سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رضا اسماعیلی:

شهید مطهری هم‌ردیف مصلحانی همچون اقبال لاهوری است

رضا اسماعیلی گفت: شعر بهترین محمل معرفی شخصیت استاد شهید مرتضی مطهری است زیرا این شهید بزرگ هم‌ردیف مصلحانی همچون علامه اقبال لاهوری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد برگزاري دومين جشنواره گل واژه مطهر؛ رضا اسماعیلی شاعر گفت: نکته خوبی که باید در مورد برگزاری جشنواره گلواژه های مطهر به آن اشاره شود اینست که در خصوص بزرگانی همچون استاد شهید مرتضی مطهری می باشد تا نسل امروز با زندگی این بزرگان شناخت پیدا کرده و با افکار، آثار و سیره عملی آنها آشنا شوند. به طور طبیعی شعر بهترین محملی است که می توانیم از طریق ابعادهنری زمینه ای را فراهم کنیم تا نسل امروز، هنرمندان، شاعران و نویسندگان در صحنه حاضر شوند و انگیزه لازم را برای خلق آثار ارزشمند ادبی در این حوزه پیدا کنند.
وی در ادامه این مطلب افزود: استاد شهید مطهری چهره ای بود که حضرت امام (ره) آثار ایشان را صددرصد تایید کرده بودند. نیاز جامعه امروز است که شناخت کامل تری نسبت به آثار و افکار شهید مطهری؛ این عالم بزرگ پیدا کرده و آثار این عارف عالی مقام را مورد بررسی قرار دهد.
این شاعر کشورمان با اشاره به تاثیرگذاری استفاده از تفکرات استاد شهید مرتضی مطهری در شعر تصریح کرد: امیدوارم با شناخت پیدا کردن نسبت به افکار استاد شهید مطهری بتوانیم راه روشن امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی را ادامه دهیم.در این راه شعر می تواند به تحقق این مهم کمک کرده و این راه را هموار کند تا با زبان شعر ما بتوانیم سیمای درخشان و پرفروغ استاد را به جامعه معرفی کنیم زیرا بروی جامعه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه شاعران نباید تنها به جنبه روحانی بودن شهید مطهری تمرکز داشته باشند، اضافه کرد:استاد شهید مرتضی مطهری نه تنها به عنوان یک عالم بلکه به عنوان یک مجاهد انقلابی، فیلسوف، سیاستمدار، نظریه پردازدینی، روشنفکر دینی، مصلح اجتماعی و کسی که در ایجاد پیوند بین حوزه و دانشگاه نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری داشت، شناخته شده است. این ابعاد باید در شعر شاعران امروز مورد بررسی قرار بگیرد. شاعرانی که می خواهند چهره این عالم برجسته را به تصویر بکشند به این ابعاد توجه داشته باشند که تنها به عنوان یک روحانی به استاد نگاه نکنند.
این شاعر کشورمان با بیان اینکه استاد شهید مرتضی مطهری هم ردیف مصلحانی همچون علامه اقبال لاهوری است، اظهار داشت: این بزرگوار می تواند هم ردیف مصلحانی همچون اقبال لاهوریو محمد عبده قرار بگیرد.
اسماعیلی این جشنواره را پل ارتباطی و آشتی نسل دیروز و امروز دانست و ابراز داشت: این جشنواره پل پیوندی است که نسل امروز را با دیروز آشتی می دهد، بین افکار و اندیشه های نسل 57 و امروز پیوند می زند و قلب ها را به هم نزدیک تر می کند. مقدمه شناخت رهبرکبیر انقلاب اسلامی؛ شناخت بزرگانی همچون استاد مطهری و دکتر مفتح است که اگر ما واقعا شناخت کاملی نسبت به این بزرگان داشته باشیم در شناخت شخصیت رهبر بزرگمان هم موفق خواهیم بود.
وی آثار استاد شهید مرتضی مطهری را راهی روشن دانست و اظهار داشت: استاد مطهری در کنار تالیفات خود، در حوزه ادبیات هم تعلق خاطری داشتند. ایشان کتاب "تماشاگه راز"را دارند که در این کتاب شخصیت حضرت حافظ مورد بررسی قرار گرفته است.وی همچنین با نگارش دو جلد کتاب "داستان راستان" علاقه مندی و توجهشان را به ادبیات و تاثیر آن در جامعه نشان داده بودند. استاد شهید مطهری با نوشتن این کتاب ها راه را به ما نشان دادند که اگر ما می خواهیم در قلوب مردم نفوذ پیدا کرده و در ذهن و زبان مردم جایی را باز کنیم باید این کار را با ابزار هنر و ادبیات انجام دهیم.
اسماعیلی در خاتمه با اشاره به اقتدای شاعران به استاد شهید مطهری در قالب های مختلف شعر خاطرنشان کرد: امروز شاعران در قالب های مختلف مانند کلاسیک، نیمایی و نو می توانند با اقتدا به استاد شهید مرتضی مطهری راه را هموار کنند تا جامعه را با ریشه ها، تاریخ، فرهنگ و جهانبینی اسلامی بیشتر آشنا کنیم. هنرادبیات به عنوان پل پیوند می تواند راه را هموار کند و نسل امروز را با آرمانهای انقلاب و حضرت امام خمینی (ره)و ارزشهای انقلاب بیشتر آشنا کند./ص

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.