سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه نبض مطرح شد؛

پول وارد شده در زمینه نظام پزشکی خرج نمی شود/ مشكلات حوزه سلامت از بي قانوني است

كم بودن بودجه حوزه سلامت و عدم تعادل بين ارائه دهندگان و گيرندگان سلامت در كنار اجرا نشدن قانون ، مشكلات اين حوزه را دو چندان كرده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ در برنامه نبض شب گذشته با حضور 4 مهمان از مراکز مختلف بهداشت و درمان با موضوع مزد درمان و وضعیت و مشکلات و البته ارائه راهکارهای مختلف در این خصوص پرداخته شد.

میرزابیگی، رئیس نظام پرستاری در ابتدای این مبحث یک ساعته به تاثیر بسزای مزد درمان در قشر پرستاران پرداخت و گفت: در رابطه با برقراری عدالت در مبحث مزد درمان در بین درمان گران و در حوزه پرستاری باید بگویم که هر مبحثی که پیرامون نظام سلامت قرار می گیرد بر سه پایه مردم، نظام سلامت و ارائه دهندگان آن قرار دارد.

وی افزود: در خصوص بحث مزد درمان در قشر پرستاران 2 مشکل اساسی وجو دارد كه عبارتند از عدم مشخص شدن وظیفه متولیان نظام سلامت از ابتدای امر و عمل کردن به صورت تیمی برای قشر تصمیم گیرندگان نظام سلامت وجود دارد چنانچه برای حل این مشکل باید به صورت تیمی عمل کرد تا هزینه مادی و معنوی زیادی به مردم تحمیل نشود.

در ادامه صفوی رئیس بیمارستان خصوصي در پاسخ به سوال مجری برنامه نبض در رابطه به علت عدم رضایت یا رضایت پایین در خدمات درمانی گفت: بر اساس آمار سال 2011 کشور ما بیشتر از 70 درصد هزینه های درمانی را پرداخت می کند و هم اکنون رتبه ما در پرداخت هزینه های درمانی در جایگاه 120 کشور قرار دارد در حالی که 50 کشور در جهان وجود دارند که درآمد آن ها از ما کمتر است ولی به سلامت اهمیت بیشتری می دهند، بنابراین این عدد باید بازبینی شود چرا که قابل ترقی و پیشرفت است.

وی به مشکل پیش روی کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون در رشته پرستاری داوطلب و متقاضی وجود ندارد حتی این اتفاق برای رشته پزشکی نیز رخ داده است و اگر وضعیت همینطور ادامه یابد این مشکل در زمینه فوق تخصص نیز رخ می دهد چرا که در کشور ما نظام پرداخت نابرابر است و فردی که در ساخت و ساز فعالیت می کند موفق تر است و این در حالی است که یک لیسانس پرستاری در آمریکا از یک مهندس الکترونیک درآمد بیشتری دارد بنابراین پول کامل در سبد سلامت کافی نیست.

در ادامه این بحث صفوی خانی کارشناس سلامت گفت: پول حوزه سلامت کم است و یا رویه آن نامناسب است و این ثابت شد که میزان هزینه کرد دولت در درآمد ناخالص ملی وجود ندارد.

وی افزود: البته درآمد ناخالص ملی اصلاً شاخص خوبی نیست باید به این امر توجه شود که مزد درمان در نظام سلامت باید تعادل را از لحاظ انگیزه بین ارائه دهندگان و گیرندگان سلامت ایجاد کند چرا که فردی که وارد رشته پزشکی می شود به دلیل طولانی بودن مدت زمان تحصیل، بیشتر بودن تعهدات مسئولیت های مدنی، ریسک بالای شغلی باید به آن توجه بیشتری نسبت به سایر مشاغل شود.

صفوی خانی تصریح کرد: باید این را در نظر بگیریم که مزد درمان جبران خدمت محسوب می شود و در نظام سلامت تعرفه برنامه ای در خصوص وضعیت اقتصادی مردم و دولت در نظر گرفته شود.

در ادامه این بحث پزشكیان نماینده مجلس در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که آیا با این پولی که وجود دارد می توان به وضعیت مطلوب در حوزه سلامت و درمان رسید گفت: این بحث در قانون نیز وجود دارد تا این سیستم وجود دارد مشکل بهداشت و درمان حل نمی شود مشکل ما اجرای قانون است و تا قانون اجرا نشود مشکل حل نمی شود.

