وی با بیان اینکه در مرحله نخست اجرای مصوبه دولت، قیمتهای تجاری که حدفاصل بین قیمت محاسباتی و بازار آزاد است از جانب خودروسازان اعمال میگردد، افزود: سازمان حمایت بهدلیل عدمتأخیر در اجرای مصوبه دولت قیمتهای بازار را ملاک عمل قرار داده است و در گام اول تلاش میکند قیمت خودرو را نزدیک به قیمت محاسباتی خوداظهاری شرکتها نماید.
میرآخرلو با بیان این مطلب که برهمین اساس شرکتها قیمت محاسباتی خود را ملاک عمل قرار داده و با بررسی بازار اقدام به ارائه قیمتی تحت عنوان تجاری نمودهاند، گفت: در گام بعدی اجرای مصوبه دولت خودروسازان موظفند 95 درصد وجوه حاصل از مابهالتفاوت قیمت محاسباتی با لحاظ نرخ ارز مبادلهای و قیمت تجاری را در دورههای سهماهه به حساب خزانهداری واریز نمایند؛ بنابراین تا زمان گشایش این حساب سازمان حمایت سه ماه فرصت دارد که قیمت محاسباتی علی الحساب را تعیین کند.
*سازمان حمایت هنوز قیمت محاسباتی را تعیین نکرده/ 3 ماه فرصت داریم
مدیرکل صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه این سازمان در این فرصت زمانی با بررسی اسناد و مدارک و برمبنای صورتهای مالی، قیمتهای محاسباتی علی الحساب را محاسبه خواهد کرد، افزود: سازمان حمایت هنوز به قیمت محاسباتی علیالحساب دست پیدا نکرده است البته از 9 بهمن ماه تا 9 اردیبهشت ماه سال 92 فرصت دارد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر سازمان حمایت در مرحله دریافت مدارک و بررسی اسناد و مدارک گذشته خودروسازان است تا بتواند قیمتهای محاسباتی علیالحساب را در اولین فرصت تعیین کند.
میرآخرلو با تصریح به اینکه زمانی که قیمت محاسباتی علیالحساب تعیین شد خودروسازان براساس فروش قیمت تجاری محصولات خود باید مابهالتفاوتها را پرداخت کنند، گفت: البته باید متذکر شوم که قرار است در فاز اول چون هنوز قیمت محاسباتی تعیین نشده، مابهالتفاوتها بعد از تعیین قیمت محاسباتی واریز گردد.
وی ضمن اشاره به اینکه در برخی از خودروها که تقاضای بیش از حدی وجود دارد با تدابیری مابهالتفاوتها دریافت خواهد شد، تصریح کرد: در فاز دوم که صورتهای مالی خودروسازان مورد بررسی قرار میگیرد قیمت اصلی محاسباتی براساس صورتهای مالی سالانه مشخص خواهد شد.
*تعیین قیمتهای قطعی خودرو با بررسی سال مالی شرکتهای خودروساز
بهگفته مدیرکل صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت، بهعبارتی مقرر است در پایان سال مالی تعادلسازی قیمتها لحاظ گردد تا در طول دورههای سهماهه واریز مابهالتفاوتها انجام و قیمتهای قطعی تعیین شود.
وی متذکر شد: در حال حاضر نه قیمت محاسباتی علیالحساب تعیین شده و نه قیمتهای مالی قطعی.
این عضو کمیته قیمتگذاری خودرو درپاسخ به این پرسش که: "در این مصوبه شرط تعیین و اجرای قیمت تجاری خودروسازان لحاظ کردن قیمت محاسباتی است، چرا اکنون فقط قیمت تجاری ملاک قرار گرفته است؟" گفت: قیمت محاسباتی سازمان سه ماه زمان میبرد بهنحوی که سازمان حمایت هنوز وارد فاز محاسباتی قیمتها نشده است.
میرآخرلو تصریح کرد: البته از 9 بهمن ماه که رسماً مصوبه ابلاغ شد و قیمت تجاری برخی از خودروها در 18 بهمن ماه تعیین شد روند دریافت مدارک از خودروسازان آغاز و هماکنون مشغول بررسی و تعیین قیمت محاسباتی علیالحساب هستیم.
*مشکل اصلی اجرای تعهدات خودروسازان در تابستان سال آینده است
خبرنگار تسنیم گفت: در حال حاضر قیمتهای اعلامی خودروسازان با بازار آزاد اختلاف چندانی ندارد و همین امر باعث ایجاد التهابات بسیاری در بازار خرید و فروش این کالا شده است. تدابیر سازمان حمایت برای رعایت حقوق مصرف کنندگان چیست؟
میرآخرلو در پاسخ به این پرسش ضمن اشاره به اینکه قیمت بازار آزاد در این مصوبه سقف و خط قرمز است و طی چند روز گذشته با سیاستهای اتخاذشده روند کاهش قیمت را تجربه میکند، گفت: شرکت سایپا سایت فروش محصولات خود را باز کرده و ایران خودرو نیز عرضه محصولات خود را به بازار آغاز نموده است.
بهگفته وی؛ در حال حاضر مشکل بهوجود آمده این است که خودروسازان بیشتر تمرکز خود را بر اجرای تعهدات در تابستان سال آینده نمودهاند که سازمان حمایت بر ضرورت عرضه نقدی محصولات تأکید دارد.
مدیرکل صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت تصریح کرد: در همین راستا در وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت نیز سهم هر شرکت خودروساز را در فروش نقدی تعیین نمودهایم.
