سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس آمريکايي:

جمهوريخواهان جرات انتقاد از اسرائيل را ندارند

استاد دانشگاه آمريکا گفت، جمهوريخواهان جرأت انتقاد به سياست‌هاي دولت آمريکا در قابل اسرائيل را ندارند و اين يکي از علل اصلي مخالفت آنان با نامزدي چاک هيگل براي وزارت دفاع آمريکا بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره ؛ مجري اين شبکه ابتدا گفت، چاک هيگل پس از هفته‌ها تأخير و مانع‌تراشي از سوي اعضاي جمهوريخواه کنگره آمريکا، سرانجام به وزارت دفاع آمريکا برگزيده شد. جيسون جانسون، استاد علوم سياسي در دانشگاه آمريکا، طي گفتگوي اختصاصي با مجري اين شبکه درباره علل مخالفت شديد جمهوريخواهان با نامزدي چاک هيگل که خودش عضو حزب جمهوريخواه است گفت، هيگل يادآور دوراني است که جمهوريخواهان ديگر نمي‌خواهند آن را به ياد آورند. وي افزود،‌در اواخر دهه هفتاد و اوايل دهه هشتاد ميلادي، برخي از اعضاي حزب جمهوريخواه آمريکا وجود داشتند که در واقع جرأت کافي براي انتقاد و زير سؤال بردنِ سياست‌هاي دولت آمريکا در ارتباط با اسرائيل در خود مي‌ديدند. 

در آن دوران، جمهوريخواهاني بودند که تصور نمي‌کردند بايد از قدرت نظامي آمريکا براي حل و فصل هر مشکلي (در جهان) استفاده کرد. جانسون تأکيد کرد، چاک هيگل چنين مردي است (که نمي خواهد از قدرت نظامي آمريکا در همه موارد استفاده کند). اکنون چنين طرز تفکري که چاک هيگل دارد، ديگر با الگوي حزب جمهوريخواه آمريکا انطباق ندارد و از همين رو پيشنهاد چاک هيگل به عنوان نامزد وزارت دفاع آمريکا از سوي باراک اوباما، رئيس جمهور اين کشور، براي جمهوريخواهان بسيار ناگوار و ناخوشايند بود. جانسون افزود، با اين وجود، رئيس جمهور (اوباما) خوشبختانه توانست به رغم فشارهاي زياد، تأييد وزارت هيگل را از کنگره آمريکا بگيرد. 

اين استاد علوم سياسي افزود، در عين حال هيگل تأثير چنداني بر راهبرد دفاعي آمريکا نخواهد داشت، زيرا بر خلاف برخي از وزراي سابق دولت اوباما، مانند هيلاري کلينتون که براي خود شخصيت و رفتاري نسبتاً مستقل قائل بودند، هيگل از سياست‌هاي کلي دولت اوباما پيروي خواهد کرد. البته تاکنون عملکرد اوباما بسيار شبيه به ادامه سياست خارجي جرج بوش، رئيس جمهور پيشين آمريکا، بوده است. 

اين تحليلگر سياسي در خاتمه ضمن انتقاد به مانع تراشي‌هاي نمايندگان جمهوريخواه در مجلس نمايندگان و سناي آمريکا گفت، اکنون شرايط طوري شده که رئيس جمهور آمريکا به راحتي قادر نيست تأييد نامزد پيشنهادي خود را براي برخي از وزراي کابينه خود به دست آورد. به علاوه، قبل از سال 2010 ميلادي (که مجلس و سناي آمريکا هر دو تحت کنترل دمکرات‌ها بود) رئيس جمهور اوباما به راحتي قادر بود سقف بدهي‌هاي آمريکا را بالاتر ببرد يا بودجه دولت را به آساني از تصويب کنگره بگذراند و به کار دولت خود بدون هيچ مانع‌تراشي ادامه دهد.

اما اکنون دولت آمريکا با کاهش خودکار هزينه‌ها مواجه شده است که بر وزارت دفاع آمريکا نيز تأثيرگذار خواهد بود. اين در حالي است که چاک هيگل خود را براي مواجهه با اين مشکل نيز آماده کرده است. در هر صورت ما نمي دانيم چه زماني بودجه‌اي معقول و سهل‌الوصول براي وزارتخانه‌هاي کليدي آمريکا، از جمله وزارت دفاع اين کشور، به تصويب خواهد رسيد تا اين وزارتخانه‌ها ديگر نگران کاهش همه جانبه‌ي بودجه و ساير هزينه‌هاي خود نباشند.


برچسب ها: آمریکا ، اسرائیل ، انتقاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.