سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هنگام خانه تکانی، پنجره ها را باز و تهویه را روشن کنید

برای پیشگیری از مسمومیت در فصل خانه تکانی، هنگام تمیز کردن، پنجره ها را باز و تهویه را روشن کنید.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛ آرزو دهقانی، کارشناس آموزشی اورژانس کشور در گفت وگو با خبرنگار وب دا، با بیان این مطلب اظهار داشت: بسياري از بانوان به علت استفاده‌ نادرست از برخي فرآورده‌‌هاي پاك‌‌كننده‌ خانگي، دچار مسموميت با اين مواد شوينده بويژه پاك‌كننده‌ها و سفيدكننده‌ها مي‌شوند، به طوري كه ميزان اين‌گونه مسموميت‌ها در ميان زنان افزايش يافته است.

آرزو دهقانی افزود: در بيشتر موارد مسموميت، با مواد شوينده‌‌ حاصل از استنشاق گاز حاصله از اين مواد است، به اين ترتيب كه استفاده از مواد سفيدكننده در فضاى بسته حمام و دستشويى به علت ايجاد گازكلر، موجب تحريك مجاري تنفسي شده و علائم مسموميت را ايجاد مي‌كند؛ علائمي مثل سرفه، خس‌خس سينه و تنگى نفس بويژه در افراد داراى زمينه بيمارى‌هاى ريوى از جمله علائم مسموميت با اين مواد است.

وی مشكلات پوستى و مخاطى را یکی ديگر از عوارض مصرف نادرست مواد شوينده عنوان کرد و گفت: انواع مواد شيميايى در درجه‌هاى مختلف به چشم نيز مي‌تواند آسيب برساند و در واقع مواد شوينده از خطرناك‌ترين دشمنان چشم به شمار مى‌رود.

دهقانی توصیه کرد: هنگام استفاده از شوينده‌هاي شيميايي، حتما از ماسك مناسب استفاده کرده و هنگام استفاده از مواد شيميايي و فرآورده‌هاي شوينده و پاك‌كننده، پنجره‌ها را باز و تهويه را روشن كند تا هوا بخوبي درمحيط جريان داشته باشد.

وی ادامه داد: از مخلوط كردن مواد شيميايي مانند جوهرنمك و مواد‌سفيدكننده جدا خودداري كنيد، بخار‌ها و گازهاي ناشي از اين اختلاط بسيار سمي و خفه‌كننده است و بخار متصاعد شده از تركيب جوهرنمك و وايتكس بسيار خطرناك است؛ خصوصا براي چشم، پوست و ريه، توصيه مي‌شود جدا از تركيب اين 2 ماده خودداري كنيد.

کارشناس آموزشی اورژانس کشور خاطرنشان کرد: استفاده مداوم مواد شوينده و پاك‌كننده از جمله جرم‌گيرها و سفيدكننده‌ها در منازل، موجب انتشار برخي ذرات شيميايي خطرناك در توالت، حمام و آشپزخانه مي‌شود و استفاده زياد از اين مواد به همراه آب گرم هم اثر منفي آن را دوچندان مي‌كند. /ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.