سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا ويندوز هنگ مي‌کند؟!

صفحات آبي، مشکلات هنگام بوت و فريز شدن برنامه‌ها از جمله رايج‌ترين مشکلاتي به شمار مي‌رود که در سيستم‌عامل ويندوز مشاهده مي‌شود و تنها راه خلاصي از آنها نيز راه‌اندازي مجدد رايانه است.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ،‌همان‌طور که مي‌دانيد راه‌اندازي دوباره رايانه در اين شرايط نيز مشکلات مربوط به خودش را دارد که برخي آنها عبارت است از: ذخيره نشدن و ناتمام ماندن کارهاي در حال انجام و به‌هم ريختگي اطلاعات ذخيره‌شده روي هارد‌ديسک.
علاوه بر اينها، مشکل بسيار بزرگ ديگري نيز وجود دارد و آن هم خسته‌کننده بودن استفاده از رايانه در چنين شرايطي است. بسياري از کاربران با بروز هنگ‌هاي متوالي در سيستم‌عامل عصباني شده و کار با رايانه براي آنها بسيار خسته‌کننده مي‌شود. تصور برخي‌کاربران بر اين است که سيستم‌عامل ويندوز باگ‌هاي بسياري دارد و همين باگ‌ها موجب بروز اين مشکلات مي‌شود، اما نظر کارشناسان اين‌طور نيست. به عقيده کارشناسان، ويندوز يک سيستم‌عامل پايدار است و بسياري از کاربران نيز با ثبات و بدون مشکل به استفاده از آن مي‌پردازند.البته يک نرم‌افزار نمي‌تواند صددرصد فاقد هرگونه مشکل يا باگ باشد، اما مهندسان مايکروسافت تا حد زيادي در اين امر موفق بوده و سيستم‌عامل ويندوز را فاقد خطا و باگ طراحي کرده‌اند و در صورت بروز مشکلات نيز بسرعت با ارائه اصلاحيه‌ها نسبت به رفع آنها اقدام مي‌کنند. در اين ميان، کاربراني وجود دارند که مدام با سيستم‌عامل مشکل دارند و بيش از ساير کاربران با خطاهاي رايج ويندوزي و هنگ‌هاي متوالي مواجه مي‌شوند. اين کاربران بايد به اين نکته توجه داشته باشند که هنگ کردن جزئي از سيستم‌عامل ويندوز محسوب نمي‌شود و اين امر ممکن است به‌دلايل متعددي رخ دهد. برخي از برجسته‌ترين اين دلايل عبارت است از:

*حافظه و بورد اصلي


بسياري از هنگ‌ها در سيستم‌عامل مخصوصا آنهايي که با يک صفحه آبي همــراه مي‌شود و در اصطلاح Blue Screen Of Death نام دارد، به‌دليل مشکلات ناشي از حافظه رم يا بورد اصلي رايانه رخ مي‌دهد. دليل بروز اين خطا نيز فراهم نبودن امکان دسترسي به اطلاعاتي است که ‌بايد در حافظه رم ذخيره شود. براي بررسي حافظه رم رايانه خود مي‌توانيد از نرم‌افزارهايي همچون:
http:‌/‌‌/Memtes۸۶‌www.memtest.org
کمک بگيريد و براي بررسي بورد اصلي نيز مي‌توانيد از ابزارهاي داخلي که براي بررسي مشکلات بوردها طراحي شده‌ است، استفاده کنيد. اگر هم مي‌خواهيد خودتان اقدام کنيد، پيش از هر کاري مي‌توانيد يک حافظه رم جديد را جايگزين حافظه قبلي کنيد! در اين شرايط اگر مشکل رفع شد، يعني رم معيوب بوده است. در صورتي‌که با رم جديد مشکل همچنان باقي بماند، يعني حافظه رم سالم است و مشکل به بورد اصلي مربوط مي‌شود.
*تنظيمات بايوس
بورد اصلي رايانه‌ها در بيشتر موارد داراي تنظيماتي از طرف کارخانه است که اين تنظيمات نيز در بسياري موارد با سخت‌افزارهاي مختلف سازگاري کامل دارد. اين تنظيمات مي‌تواند به‌دلايل مختلفي توسط تکنيسين‌ها و متخصصان رايانه تغيير کند، اما زماني که ظرفيت باتري بورد اصلي شما به پايان برسد، تنظيمات بايوس به حالت اوليه برمي‌گردد و اين برگشت به حالت اوليه ممکن است با سيستم‌عامل شما سازگار نباشد. در چنين شرايطي ‌بايد رايانه را به‌دست يک متخصص بسپاريد تا تنظيمات مورد نياز را دوباره روي رايانه شما اعمال کند. يکي از عمده‌ترين مشکلاتي که در اين شرايط براي کاربران به‌وجود مي‌آيد، به‌هم خوردن اولويت‌هاي بوت رايانه است. به‌عنوان مثال چنانچه اولويت اول بوت روي حافظه فلش قرار بگيرد و فراموش کنيد، حافظه فلش خود را از درگاه يو‌اس‌بي جدا کنيد، ممکن است با خطاي بوت مواجه شويد و فکر کنيد ويندوز رايانه به‌طور کل با مشکل مواجه شده است.
*سکته قلبي
رجيستري ويندوز همانند قلب ويندوز است و هنگامي که با مشکل مواجه شود، يعني سيستم‌عامل دچار حمله قلبي شده است! در صورت بروز اين شرايط نيز احتمال وقوع هرگونه هنگ يا ناهماهنگي در عملکرد صحيح سيستم‌عامل و حتي عدم بوت صحيح آن وجود دارد. براي رفع مشکلاتي از اين قبيل نيز مي‌توانيد از پزشک‌هاي رجيستري کمک بگيريد. يکي از اين پزشک‌ها نيز نرم‌افزار قدرتمند ccleaner است.
http:‌/‌‌/‌www.piriform.com‌/‌ccleaner
*راه‌اندازهاي اشتباه يا معيوب
درايور يا همان نرم‌افزارهاي راه‌انداز، واسطه‌اي ميان سخت‌افزار و نرم‌افزار است که به سخت‌افزارها مي‌فهماند چه کاري را بايد انجام دهد. چنانچه اين برنامه‌هاي راه‌انداز بدرستي عمل نکند، با سخت‌افزارهاي مربوط سازگاري نداشته باشد يا فايل‌هاي آن‌ صدمه ديده باشد، ممکن است موجب هنگ کردن رايانه و حتي نمايش خطاي صفحه آبي بشود.
هنگ‌هايي که به‌واسطه اين مشکل پديدار مي‌شود اغلب با يک کد خطا همراه بوده و در مواردي نيز به‌طور کاملا واضح نام سخت‌افزار دخيل در بروز مشکل نيز قابل مشاهده است. در صورتي که به‌همين راحتي قادر به تشخيص پيغام خطا يا سخت‌افزار معيوب نباشيد نيز مي‌توانيد پيغام خطا را در گوگل جستجو کرده تا اطلاعات بيشتري راجع به آن کسب کنيد.حذف درايور و نصب مجدد آخرين نسخه از آن مي‌تواند راه حل مناسبي براي رهايي از مشکلات مربوط به اين بخش باشد.
*مشکلات هارد‌ديسک
اگر تنظيمات بايوس را بدرستي انجام داده‌ايد اما در موارد متعدد، سيستم‌عامل هنگام بوت شدن با مشکل مواجه است و قادر به شناسايي هارد‌ديسک يا درايو بوت نيست، مشکل به هارد‌ديسک رايانه مربوط است.مشکلات مربوط به هارد‌ديسک در بيشتر موارد هنگامي مشاهده مي‌شود که سعي مي‌کنيد به فايل خاصي روي آن دسترسي پيدا کنيد. تست سلامت هارد‌ديسک با استفاده از ابزار Disk Bench براحتي امکان‌پذير است.
http:‌/‌‌/‌www.nodesoft.com‌/‌diskbench
*تداخل سخت‌افزاري
بسياري از کاربران بر اين عقيده‌اند که سيستم‌عامل لپ‌تاپ‌ها نسبت به رايانه‌هاي روميزي از پايداري بيشتري برخوردارند. اين پايداري بيشتر به سيستم‌عامل نصب شده روي لپ‌تاپ ارتباط ندارد بلکه مهم‌ترين دليل آن، سازگاري کامل قطعات سخت‌افزاري به‌کار رفته در لپ‌تاپ با يکديگر است. به‌عبارت ديگر، ممکن است شما هنگام تهيه رايانه روميزي خود باتوجه به سليقه و بودجه‌اي که در اختيار داشته‌ايد قطعات مختلفي را تهيه کرده باشيد. در مواردي مشاهده شده اين قطعات با يکديگر سازگاري کاملي نداشته و موجب فريز شدن سيستم‌عامل و نمايش خطاي صفحه آبي شده ‌است.اين ناسازگاري در اغلب موارد با مراجعه به بخش Device Manager به‌صورت يک علامت خطر زرد رنگ قابل مشاهده است.نرم‌افزارهاي راه‌انداز، معيوب بودن سخت‌افزار، تنظيمات اشتباه در بايوس و برخي دلايل ديگر از جمله عوامل تاثيرگذار در بروز اين خطاست.
