سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرونده خبري/

سياست‌زدگي مانعي براي آزاد انديشي دانشجويان

عضو شوراي مرکزي جنبش عدالتخواهي گفت: گرايش به حاشيه‌ها و سياست‌زدگي باعث فروكش کردن سطح انديشه ميان دانشجويان مي‌شود.

کرسي‌هاي آزاد انديشي مقوله‌اي است که بارها از سوي مقام معظم رهبري مورد تاکيد قرار گرفته است، اهميت اين موضوع خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران را بر آن داشته تا پيرامون اين مسئله با مسئولان دانشگاهي و فعالان دانشجويي به گفتگو بنشيند، نوشته زير حاصل بخشي از اين گفتگوهاست.

عضو شوراي مركزي جنبش عدالت‌خواهي
:
تاكنون آن فضايي كه شايسته جمهوري اسلامي بوده در روند اجراي كرسي‌هاي آزاد انديشي به طور كامل در دانشگاه‌ها اجرا نشده است.

وي افزود:‌ فضايي كه بعد از فتنه 88 در دانشگاه‌هاي كشور شكل گرفت سياست‌زدگي را در بين جوانان دانشجو فراهم آورد و تا حدودي فضاي آزادانه كرسي‌ها را بر دانشجويان تنگ كرد.

اين فعال دانشجويي گفت: برداشت‌هاي اشتباه و نادرست از كرسي‌هاي آزادانديشي از سوي مسئولان و برگزار كننده‌ها در مسير اجرايي آن از ديگر دلايل عدم اجراي صحيح فضاي باز كرسي‌ها براي دانشجويان است.

عضو شوراي مركزي عدالتخواه بيان داشت: اكثر كرسي‌هايي كه تا كنون در دانشگاه‌ها شكل گرفته اغلب به صورت يك تريبون آزاد و مناظره بين دو نفر بوده كه متاسفانه بحث و تبادل نظر توسط دانشجويان در مباحث فكري -عملي كنار گذاشته شده است.

وي با بيان اينكه تاكنون فضاي واقعي كرسي‌ها در دانشگاه‌ها شكل نگرفته است؛ گفت: گرايش دانشجويان به حاشيه‌ها و همچنين سياست‌زدگي آنان باعث فروكش کردن سطح انديشه مي‌شود و آن مسائلي را كه تيتر اول رسانه‌ها است به عنوان ملاك اصلي موضوعات كرسي‌هاي آزاد انديشي قرار مي‌‌دهد.

خوجگي با انتقاد از عملكرد برخي از مسئولان خاطرنشان كرد: برخي افراد محافظه‌كار با صدور احكام عجيب مانع برگزاري كرسي‌ها مي‌شوند و همه بايد به اين امر واقف باشند كه مشي رهبري بايد به عنوان اصل قرار گيرد تا فضاي انديشه رشد پيدا كند.

وي با بيان چگونگي شكل‌گيري عمل‌زدگي به عنوان يك آفت در بين دانشجويان گفت: افكار متفاوتي كه به دنبال يك هدف مشترك فعاليت مي‌كنند، اگر چنانچه اين فعاليت‌ها مبتني بر يك نظام فكري منسجم نباشد نوعي عمل زدگي شكل مي‌گيرد و در فضاي برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي به شكل منفي تاثيرگذار است.

عضو شوراي مركزي عدالتخواه اضافه كرد: تدوين آئين‌نامه با اعمال محدوديت براي دانشجويان به عنوان يك مانع براي ايجاد فضاي كاملا آزادانه در ابراز بيان و تفكرات مختلف از سوي دانشجويان عمل مي كند.

وي تصريح كرد: اگر تدوين آئين نامه در راستاي دفاع از آزادي باشد مطمئنا مفيد خواهد بود و‌ نبايد به اسم آزادانديشي آزادي را محدود كنيم.

دبير تشكيلات انجمن اسلامي دانشگاه شيراز: دانشجويان بايد اصول و مبناي بيانات مقام معظم رهبري را در برگزاري كرسي‌هاي آزاد انديشي اصل قرار دهند تا بتوانند در ريشه‌يابي مشكلات جامعه نقش بسزايي داشته باشند.

شهيري هدف اصلي از كرسي‌هاي آزاد انديشي را طبق بيانات مقام معظم رهبري به چالش كشيدن تفکرات متفاوت از افراد مختلف عنوان کرد تا دانشجويان بتوانند از کنار اين مناظرات به تفکر برتر و گفتمان صحيح‌تر برسند.

دبير تشكيلات انجمن اسلامي دانشگاه شيراز با اشاره به كرسي‌هاي برگزار شده در اوايل انقلاب تصريح كرد: مناظره‌هاي شهيدان بهشتي و مطهري در آن زمان مسائل اعتقادي را مطرح مي‌کرد و دانشجويان بايد اينها را براي خود الگو قرار دهند.

