سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سهم 98 درصدي نفت و گاز در سبد مصرف انرژي کشور

معاون پژوهش و فناوري وزير نفت گفت: 98 درصد از منابع اوليه و سبد مصرف انرژي ما در کشور از نفت و گاز است.


به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، محمدرضا مقدم در دومين همايش رويکردهاي نوين در نگهداشت انرژي در تالار اميني دانشگاه تهران افزود: در سبد مصرف انرژي ما ذغال سنگ سهمي ندارد، سهم انرژي هاي نو ناچيز است و انرژي هسته اي تازه دارد سهم پيدا مي کند.
وي اضافه کرد: اين درحاليست که در کشورهاي دنيا گاز طبيعي 21 تا 22 درصد و ذغال سنگ 26 درصد سهم در سبد مصرف انرژي دارد و انرژي هاي نو و انرژي هسته اي نيز سهم خوبي در اين سبد دارند.
مقدم گفت: باوجود قوانين بسيار در فناوري هاي انرژي، ضرورت پرداختن به انرژي و راهبردهاي مناسب فراهم کردن آن در دستورکار قرار نگرفته است و ساختار و راهبردهاي مناسبي هم در حوزه فناوري هاي انرژي نداريم.
وي افزود: کشوري مانند انگليس که خود توليدکننده و داراي منابع نفت خام است اما سبد مصرف انرژي آن متنوع است زيرا قيمت توليد يک بشکه نفت خام در اين کشور تا 85 دلار برآورد مي شود اين درحاليست که قيمت تمام شده توليد يک بشکه نفت خام در کشور ما و کشورهاي حاشيه خليج فارس چهار تا پنج دلار و در مواردي که با تزريق گاز استخراج مي شود تا 15 دلار است که فاصله زيادي که اين قيمت با قيمت بازار دارد موجب مي شود ارزآوري فراوان تعادل قيمت ارز خارجي را با اقتصاد درون زا بهم بزند.
مقدم گفت: زماني که ارز فراواني با قيمت پايين از فروش منابع انرژي حاصل مي شود قيمت حامل هاي انرژي يارانه دار مي شود و اجراي هيچ طرح فناورانه انرژي به صرفه نخواهد بود.
وي افزود: تحريم ها اقتصاد يارانه اي را تهديد کرده است اما در اصل فرصتي است که به اين نکته دقت کنيم چرا پس از گذشت بيش از 30 سال از انقلاب اسلامي در واردات، بومي سازي، تخصصي، نوآوري و نهادينه کردن فناوري هاي انرژي کار نکرديم.
مقدم گفت: به همان نسبت مصرف بي رويه انرژي موجب به خطر افتادن امنيت انرژي مي شود نوع فناوري انرژي، بومي سازي و نهادينه کردن آن بايد مورد توجه باشد البته ما در اين مقوله نيز به انرژي مانند واردات نگاه کرديم و کمتر به بومي سازي، انتقال و تخصصي کردن آن توجه کرده ايم.
معاون پژوهش و فناوري وزير نفت با بيان اينکه باوجود قوانين براي استفاده از حوزه هاي فناوري انرژي پژوهشکده هاي ما کار مثبتي انجام نداده اند، افزود: در اين باره در وزارت نفت شوراي انرژي هاي کارآمد را ايجاد کرديم تا بتوانيم با هماهنگي و همکاري دستگاه ها و نهادهاي مربوط اقدامات مناسبي در حوزه فناوري هاي انرژي انجام دهيم.

برچسب ها: نفت ، نیرو ، فناوری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.