سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس موسسه تحقيقات خاک و آب؛

80 درصد کود شيميايي مصرفي در خاکهاي کشاورزي بلا استفاده است

رئيس موسسه تحقيقات خاک و آب، گفت: از صددرصد کود شيميايي مصرفي در زمين هاي کشاورزي، تنها 20 درصد جذب گياه مي شود و مابقي آن در خاک مي ماند که اين امر به مرور زمان سبب برهم خوردن تعادل مواد موجود در خاک مي شود.

حسين بشارتي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به توليد کود گوگردي در کشور به عنوان مکملي موثر براي جذب مواد مورد نياز گياه از خاک، افزود: کودهاي گوگردي از نوع کودهاي بيولوژيک است که مي تواند جايگزين بخشي از کودهاي فسفري شده و سبب کاهش مصرف اين نوع کودهاي شيميايي در زمين هاي کشاورزي شود.
وي با اشاره به آهکي بودن خاکهاي زراعي ايران به اين اقليم خشک، تصريح کرد: اين نوع خاک، فسفر، آهن و روي مورد نياز گياه را از دسترس خارج مي کند که با استفاده از کود گوگردي کمک به جذب اين مواد در گياه مي شود.
رئيس موسسه تحقيقات خاک و آب با توجه به منابع خوب نفت و گاز در کشور، ادامه داد: در پالايشگاه هاي ما طي تسويه گاز، گاز H2S جداسازي و طي فرآيندي به گوگرد تبديل مي شود که جزء کشاورزي در زمينه هاي ديگر نيز کاربرد دارد.
بشارتي در مورد اهداف استفاده از اين نوع کود، افزود: اصلاح خاکهاي سديمي و شور سديمي، تامني گوگرد مورد نياز گياه و بهبود وضعيت تغذيه گياهان در خاک هاي آهکي، مهمترين اين اهداف است.
وي با اشاره به حاصل شدن نتايج مطلوب از تست مصرف گوگرد در زمينه هاي کشاورزي، گفت: کود گوگردي در توليد محصولات گندم، ذرت، پنبه، سويا و کلزا در مناطق مختلف کشور مورد استفاده قرار گرفت که فقط در محصول سويا ميانگين 23 درصد افزايش عملکرد داشت.
رئيس موسسه تحقيقات خاک و آب، در خصوص تاثير کود گوگردي در وضعيت خاک ادامه داد: در بعضي مناطق مورد آزمايش گوگرد با کاهش DH خاک، قابليت جذب عناصر غذايي مثل فسفر، آهن و روي را افزايش داده و شرايط بهتري را براي رشد گياه فراهم کرده است.
برچسب ها: کود ، شیمیایی ، کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.