میرآخرلو با اشاره به اینکه در دفاتر فروش شرکتها نیز نظارت لازم را انجام داده و نحوه فروش محصولات مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: با تدابیر اتخاذشده انتظار کاهش قیمتها در سطح بازار هرروز پررنگتر میشود اما باید متذکر شوم که این کاهش قیمت مختص قیمت کارخانه نیست بلکه کاهش قیمت در بازار آزاد است.
این عضو کمیته قیمتگذاری خودرو ضمن تأکید براینکه این روزها بازار روند کاهش قیمت را تجربه میکند، افزود: قیمت تجاری که هماکنون خودروساز تعیین میکند بر مبنای محاسبهای نرخ ارز مبادلهای است بهنحوی که در قیمت خودرو یک افزایش نرخ پایه را بر مبنای نرخ ارز خواهیم داشت.
*هنوز برخی از قیمتها در حاشیه بازار متوقف شدهاند
وی در پاسخ به این پرسش که: "هماکنون قیمتهای اعلامی خودروسازان با معیار دلار مبادلاتی منطقی است و آیا سازمان حمایت نظارت لازم را انجام میدهد یا خیر؟" گفت: باید بگویم هنوز برخی از قیمتها در حاشیه بازار ایستاده و با تغییری روبهرو نشده است اما به مردم این اطمینان را میدهم که سازمان حمایت تکتک قیمتهای اعلامی خودروسازان را بررسی و در آینده کاهش قیمتها در بازار اتفاق خواهد افتاد.
وی اضافه کرد: البته هر خودرو ارزبری خاص خود را دارد و برای مبنای میزان وابستگی تولید به قطعات وارداتی قیمتگذاری میشود بهطوری که تغییرات افزایش قیمتی سمند با خودرو پژو 207 i بسیار متفاوت است.
*دولت و مجلس پاسخگوی ایرادات قانونی مصوبه جدید خودرو باشند
مدیرکل صنایع فلزی و معدنی سازمان حمایت در واکنش به برخی ایرادات نمایندگان مجلس بر مصوبه جدید قیمتگذاری خودرو و درخواست بازنگری آنها در مصوبه مذکور، اظهار داشت: ما فقط دستگاه اجرایی هستیم حال اگر این مصوبه وجاهت دارد یا خیر مرجع پاسخگوی آن سازمان حمایت نیست.
بهگفته وی، اگر این مصوبه با ایرادات قانونی روبهرو است خود نمایندگان مجلس میدانند و مجموعه دولت.
میرآخرلو ضمن تأکید بر اینکه در شرایط فعلی بهواسطه رانت بیش از حد بازار
خودرو ابلاغ این مصوبه تصمیم درستی بود، خاطرنشان کرد: البته فرآیندی که
دیده شد بهنحوی نبود که پولی به حساب خزانه واریز شود بلکه خواستار این
هستیم که قیمت تجاری را به قیمت محاسباتی نزدیک کنیم.
وی اضافه کرد: اگر موج کاهش قیمت در چند خودرو لحاظ گردد بهطور حتم کاهش قیمت به سایر خودروها نیز تسرّی خواهد یافت زیرا بخش عظیمی از مشکلات بازار خودرو جوّ روانی آن است.
میرآخرلو ضمن اشاره به اینکه در صورت اجرای این مصوبه، اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار در حد هزینههای صنعت خواهد شد، گفت: با اجرا شدن این امر رانت موجود در بازار رفع و تا حد قابل توجهی حقوق مصرف کنندگان رعایت خواهد شد.
*منتظر معجزه نباشید، کاهش قیمت خودرو زمانبر است
البته این مقام مسئول در سازمان حمایت ضمن تأکید بر اینکه: "نباید با ابلاغ یک مصوبه انتظار معجزه را در بازار خودرو داشته باشیم"، تصریح کرد: باید به ما زمان دهید تا رانتهای ایجادشده در بازار را مدیریت نماییم. از خرداد ماه سال جاری روند اینگونه اقدامات آغاز و تا بهمن ماه طول کشیده است.
وی اضافه کرد: نمیتوان در ظرف کمتر از یک ماه از ابلاغ این مصوبه بازار را سریع ساماندهی کرد.
میرآخرلو با اشاره به اینکه: هماکنون در حال مقابله با افرادی هستیم که خودروهای خود را در کارخانجات دپو کرده خواستار فروش آنها با چند برابر قیمت هستند"، اظهار داشت: با تغییر مدل برای سال آینده، عرضه مستقیم خودروها و فروش قطعی که در ایام پایانی سال انجام میدهند و فشار عرضه به بازار خودرو زیاد و ما شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود.
این عضو کمیته قیمتگذاری خودرو ضمن اشاره به اینکه با افزایش عرضه هم از جانب خودروساز و هم از جانب کسانی که کالا را انبار کرده بودند قیمتها کاهش خواهد یافت، گفت: در این میان حتی انتظار داریم که عرضه از تقاضا نیز بیشتر شود.
وی گفت: در همین رابطه از شرکت ایران خودرو و ساپیا درخواست کردیم که بههیچعنوان سایتهای خود را نبندند که سایپا قول همکاری صددرصد را داده است و ایران خودرو نیز با عرضه نقدی فعالیت خود را آغاز نموده است، بهنحوی که تا پایان سال حجم عمدهای از فروش نقدی را در تمام محصولات خواهیم داشت.