سیستم مدیریت درمان دچار بیماری سوء مدیریت شده به گونه ای که تصمیم گیرندگان و ناظران اول به فکر منافع شخصی خود هستند و از منافع خود صرف نظر نمی کنند.

به گزارش گروه علمی، پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ دکتر پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در برنامه نبض که شب گذشته پخش شد در خصوص اختلاف درآمد بین گروه های پزشکی گفت: اختلاف درآمد و قراردادها بین گروه های پزشکی بسیار زیاد است به گونه ای که آن چیزی که علاوه بر تعرفه تحت عنوان زیرمیزی نیز دریافت می شود این شکاف را عمیق تر می کند. در این سیستم بهداشت و درمان فعلی نابسامانی و آشفتگی  چه در نظام پرداخت و چه در نظام دریافت در بخش های خصوصی و دولتی بیداد می کند یعنی اگر آنچه که در قانون نوشته شده بود اجرا می شد این مشکلات بوجود نمی آمد.

وی افزود: در کشورهای خارجی اگر پزشکی خارج از تعرفه دریافت کند برای همیشه مجوز طبابتش باطل می شود اما در کشور ما دریافت خارج از تعرفه خیلی راحت انجام می شود و راحت تر اینکه از کنار آن عبور می کنند و حتی با چنین پزشکی قرارداد می بندند.شاید یکی از این مشکلات بی تفاوتی مجریان و قانون گذاران است و حتی منافع شخصی مسئولانی که در سیستم مدیریتی هستند.

تصمیم گیرندگان در حوزه سلامت منافع خود را در نظر می گیرند
حافظی هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در ادامه گفت: مبنای منطقی و قابل قبول این است که هزینه تمام شده خدمات را در بخش دولتی و خصوصی درست محاسبه کنیم و نباید تفاوتی بین حق الزحمه جراح در بخش خصوصی و دولتی باشد الان این تفاوت بسیار فاحش است و متاسفانه نظام سلامت نسبت به زیر میزی هیچ واکنشی نشان نمی دهد و برخورد جدی از طرف سیاست گذاران صورت نمی گیرد.

وی افزود:این آشفته بازار در حوزه سلامت چند ریشه دارد کسانی که تصمیم گیرنده اند منافع خود را در نظر می گیرند از طرفی دیگر وزارت بهداشت مداخله نمی کند و حتی گاهی اقدامات غیر کارشناسی انجام می دهند مثلا یک دفعه تصمیم می گیرند 220 قلم دارو را تحت پوشش بیمه ببرند.

درآمد یک فرد خدماتی از یک پزشک عمومی بیشتر است
معدنی پزشک عمومی در ا دامه گفت: متاسفانه بیماری مزمنی در سیستم مدیریت درمان وجود دارد و آن این است که عده کمی که در این حوزه تا الان زحمت کشیدند اما وقت کافی نگذاشتند.یکی از این مشکلات این است که با توجه به اینکه 80 درصد درمان بر عهده پزشکان عمومی است اما یک فرد خدماتی بیشتر از یک پزشک عمومی درآمد دارد.

وی تصریح کرد :پزشکان عمومی در حال حاضر از وضعیت خود راضی نیستند و این سیستم هم هیچ تلاشی برای استخدام آنها نمی کند./ح
برچسب ها: نظام سلامت ، تعرفه ، هزینه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار