سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشديد درگيري هاي مرزي بين سودان و سودان جنوبي

يک منبع نزديک به درگيري ها در مرز مورد مناقشه سودان و سودان جنوبي گفت درگيري قبيله اي در نزديکي اين مرز مورد مناقشه دو کشور تلفات زيادي بر جا گذاشته است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ اين منبع که از ساکنان منطقه ابيي است افزود اين درگيري بين گله داران قبيله باديه نشين عرب ميسريه و اعضاي قبيله نوئر در منطقه مورد مناقشه ابيي در سودان جنوبي رخ داد . وي تصريح کرد اين درگيري تلفات زيادي در پي داشت اما اعلام دقيق شمار تلفات امکان پذير نيست . 

يک رسانه سوداني که نزديک به تشکيلات امنيتي سودان است به نقل از يکي از رهبران قبيله ميسريه اعلام کرد در حمله روز يکشنبه ارتش سودان جنوبي بيست و سه نفر کشته شدند . اما اين منبع مستقر در ابيي تاکيد کرد اين يک درگيري قبايلي بوده و ارتش سودان جنوبي در آن دخالتي نداشته است . 

سودان و سودان جنوبي سپتامبر گذشته تحت فشار شديد سازمان ملل متحد و اتحاديه آفريقا موافقت کردند نيروهايشان را به عقب بازگردانند و صادرات نفت را ازسر بگيرند .روساي جمهور سودان و سودان جنوبي همچنين موافقت کردند به منظور قطع حمايت از شورشيان ، يک منطقه حائل غيرنظامي در مرز دو کشور ايجاد کنند . هدف از ايجاد چنين منطقه اي کمک به ازسرگيري صادرات نفت جنوب از طريق خطوط لوله انتقال نفت شمال است . 

ايجاد منطقه غيرنظامي حائل در مرز سودان و سودان جنوبي بخشي از بسته به توافق رسيده براي حل تنش هاي امنيتي و اقتصادي بين دو کشور است که هنوز اجرا نشده و نگراني هاي بين المللي را در پي داشته است .ناظران مي گويند ازسرگيري تنش ها در مرز مشترک سودان و سودان جنوبي ممکن است باعث از بين رفتن موافقتنامه هاي شکننده بين دو کشور شود که روساي جمهور آنها امضا کرده اند .آمريکا روز جمعه در مورد گزارش هاي منتشر شده در خصوص درگيري ها بين سودان و سودان جنوبي در مناطق مرزي مورد مناقشه بين دو کشور به شدت ابراز نگراني کرد . خرطوم، سودان جنوبي را به حمايت از شورشيان در ايالت کردفان جنوبي و نيل آبي متهم مي کند . 

اين گونه اتهامات به مانع اصلي بر سر راه اجراي موافقتنامه هاي ماه سپتامبر بين سودان و سودان جنوبي تبديل شده است . ديپلمات ها و کارشناسان نيز ابراز نگراني کرده اند تنش هاي روزافزون در مرز سودان و سودان جنوبي باعث کاهش اميدها در مورد حل مناقشات مرزي دو کشور شده است . 




برچسب ها: درگیری ، سودان ، تنش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.