پزشكیان تصریح کرد: مشکل ما اول دولت و مجریان هستند که قانون را اجرا نمی کنند و دوم سیستم پراکنده ای که وجود دارد هم اکنون در کشور ما برخی از پزشکان ایرانی بیشتر از پزشکان آمریکایی پول درمی آورند و این هم وجود دارد که یک پزشک عمومی حتی به اندازه یک کارمند هم درآمد ندارد بنابراین تا قانون اجرا نشود مشکل حل نمی شود.

میرزابیگی در ادامه گفت: ما باید با واقعیت کشور خودمان با توجه به اصول سلامت خود عمل کنیم هم اکنون در کشور ، مشکل نظام پرداخت، غیر عادلانه بودن نظام پرداخت، وجود دارد.

وی به آمار تعرفه پرستاری اشاره کرد و گفت: در سال 89 میزان پرداختی مردم 30 هزار میلیارد بوده در سال 90 به 45 هزار میلیارد رسیده و هم اکنون یعنی سال 91 به 55 هزار میلیارد رسیده است و این در حالی است که شورای عالی سلامت هنوز تشکیل نشده است.

صفوی در ادامه گفت: این را باید در نظر بگیریم که در عالم هستی چیز مصلحتی وجود ندارد واقعیت اعداد و ارقام است هم اکنون درآمد ناخالص ملی در کشورهایی چون آمریکا، فرانسه ، آلمان، دانمارک و کانادا از ما بیشتر است که البته این را هم آمارها نشان می دهند بنابراین اول پول و بعد مدیریت درست باید صورت گیرد .

میزابیگی در ادامه گفت: راهی جز اجرای عدالت در کشور ما وجود ندارد و در مرحله اول باید درد مزمن نظام سلامت را درمان کنیم.

پزشكیان در ادامه گفت: در رابطه با آماری که صفوی بیان کرد باید بگویم که آیا این آمار و ارقام در رابطه به آن پول و ارزش آن در کشور نیز همین قدر است.

صفوی خانی در ادامه گفت: در مقابل این اعداد و ارقام باید سایر شاخص ها نیز بررسی شود ما برای حل این مشکل باید یک رویکرد درست را اجرا کنیم چرا که هم اکنون پول به جایی وارد می شود که در زمینه نظام پزشکی خرج نمی شود چون این پول به درستی هدایت نشده است .

آمارها نشان می دهد که 94 درصد از سلامت مردم در سطوح زیر تخصصی قرار دارد و 60 درصد مربوط به مؤلفه های اجتماعی و تنها 6 درصد از سلامت مردم به فوق تخصصان اختصاص می یابد.

میرزابیگی در ادامه گفت: باید بین کیفیت بالا و پایین رقابت ایجاد شود تعرفه ها مشخص شوند.

پزشكیان با اشاره به این مطلب که خلاف قانون در جامعه عمل می شود گفت: مشکل این است که هر کسی جرات می کند خلاف قانون عمل کند و بعد بهانه در بیاورد هم اکنون اگر در سایر کشورها زیر میزی از یک پزشک دیده شود از طبابت کنار می رود در حالی که در کشور ما این طور نیست. مشکل اصلی این جاست که هر کسی جرات می کند قانون را دور بزند مشکل مملکت ما بی قانونی است چه در دولت و چه در مجلس و باید این امر حل شود.

در ادامه مجری برنامه نبض خواستار ارائه راهکار در رابطه با بحث مزد درمان شد و صفوی در این رابطه پاسخ داد و گفت: چرا در کشور ها برای تیم فوتبال یک مربی خارجی می آورند اما برای مبحث مهمی چون سلامت مردم با وجود این که همه افراد تلاش می کند برای اجرای نظام سلامت اما یک متخصص که راهکار درست را نشان دهد به کشور نمی آوریم.

صفی خانی در ادامه گفت: باید نظام پرداخت و انگیزه مناسب، ایجاد ساختار و مدیریت درست در کشور برای این مشکل ارائه شود و البته این که در عرصه قانون گذاری نیازمند قانون گذار هستیم تا برآیند اصلاحات را به عرصه مطلوب برساند.

میرزابیگی در ادامه گفت: هدفمند کردن بیمه ها و قطع رابطه مالی پزشک و بیمار و البته جلو بردن کار تیمی از جمله راهکارهای موثر این بخش به شمار می آید.

پزشكیان در ادامه با بیان این که تمامی این مطالبی که افراد مطرح کردند در قانون وجود دارد اظهار داشت: همه این راهکارهایی که ارائه می دهید در قانون وجود دارد و راه حل اصلی اجرای قانون است و اگر قانون اجرا شود مشکلات ما کاهش می یابد./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.