سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر عامل صندوق احیاء بناهای تاریخی

امکان اجاره 148 بنای تاریخی

وی با توجه به اهمیت موضوع و تحقق اهداف اصل 44 قانون اساسی اضافه کرد : این واگذاری ضمن کاهش تصدیگری دولت، سرمایه ای بالغ بر یک هزار میلیارد ریال را به گردش در خواهد آورد و معادل آن نیز انتظار جذب سرمایه گذاری بخش غیر دولتی وجود دارد.

مدیر عامل صندوق احیاء بناهای تاریخی با اشاره به برقراری امکان واگذاری اجاره بهره برداری از 148 بنای تاریخی گفت: ساز و کار واگذاری بناهای تاریخی و فرهنگی قابل احیا در استانها ابلاغ شده است.


به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛چندی است که با درج نام صندوق احیاء و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در فهرست شرکتهای مشمول خصوصی سازی شرایط نه چندان مناسبی در فرایند جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی برای احیاء و بهره برداری اقتصادی از این آثار ارزشمند، ضمن حفاظت موثر آن ایجاد شده است.

احسان ایروانی، مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره صندوق احیاء بناهای تاریخی در این رابطه گفت: مشکل از آنجا ناشی می شود که تاسیس صندوق احیاء به طور کامل منطبق با اصل 44 قانون اساسی و تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش تصدی گری دولت بوده و این مقوله مورد دقت لازم و کافی قرار نگرفته است .

ایروانی با اشاره به تلاش دولت نهم و دهم در اجرایی کردن مقوله احیای بناهای تاریخی و باز گرداندن این آثار به چرخه رونق اقتصادی و کاهش نگهداری آن علی رغم نو بودن این فعالیت در کشور و مشکلات خاص آن، تصریح کرد: در این رابطه تلاش برای خروج نام صندوق احیاء از فهرست یاد شده با حمایت رئیس سازمان میراث فرهنگی و پیگیری حوزه های مرتبط در دستور کار این موسسه قرار گرفته است و امید می رود با توجه و حمایت کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی این هدف محقق شود.

مدیر عامل صندوق احیاء بناهای تاریخی ادامه داد: با این حال اکنون با صدور مجوز برگزاری مزایده و واگذاری بناهای تاریخی تحت اختیار صندوق احیاء به صورت اجاره به متقاضیان سرمایه گذاری (که از سوی سازمان خصوصی سازی صورت گرفته ) م ارا بر آن داشته تا حداکثر برنامه ریزی و تلاش لازم را به کار ببندیم و از این فرصت قانونی در به ثمر رساندن بخشی از ماموریت این موسسه گام های جدی برداریم .

ایروانی افزود : در راستای سیاست تمرکز زدایی و به منظور بهره گیری از توانمندی های ادارات کل میراث فرهنگی استان ها ،ساز و کار جدیدی تصویب و برای اجرای آن در چار چوب قوانین و مقررات و اختیارات مرتبط با این موسسه به استان ها ابلاغ شده است این ابلاغیه امکان ایجاد کمیسیون های مزایده متعدد در استانها را برابر با ماده 5 آئین نامه معاملات صندوق احیاء (مصوب هیأت امنأ)فراهم آورده و با  تبیین فرآیندی مشخص و با ارایه اسناد اختصاصی،اقدام در این خصوص را تسهیل و برقرار خواهد کرد .

وی ادامه داد: در این خصوص در فاز اول امکان واگذاری اجاره بهره برداری از مجموعه 148 بنای تاریخی تحت مالکیت دولت یا اوقاف در سطح کشور با کاربری های مختلف در اسرع وقت برقرار است با این وصف از نگهداری پرهزینه این بناها جلوگیری به عمل می آید .

وی  با توجه به اهمیت موضوع و تحقق اهداف اصل 44 قانون اساسی اضافه کرد : این واگذاری ضمن کاهش تصدیگری دولت، سرمایه ای بالغ بر یک هزار میلیارد ریال را به گردش در خواهد آورد و معادل آن نیز انتظار جذب سرمایه گذاری بخش غیر دولتی وجود دارد.

ایروانی گفت: انعقاد قرارداد اجاره و درآمد حاصل از این واگذاری برابر با ماده 12 اساسنامه صندوق احیاء و در انطباق با تبصره 2 ماده 113 قانون محاسبات عمومی،متعلق به این موسسه و با توافق نامه های هدفمند با ادارات کل استان ها به اقتضای موضوعات،امکان صرف آن در تداوم انجام وظایف دراستان ها برقرار خواهد بود.

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره صندوق احیاء با اظهار امیدواری در خصوص حسن نظر مدیران کل استانها افزود: امیدواریم با این همکاری و تشریک مساعی  هرچه سریعتر شاهد نتایج حفاظت و احیاء این سرمایه های فرهنگی و تاریخی باشیم . 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.