وي يكي از راهكارهاي رسيدن به اهداف اصلي در برگزاري كرسي‌هاي آزاد انديشي را عملكرد دانشجويان ذكر و تاكيد كرد: دانشجويان بدون آلوده شدن به بازي‌هاي سياسي به بيان منطقي مشكلات جامعه و ارائه راهکار بپردازند و در اين راستا مسئولان دانشگاه نيز بايد ارتباط و تفاهم خوبي را با دانشجويان داشته باشند.

دبير تشکيلات انجمن اسلامي دانشگاه شيراز بيان داشت: دانشجويان بايد با اعتقاد و باورهاي دروني خود و درك صحيح اصول و مباني، فرمايشات رهبري را در اين راستا به منصه ظهور برسانند.

مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه شهيدبهشتي: تشکل‌هاي دانشجويي به عنوان بخش عظيم بدنه دانشجويي نقش مطالبه‌گري دارند و در انتخابات مطالبات خود را حول محورهايي که رهبر انقلاب تعيين مي‌کنند، قرار مي‌دهند.

وي با بيان اينکه عملکرد تشکل‌هاي دانشجويي تحت تأثير احزاب و جريان‌هاي خاص قرار ندارد،‌ گفت: بخش مهمي از تأثيرگذاري تشکل‌هاي دانشجويي، برگزاري کرسي‌هاي آزاد انديشي است که باعث مي‌شود فضاي گفتمان‌ها در يک چهارچوب منطقي شکل گيرد.

مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه شهيد بهشتي تصريح کرد: هنگامي که فضاي گفتمان در يک چارچوب منطقي شکل گرفت و منطق حاکم شد در آن صورت است که تشکل‌ها مي‌توانند به دور از جنجال و جوسازي‌ها بحث انتخابات را پيگيري کنند و جامعه به نتيجه مطلوب‌تري خواهد رسيد.

وي با تاکيد بر اينکه با ايجاد فضاي منطقي براي بحث‌ و نقد منطقي مي‌توان از فضاي بروز فضاي احساسي و سوءاستفاده جلوگيري کردف خاطرنشان کرد: با توجه به بيانات رهبري و به صورت کاملا مستقل براي برگزاري يک انتخابات صحيح برنامه‌ريزي مي‌کنيم.

عضو اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان: دانشگاه‌ها تاکنون در زمينه برگزاري كرسي‌هاي آزاد انديشي فعال نبوده‌اند و جلساتي هم که برگزار شده پيرامون مسائل سطحي جامعه بوده و مي‌توان گفت منويات رهبري در آن محقق نمي‌شود.

وي تصريح كرد: روحيه مطالبه‌گري و عدالت‌خواهي كه دانشجويان به دنبال آن هستند و جلساتي که در آن از مسئولان مي‌خواهند كه پاسخگوي مشكلات باشند تاکنون با کيفيت مطلوبي در دانشگاه‌ها برگزار نشده است.

عضو جامعه اسلامي دانشجويان کم‌کاري دانشجويان و پيگير نبودن آنها را علت اصلي محقق نشدن كرسي‌هاي آزاد انديشي عنوان کرد و گفت: ابتدا بايد ماهيت آزاد انديشي براي دانشجويان و مسئولان تشريح شود تا ديدگاه‌هاي مختلف بر آن اثر منفي نگذارد سپس مي‌توان يک کرسي آزاد انديشي منطقي برگزار کرد.


مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تربيت مدرس: برگزاري كرسي‌هاي آزادانديشي نياز به مقدمه‌هايي دارد و بايد اين تفکر را در ميان دانشجويان اشاعه دهيم که شرکت در کرسي‌ها و بيان عقايد جزو موارد مجرمانه نيست.

کارآموز گفت: در دانشگاه تربيت مدرس كرسي‌هاي بسياري برگزار كرده‌ايم اما مشكلي كه با آن مواجه بوديم نبودن منتقد كافي در مباحث و ضمن  اينكه مسئولان دانشگاه با محافظه‌كاري نسبت به اين امر اقدام مي‌كنند.

وي بيان كرد:‌ جنبش دانشجويي در اين زمينه فعاليت شاياني داشته اما به دليل عدم همكاري مسئولان به نتيجه مطلوبي نرسيده است؛ مثلا در مباحث مناظرات، متاسفانه همكاري لازم با جنبش‌هاي دانشجويي نمي‌شود.

کارآموز خاطرنشان كرد: جنبش‌هاي دانشجويي قطعا در انتخابات رياست جمهوري آتي به دور از گرايش‌هاي سياسي حق را تبيين کرده و فعاليت خود را در اين زمينه اثبات مي‌كنند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: کرسی ، آزاد ، دانشگاه ، رهبری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.