*ويروس
گاهي اوقات رايانه‌ها ويروسي مي‌شود و از نظر کاربراني که به امنيت خود توجهي ندارند اين ويروس‌ها هيچ مشکلي را ايجاد نمي‌کند. اما بسياري از مشکلات ناشي از وجود همين ويروس‌ها و آلوده شدن رايانه به آنهاست. ويروس‌ها ممکن است پردازشگر مرکزي را اشغال و درايورها را حذف کنند، فايل‌هاي سيستمي ويندوز را پاک کرده يا تنظيمات مديريتي در سيستم‌عامل را تغيير دهند. اين تغييرات مي‌تواند دلايل بسيار روشني براي هنگ کردن، فريز شدن يا حتي قفل کردن برنامه‌هاي شما باشد.در صورت آلودگي به ويروس، بهترين روش درمان استفاده از نرم‌افزارهاي معروف و قدرتمندي همچون Kaspersky و Bitdefender است.
*منبع تغذيه
اگر سخت‌افزارهاي رايانه شما از سازگاري کاملي با يکديگر برخورداراست، تنظيمات بايوس را بدرستي انجام داده‌ايد، از سلامت هارد‌ديسک، بورد اصلي و حافظه رم هم مطمئن هستيد اما باز هم رايانه شما در بازه‌هاي زماني متفاوت دچار هنگ يا راه‌اندازي مجدد مي‌شود، پيشنهاد مي‌کنيم منبع تغذيه را بررسي کنيد. منبع تغذيه يا همان پاور رايانه مي‌تواند در صورت نيم‌سوزشدن، کاهش توان برق‌رساني و... اين مشکلات را براي رايانه شما به‌همراه داشته باشد. گاهي اوقات افت ولتاژ و وجود نوسان زياد در برق ساختمان نيز مي‌تواند دليل بروز اين‌گونه مشکلات باشد.
*نرم‌افزار‌هاي دردسرساز
به‌طورکلي، نرم‌افزارها نمي‌توانند موجب هنگ کردن سيستم‌عامل بشوند. اما گاهي اوقات بروز مشکلات در يک نرم‌افزار يا وجود باگ‌هاي فراوان در آن مي‌تواند عملکرد سيستم‌عامل را با مشکل مواجه سازد. اين مشکلات اغلب زماني به‌وجود مي‌آيد که نرم‌افزار مورد نظر اجرا شود. پس چنانچه هنگام اجراي يک نرم‌افزار رايانه شما هنگ کرد يا برنامه مربوط به حالت فريز درآمد، پيشنهاد مي‌کنيم آن نرم‌افزار را از روي سيستم‌عامل حذف کنيد. برخي نرم‌افزارها نيز داراي قابليت اجراي خودکار هنگام بوت سيستم‌عامل بوده و ممکن است در لـحظه بوت شدن سيستم‌عامل، مشکلاتي را به‌وجود بياورد.
*گرما
قطعات رايانه‌اي به گرما حساس‌بوده و افزايش دما در محفظه قرارگيري اين قطعات ممکن است به آنها آسيب برساند. در بسياري از موارد اين قطعات به‌صورت خودکار در صورت افزايش حرارت، از کار افتاده و با اين کار مانع از معيوب شدن قطعه مربوط مي‌شود ؛ اما اين قطع فعاليت به‌صورت هنگ کردن سيستم‌عامل يا راه‌اندازي مجدد آن مشاهده مي‌شود. در مواردي نيز خطاي به‌وجود آمده با بوق‌ يا بوق‌هاي هشدار متوالي اعلام مي‌شود. براي آشنايي بيشتر با انواع بوق‌هاي هشدار و خطاهاي مربوط به هريک از آنها مي‌توانيد به راهنماي بورد اصلي مراجعه کنيد.
منبع: افکار نیوز


برچسب ها: ویندوز ، هنگ ، حافظه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.