سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرده‌برداری از راز فیلمنامه‌نویس ایرانی؛

" آرگو" ی مدعی واقعیت یک سرقت ادبی از فیلنامه ای کمدی بود!

نوید شیبانی در گفتگو با " هالیوود اند سوئین " از راز فیلم مجعول آرگو پرده برداشت و گفت : فیلمنامه‌ام را چندین سال پیش به تهیه‌کننده قلابی «آرگو» دادم

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،   «نوید شیبانی» گفته است که حدود ۳۳ سال پیش فیلمنامه‌ای تحت عنوان «من از ایران فرار می‌کنم» را برای بازبینی به تهیه‌کننده‌ای ایرلندی سپرده است.

یک فیلمنامه نویس ایرانی در گفت و گو با سایت امریکایی «هالیوود‌اند سوئین» پرده از راز چندین ساله‌ درباره پروژه سینمایی «آرگو» برداشته است؛ «نوید شیبانی» گفته  است که  فیلمنامه‌ای تحت عنوان «من از ایران فرار می‌کنم» را برای بازبینی به تهیه‌کننده‌ای ایرلندی سپرده، دریغ از اینکه بداند این تهیه‌کننده ایرلندی کسی نیست جز «تونی مندز»، مأمور سازمان سیا  !




وقتی خبر ساخته شدن «آرگو» به گوش این فیلمنامه‌نویس 55 ساله ایرانی رسید،بی‌شک آنچه شیبانی حین تماشای «آرگو» پیش رویش دیده، تعجب برانگیز بوده است.

جالب است که تونی مندز، مأمور سیا نیز در گفت و گو با «هالیوود‌اند سوئین»  نتوانسته اظهارات این فیلمساز ایرانی را  رد کند و در توجیه شباهت " من از ایران فرار می کنم " با فیلنامه مجعول  آرگو این موضوع را کاملا اتفاقی دانسته است !  : «وقتی که سوار بر هواپیما در حال گریختن از خاک ایران بودیم، فیلمنامه «من از ایران فرار کردم» را خواندم. وحشتناک بود ! این فیلمنامه دقیقاً داستان  مأموریت نجات ما بود!»
 این در حالی است که سایت «هالیوود‌اند سوئین» از فیلمنامه «من از ایران فرار کردم» شیبانی به عنوان فیلمنامه‌ای در ژانر طنز یاد کرده است. اما «آرگو» فیلمی است که به ادعای سازندگانش راوی تاریخ است!
آیا «آرگو» با اتکا بر یک فیلمنامه ایرانی ساخته شده و به عبارتی «آرگو» حاصل یک سرقت ادبی است؟
آیا تونی مندز قلابی که در جریان ساخته شدن «آرگو» بن افلک نقش داشته، از فیلمنامه طنز فیلمنامه‌نویس ایرانی دزدی کرده است؟ به راستی ارتباط بین «آرگو» و «من از ایران فرار کردم» چه می‌تواند باشد؟!
*برگرفته از روزنامه جوان
برچسب ها: آرگو ، سرقت ادبی ، کمدی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.