سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش یک روزنامه امریکایی از کاهش زاد و ولد در کشورهای مسلمان

روزنامه واشنگتن پست آمریکا در مطلبی با عنوان « تغییرات جمعیتی در جهان اسلام» از « دیوید اگناتیوس» منتشر کرد که نویسنده در آن از کاهش میزان ازدواج و به دنبال آن کاهش جمعیت مسلمانان خبر داد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، "نیکولاس ابیرستادت" یکی از محققان مرکز تحقیقات آمریکایی "اینتر پرایز" گفت:  با وجود آن که جهان در همه جا با پدیده انفجار جمعیت رو به رو است، اما این مساله در کشورهای مسلمان در جهت عکس آن حرکت می کند.

این محقق آمریکایی در ابتدای گزارش خود نوشت: طبق تحقیقاتی که بر 49 کشوری که اغلب مسلمان بودند صورت گرفت، مشخص شد که میزان زاد و ولد در کشورهای مسلمان در فاصله سال های 2005 تا 2010 حدود 33 درصد کاهش داشته است که در نوع خود بزرگ ترین آمار از عدم زاد و ولد در جهان است.

بر این اساس در کشورهای عمان، ایران، امارات، الجزایر، بنگلادش، تونس، لیبی، آلبانی، قطر و کویت دارای بیشترین میزان کاهش زا و ولد در میان کشورهای مسلمان بوده اند.

"واشنگتن پست" در ادامه با اشاره به کاهش میزان زاد ولد در ایران به عنوان یک کشور اسلامی نوشت: میزان زاد و ولد در ایران در طول 30 سال  کاهش 70 درصدی داشته است که بیشترین میزان در طول تاریخ جهان است و اگر به این معضل توجهی نشود، بحران های سختی را به وجود خواهد آورد.

با این که طبق گزارش های آمریکایی میزان زاد و ولد در کشورهای اسلامی بسیار کاهش یافته است اما قطعا چنین کاهشی به طور حتم از وضع کشورهای آفریقایی ، جنوب صحرای بزرگ، آمریکای لاتین بیشتر نیست.

با وجود آن که ازدواج در کشورهای عربی اسلامی بیش از سایر کشورها رواج دارد، اما در سالهای اخیر روند نزولی پیدا کرده و به سرعت در حال کاهش است.

نویسنده در پایان تاکید کرد: مشکل کاهش میزان زاد و ولد در کشورهایی همچون مصر و تونس که شاهد انقلاب های وسیع بوده اند و مدیریت انقلاب های آن ها را جوانان به عهده دارند، بیش از هر جای دیگری  خودنمایی کرده و توجه بیشتری را می طلبد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.