وب‌سايت در ادامه به نقل از تلگراف مي‌نويسد، تصاوير نشان مي‌دهند که ايران نيروگاه توليد آب سنگين اراک را راه‌اندازي کرده است. 

اين روزنامه صهيونيستي سپس به موضوع ادعاي حمله رژيم صهيونيستي به نيروگاه اراک در سه ماهه نخست سال 2014 و رابطه آن با انتشار اين گزارش مي‌پردازد. به ادعاي يديعوت، برخي فکر مي‌کنند خط قرمز اسراييل راه‌اندازي نيروگاه اراک است. اين خبرگزاري صهيونيستي تا انجا جلو رفته است که بيم دارد بمب‌باران اراک منجر به تشعشع مواد هسته‌اي شود!

يديعوت آحارانوت در ادامه به حفاظت نظامي اطراف نيروگاه اراک اشاره کرده و مي‌نويسد؛ طبق تصاوير تلگراف، حفاظت امنيتي شديدي از اين نيروگاه به عمل آمده و موشک‌هاي ضد هواپيمايي در اطراف اين نبروگاه وجود دارند.

اما آيا واقعا ايران در پي اجراي برنامه دوم است؟‌


*

*

*


همان‌طور که در تصاوير خبرگزاري‌هايي که در بالا به نمايش در آمده‌اند ديده مي‌شود، ساعاتي پس از انتشار تصاوير ماهواره‌اي نيروگاه اراك توسط روزنامه تلگراف، بسياري از همان رسانه‌هاي انگليسي و غربي با بررسي اين گزارش، به درست بودن آن شک کرده و انتقادات زيادي را به اين روزنامه انگليسي وارد کردند.

پايگاه تحليلي "گلوبال‌پست"، در گزارشي با عنوان " اشتباه تلگراف درباره توليد پلوتونيوم ايران" عنوان مي‌کند، اين اقدام تلگراف در حالي که مذاکرات هسته‌اي در آلماتي در جريان بود نشان دهنده شبکه سياسي بزرگي است که عليه ايران در رسانه‌هاي بين‌المللي فعاليت دارد.

بنا بر اين گزارش، بزرگ‌ترين اشتباه تلگراف واژه "اولين" بود. هر کسي که برنامه هسته‌اي ايران را دنبال مي‌کند مي‌داند که سال‌هاست ادعا مي‌شود اين کشور در نيروگاه اراک به دنبال "توليد پلوتونيوم" است، در حالي که هيچ مدرکي تاکنون در اين خصوص يافت نشده است. همچنين، ژنرال آموس گيلاد Amos Gilad مدير امور سياسي-نظامي و راهبردي وزارت جنگ رژيم صهيونيستي اين گزارش را بي‌اعتبار دانسته و با طعنه مي‌گويد: "کدام خبر داغ"؟ خبر تنها در صورتي داغ است که ندانيد درباره چه چيزي صحبت مي‌کنيد. ايران هسته‌اي بدون شک تهديدي براي خاور ميانه است، اما اين هم حتي خبر هم نيست".

گيلان گفت: ايراني‌ها هيچ برنامه دومي "Plan B" ندارند.

گلوبال‌پست در ادامه ضمن اشاره به اين موضوع که خود ايران قبلا اعلام کرده بود که نيروگاه اراک را سال 2014 راه‌اندازي خواهد کرد،اذعان مي‌کند گزارش تلگراف هيچ موضوع تازه‌اي را عنوان نکرده است.

همچنين "مير جيودانفار" Meir Javedakfar""، متخصص صهيونيستي امور ايران، اعتقاد دارد "خبر داغ" تلگراف بخشي از يک تصوير سياسي بزرگ‌تر است. هدف اين مقاله تحت فشار قرار دادن ايران است.

"آلکس واتانکا" "Alex Vatanka"، متخصص امور ايران در "موسسه خاور ميانه واشنگتن"، گزارش تلگراف را به سخره گرفته و مي‌گويد:‌

اوه، قبلا هم شنيده بودم. آيا اين گزارش شوکه کننده است؟‌

به عقيده وي، اين تيتر بزرگ و جذاب بيشتر يک بازي سياسي است تا به ايران هشدار دهد، جامعه بين‌المللي فعاليت‌هاي هسته‌اي اين کشور را دنبال مي‌کند.

تصوير سال 2004 قشنگ‌تر بود

روزنامه انگليسي گاردين در گزارشي انتقادي نسبت به مقاله تلگراف درباره نيروگاه آب سنگين اراک، تصويري از سال 2004 زمان افتتاح نيروگاه توليد آب سنگين اراک را به نمايش گذاشت که بخار از آن بيرون مي‌آيد و نوشت: "بخارهای این تصویر بهتر هستند"!!


ادعاها درباره تأسیسات اراک، پیشینه‌ای 9 ساله دارد!

گاردین با اشاره به تکراري بودن چنين گزارش‌هايي، مقاله خود را با تيتر "نیروگاه آب سنگین ایران دوباره کشف شد"، "افشاگری‌ها درباره تأسیسات اراک، پیشینه‌ای 9 ساله دارد!" آغاز كرد.

جولیان برگر"، نويسنده گاردین در این مطلب سراسر طعنه و تمسخر می‌نویسد: "یکی از افتخارات روزنامه‌نگاری انگلیسی، استعداد گرفتن اخبار قدیمی و حیات بخشیدن دوباره به آن از طریق کشف دوباره است. همین قاعده در مورد صفحه نخست روزنامه دیلی تلگراف مصداق داشت که در آن ادعا شده بود، ایران نیروگاه تولید آب سنگین اراک را فعال کرده است؛ نیروگاهی که در حقیقت در سال 2004 آغاز به کار کرده بود و در سال 2006 رسما توسط "محمود احمدی‌نژاد" افتتاح شد.

در گزارش تلگراف آمده است که بازرسان آژانس بين‌المللي هسته‌اي از سال 2011 توانايي بازديد از سايت اراک را نداشته‌اند، اما واقعيت اين است که نيروگاه اراک در توافقنامه موافقتنامه پادمان ذکر نشده است،"نيروگاه اراک" مواد "راديواکتيو" توليد نمي‌کند، بلکه" آب سنگين" توليد مي‌کند که از آن براي "شکافت متوسط هسته اتم اورانیوم" در ديگر تاسيسات هسته‌اي ايران استفاده مي‌شود که بازرسان آژانس بين‌المللي هسته‌اي بر آن‌ها نظارت کامل دارند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۱
بی جهت نیست که از نظر مردم ایران چنین معادله ای برقرار است: انگلیسی = ... سوخته.
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۱
تصاویر منتشر شده واسه قسمت تولید بنزین پالایشگاهی اراکه....!!!!!!!
چه ربطی به سلاح داره خدا میدونه...
چقدر نادونن...
امیر علی
۰۹:۳۸ ۲۲ اسفند ۱۳۹۱
انرژی هسته ای حق مسلم ماست