سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محققان دانشگاهی مطرح کردند:

افزایش چربی در دیابت بارداری انعکاس تغییرات سطح انسولین در سرم مادر است

محققان دانشگاهی می‌گویند: افزایش سطح "تری گلیسیرید" در دیابت بارداری می‌تواند انعکاسی از تغییرات سطح انسولین در سرم مادر باشد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، اگرچه تصور می‌شود که تغییرات هورمونی در بارداری سبب تغییر در سطوح سرمی چربی‌ها می‌شود اما هنوز مکانیسمی که حاملگی موجب تغییر متابولیسم چربی‌هاست، ناشناخته است. لذا مطالعه‌ای با هدف مذکور توسط سهیلا اکبری از گروه زنان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان و همکارانش انجام شد.

این مطالعه به صورت آینده نگر، بر روی 112 خانم باردار مبتلا به دیابت بارداری و 159 خانم باردار سالم در بیمارستان شریعتی انجام شد. به منظور تعیین تغییرات لیپید و لیپوپروتئین‌ها در بارداری سطوح اجزای لیپیدها، گلوکز و انسولین در سرم مادر در سه نوبت در سه ماهه سوم اندازه‌گیری شد.

یافته‌ها حاکی از آن است که سطوح گلوکزسرم، توتال کلسترول، کلسترول با دانسیته پایین (LDL-C) و کلسترول با دانسیته بالا (HDL-C) در بین دو گروه تفاوت معنی‌داری نشان نداد. درحالی‌که مقادیر انسولین، اندکس مقاومت به انسولین (HOMA-IR) و سطوح "تری‌گلیسیرید" در خانم‌های مبتلا به دیابت بارداری بخصوص بعد از هفته 32 حاملگی به صوررت معنی‌داری بالاتر بود و بر اساس آزمون آماری اسپیرمن افزایش سطح "تری‌گلیسیرید" با افزایش مقاومت به انسولین و افزایش HOMA-IR همراه بود.

طبق نتایج این پژوهش، بر اساس ارتباط مثبت بین هیپرتری‌گلیسیریدمی و هیپرانسولینمی این احتمال وجود دارد که افزایش سطح تری گلیسیرید در موارد دیابت بارداری انعکاسی از تغییرات سطح انسولین در سرم مادر باشد.

شایان ذکر است این پژوهش در مجله علوم پزشکی لرستان منتشر شده است.


منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: دیابت ، انسولین ، چربی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.