سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مفيد بودن چربي‌های گياهي به معني عدم چاق‌كنندگي آن‌ها نیست

كارشناس نظارت بر مواد غذايي و بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مفيد بودن چربي‌های گياهي به معني عدم چاق‌كنندگي آن‌ها نیست.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ آزاده آذرپیرا به انواع چربی‌ها اشاره کرد گفت: دانه گياهان و گوشت بعضي ميوه‌جات، داراي ذخاير چربي است كه در صنعت به فراواني از آن‌ها استفاده می‌شود.

وی از نوع دوم چربی‌ها که چربي‌هاي حيواني است یاد کرد و اظهار داشت: كره يكي از مهمترين چربي‌هاي حيواني است كه به وسيله هم‌زدن خامه يا شير و شكسته شدن امولسيون و جداشدن چربي شير به صورت توده، ايجاد می‌شود. كره حيواني، از گروه چربي‌هاي اشباع و حاوي كلسترول است؛ در حالي كه كره گياهي (مارگارين) با وجود اشباع بودن، فاقد كلسترول است.

وی با بیان اینکه ميزان اسيدهاي چرب ترانس در اين نوع كره، به ترتيب 5 درصد و یک درصد است، افزود: به طور كلي، كره‌هاي گياهي نرم كه كمترين ميزان اسيدهاي چرب ترانس را دارا هستند، نسبت به كره‌هاي حيواني ارجحيت دارند.

كارشناس ارشد تغذيه و رژيم درماني تصریح کرد: به طور كلي 20 تا 30 درصد از انرژي مورد نياز روزانه افراد سالم، بايد از چربي‌ها و روغن‌ها تامين شود. رژيم‌هاي غذايي كم‌چربي، قادر به تامين انرژي كافي نبوده و داشتن چنين رژيم‌هايي، سبب سوءتغذيه در بسياري از نقاط دنيا می‌شود.

آذرپیرا به تشریح عملكرد چربي‌ها و روغن‌ها در بدن انسان پرداخت و با بیان اینکه چربي‌ها و روغن‌هاي موجود در غذا در سلول‌هاي چربي (آديپوسيت) ذخيره شده و سبب می‌شود انسان براي هفته‌ها و گاهاً ماه‌ها بدون غذا زنده بماند، ادامه داد: برخي ذخاير چربي به عنوان چربي‌هاي ساختماني طبقه‌بندي می‌شوند كه سبب نگهداري اندام‌ها و اعصاب در محل خود شده و اندام‌ها را از ضربه و شوك محافظت می‌كنند.

كارشناس نظارت بر مواد غذايي و بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه، لايه چربي زيرپوستي كه به عنوان عايق عمل كرده و گرماي بدن را حفظ و حرارت آن را تامين می‌كند را دیگر کارکرد چربی‌ها در بدن انسان دانست و افزود: چربي اطراف برخي اندام‌ها مانند قلب و كليه، آن‌ها را در محل خود نگه داشته و در برابر آسيب‌هاي مكانيكي وارد شده به هنگام تروما و جراحات، از آن‌ها محافظت می‌كند.

آذرپیرا با اشاره به عملکرد دیگر چربی‌ها در بدن انسان گفت: چربي همچنین براي هضم، جذب و انتقال ويتامين‌هاي محلول در چربي ويتامين‌هاي (A, D, E, K) ضروري است همچنین چربي غذا سبب كاهش ترشحات معده، كاهش تخليه معده و تحريك جريان صفرا و پانكراس و در نتيجه تسهيل فرآيند هضم می‌شود.

وی چربي‌ها را در تامين اسيدهاي چرب ضروري، انتقال ايمپالس‌هاي عصبي و نيز مطلوب كردن طعم غذا دارای نقش مؤثر دانست و گفت: اسيدهاي چرب ضروري در تامين سلامت پوست و بهبود رشد كودكان مؤثر و عامل رشد و ضد درماتيت هستند. /ح
برچسب ها: چربی ، چاقی ، کره گیاهی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.