سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دو توصیه مهم امام به کسبه و تجار

زحمات فراوان و مشکلات زیادی که در طول این مدت تحمل کردید، مورد قدردانی اینجانب است. اعتصابات طولانی و سراسری و همبستگی بی‏نظیر شما به دنیا ثابت نمود که حاضر نیستید زیر بار دیکتاتوری و ستم بروید و حاضر نیستید اجانب در کشور شما دخالت نمایند، و برای رسیدن به آرمانهای اسلامی از هیچ گونه فداکاری مضایقه ندارید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، راهنمایی های حضرت امام خمینی (ره) برای همه اقشار مردم راهگشا بوده است. توصیه های اقتصادی امام(ره) نیز از همین دست است.

امام خميني (ره) در پيامي به اعتصاب کنندگان اعم از دانشگاهيان، کارگران ، کارمندان ، کسبه و کشاورزان ضمن تقدير و تشکر از تجار و کسبه خواستند از گرانفروشي اجتناب کنند. متن پیام به شرح زیر بود.

بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

اینک که به خواست خداوند متعال و همت و پیوستگی ملت شجاع و قهرمان ایران انقلاب اسلامی موفقیتهای چشمگیری به دست آورد، لازم دانستم از کلیۀ اعتصابیون محترم از روحانی، دانشگاهی، فرهنگی، کارگر، کارمندان بخشهای مختلف دولتی و خصوصی، دهقانان، مطبوعات، تجار و اصناف بازار تهران و شهرستانها و عموم بازرگانان، پیشه‏وران و صاحبان مشاغل ـ ایّدهم‏اللّه‏ تعالی ـ تشکر کنم.

زحمات فراوان و مشکلات زیادی که در طول این مدت تحمل کردید، مورد قدردانی اینجانب است. اعتصابات طولانی و سراسری و همبستگی بی‏نظیر شما به دنیا ثابت نمود که حاضر نیستید زیر بار دیکتاتوری و ستم بروید و حاضر نیستید اجانب در کشور شما دخالت نمایند، و برای رسیدن به آرمانهای اسلامی از هیچ گونه فداکاری مضایقه ندارید.

اکنون که به یاری خداوند آمادۀ شروع به کار و شکستن اعتصابات هستید، باید به تذکرات ذیل توجه نمایید:

۱ـ تجار و کسبه و تولید کنندگان باید از اجحاف و گرانفروشی و هر نوع سوء استفاده از شرایط موجود خودداری نمایند و سعی کنند قیمتها کاملاً عادلانه و بر وفق موازین شرعی باشد؛


۲ـ لازم است مساوات و برابری اسلامی را کاملاً در نظر گرفته نسبت به طلبهایی که به صورت چک و یا سفته و یا هر نوع دیگر دارند، مراعات لازم را بنمایند و به بدهکاران
مهلت کافی بدهند؛ و از فشار آوردن به کسبه‏ای که به خاطر اعتصابات طولانی متضرر شده‏اند خودداری کنند، و به آنان مهلت داده شود که بتوانند به طوری که فشار بر آنها وارد نشود بدهکاریهای خود را بدهند. من از تجار و بازرگانان انتظار دارم این امر انسانی و اسلامی را توجه نموده و عمل نمایند.

روح‏اللّه‏ الموسوی الخمینی(۱)

۲۸/۱۱/۱۳۵۷

 

ماجرای قفل سازی که امام زمان (عج) به ملاقات او رفت

دنبال امام زمانش می گشت . گفتند : امام زمان را در مغازه ی این قفل ساز می توانی پیدا کنی . هر کجا بود خودش را به مغازه ی قفل ساز رساند . دید سیدی نورانی روی صندلی مغازه ی قفل ساز نشسته است و قفل ساز در کنار این سید مشغول تعمیر قفل  است.
پیر زنی وارد مغازه شد ؛ آقا این قفل را ۳ شاهی می خرید ؟

قفل ساز گفت : خواهرم! قفل شما ، هشت شاهی ارزش دارد و اگر کلید هم می داشت ۱۰ شاهی ارزش داشت 
پیرزن گفت : حاضرم همان ۳ شاهی بفروشم ، از اول بازار تا اینجا هیچ کدام از مغازه ها حتی حاضر نشدند به قیمت ۳ شاهی این قفل را از من بخرند .
خواهرم تو مسلمانی و من هم مسلمان. چرا مال مسلمان را ارزان بخرم من نمی‌خواهم تو ضرر کنی.

این قفل هشت شاهی ارزش دارد و من اگر بخواهم در معامله سودی ببرم آن را به قیمت هفت شاهی می‌خرم چون در این معامله بیشتر از یک شاهی سود بردن بی‌انصافی است. 
سید نگاهش را برگرداند و گفت : نیازی نیست شما به دنبال ما بگردید ، مثل این قفل ساز باشید تا خود به زیارت شما بیاییم. (۲)

پی نوشت:

۱-صحبفه امام ، جلد ۶، صفحه ۱۶۹

۲- برگرفته از: محمدرضا باقی اصفهانی، عنایات حضرت مهدی(ع) به علما و طلاب، ص۲۰۴-۲۰۲

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.