سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اذعان مدير سابق سيا به استفاده از شکنجه در اين سازمان

مدير سابق سازمان جاسوسي مرکزي آمريکا( سيا) اذعان کرد سازمان سيا از روشهاي شبه شکنجه عليه دهها نفر استفاده کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان، مايکل هيدن در گفتگو با فريد زکريا در ويژه برنامه جي پي اس درباره استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين گفت ما در مقايسه با چند سال پيش امنيت مان اندکي بيشتر شده است. ما موفقيتهاي زيادي در جنگ با تروريسم داشته ايم که بخشي از آن به خاطر حملات هواپيماهاي بدون سرنشين بوده است. بنابراين من نمي گويم استفاده از اين هواپيماها بايد به طور کامل حذف شود. ما بايد با همه ابزارهاي موجود از خودمان دفاع کنيم. البته درباره تشکيل دادگاهي که مسئولان اين حملات را بازخواست کند و در واقع ميان رئيس جمهور و عوامل اجرايي اين حملات قرار گيرد، مخالفم با وجود اين بايد راهکاري باشد که اکثريت مردم آمريکا درباره کاري که ما مي کنيم احساسات راحتي و اعتماد کنند. من فکر نمي کنم اين هدف از طريق تشکيل دادگاه ويژه محقق شود. کميسيون ويژه اي که رئيس جمهور يا کنگره تشکيل مي دهند مي تواند اين وظيفه را بر عهده بگيرد و در عين حال وارد زنجيره اي فرماندهي اين برنامه نشود اما به هر دو قوه قانونگذاري و مجريه گزارش دهد. برنامه هايي از اين قبيل به ثبات و پايداري سياسي نياز دارند تا بتوانند تداوم داشته باشند.
رئيس سابق سيا درباره جاسوسي سايبري چين از آمريکا هم گفت بايد بگويم همه کشورها جاسوسي مي کنند اما برخي از کشورها از جمله آمريکا براي خود محدوديتهايي قائلند. ما اسرار کشورهاي ديگر را سرقت مي کنم تا بتوانيم امنيت و آزادي ملت آمريکا را حفظ کنيم. هدف ما از اين جاسوسي براي منافع مالي و سودآوري بيشتر صنايع کشورمان نيست. اما کاري که چينيها مي کنند جاسوسي صنعتي است. آنها اسرار ربوده شده را مي فروشند و از آنها براي برتري در مذاکرات بهره مي برند. سرقت اين اطلاعات از طرف چينيها به ميزان بي سابقه اي افزايش يافته است که هدف از آن ارتقاي رتبه اقتصادي اين کشور است. بنابراين من فکر مي کنم پاسخ ما هم بايد در حوزه اقتصادي باشد. ما بايد کاري کنيم که رفتارهاي سايبري چين نيز در چارچوب روابط چين و آمريکا تعريف و قانونمند شود. ما همچنين بايد در حوزه اقتصادي کاري کنيم که چيني ها هزينه جاسوسي سايبري خود را بپردازند و بدانند که اين کار براي آنها گران تمام مي شود.
مايکل هيدن درباره استفاده آمريکا از روش غرق مصنوعي براي گرفتن اطلاعات و اعتراف از مظنونان به منظور پيدا کردن محل بن لادن نيز گفت ما از غرق مصنوعي روي سه نفر استفاده کرديم. اما چندين نفر در بازداشت سيا بودند که روي آنها از تکنيکهاي بهبود يافته استفاده شد که غرق مصنوعي جزء آنها نبود. اطلاعاتي که از اين افراد به دست آمد در پيدا کردن محل اختفاي بن لادن در پاکستان کمک کرد. حتي لئون پانتا رئيس سابق سيا نيز اين مطلب را تاييد کرده است. 
فريد زکريا مجري جي پي اس از مايکل هيدن پرسيد در بسياري از مناطق جهان سيا به عنوان سازماني که به اصول اخلاقي پايبند نيست و بسيار بي رحم است شناخته مي شود. به نظر شما اين مسئله در تلاشهاي کلي دولت آمريکا که تاکيد دارد بايد اعتماد ملتهاي عرب را به دست آورد، چه تاثيري دارد ؟
مايکل هيدن گفت شکي نيست که اين مسئله خيلي مهم است. البته بايد توجه داشت برخي از روشها براي برخورد با کساني طراحي شده است که متقاعد شده اند و مطمئن هستند که مي خواهند شما را بکشند. ما همچنين بايد هميشه در نظر داشته باشيم که عده اي هم ممکن است در آينده بخواهند شما را بکشند و اينجاست که اقدامات آمريکا در مبارزه با تروريسم در مواردي ممکن است باعث شود اوضاع در آينده بدتر شود و تروريستها بيشتر شوند. وقتي ما درباره روشهاي بهبود يافته بازجويي صحبت مي کنيم شايد هرگز از فرد بازداشت شده که تحت روشهاي بهبود يافته بازجويي است ، سؤالاتي نمي پرسيم که جواب آنها را نمي دانيم. در واقع اصلا هدف از اين کار اين نيست که با روشهاي بهبود يافته به حقيقت دست پيدا کنيم بلکه هدف اين است که فرد را از حالت نافرماني به حالت همکاري بياوريم.  ما حدود يکصد نفر را بازداشت کرده بوديم. ما به اين نتيجه رسيديم که لازم است از اين روشها روي حدود يک سوم اين افراد استفاده کنيم. اما وقتي آنها حاضر به همکاري مي شدند ديگر بازجويي گفتگويي بيش نبود. سيا اين کار را از روي وظيفه و نه علاقه انجام مي داد و من عميقا معتقدم که اين کار آمريکا را امن تر کرده است. 







برچسب ها: بین الملل ، سیا ، شکنجه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.