معاون وزير نفت گفت: در توليد محصولات کود اوره، مواد شيميايي و مواد پليمري به خودکفايي رسيديم و از زمان انقلاب تاکنون در توليد و صادرات رشد 20 برابري را شاهد هستيم.

عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، از پیشنهاد ایران برای تشکیل مجمع صادرکنندگان پتروشیمی خبر داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در حال ارائه پیشنهاد برای تشکیل مجمع صادرکنندگان پتروشیمی است.

بيات ادامه داد: موضوع توليد و توزيعف بازاريابي و فروش و خلق تکنولوژي جديد در عرصه بين المللي به خوبي مديريت نشده و تعاملات مثبت در سطح بالا بين توليدکنندگان عمده برقرار نشده است و ممکن است که در آينده اکثر توليدکنندگان آسيب ببينند.

وی تصریح کرد:  پیشنهاد مجمع سازندگان با هدف تشکیل یک سازمان بین المللی برای هدف گذاری و کنترل بازارهای جهانی پتروشیمی، را به چند کشور ارائه کرده و در حال رایزنی و مذاکره با سایر کشورها به ویژه کشورهای منطقه هستیم.

بیات افزود: تشکیل این سازمان همانند اوپک و یا مجمع کشورهای صادرکننده گاز می تواند میزان عرضه و تقاضا را در سطح جهان در زمینه محصولات پتروشیمی نشان داده و امکان برنامه ریزی و قیمت گذاری برای کنترل بازارهای مصرف را میسر کند.

وی ادامه داد: ایران به عنوان یک قدرت بزرگ تولید کننده محصولات پتروشیمی در خاورمیانه آمادگی دارد تا با تفاهم و تعامل با کشورهای بزرگ تولید کننده محصولات پلیمری و شیمیائی در منطقه و جهان زمینه را برای تشکیل مجمع صادرکنندگان پتروشیمی فراهم کند.

مدير عامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران گفت: اگر برگرديم به 34 سال پيش 4 واحد توليد ي با ظرفيت 3 ميليون تن داشتيم اکنون اين رقم به 42 واحد با ظرفيت توليد کامل به مرز 57 ميليون تن رسيده است و با اجراي پروژهاي مهرماندگار به 60 ميليون تن ارتقا خواهد يافت.

معاون وزير نفت اظهار داشت: در توليد محصولات کود اوره، مواد شيميايي و مواد پليمريبه خودکفايي رسيديم و از زمان انقلاب تاکنون در توليد و صادرات رشد 20 برابري را شاهد هستيم.

وي خاطر نشان کرد: امروز رقم صادرات 45 دريد و مصرف داخلي به 60 درصد رسيده است و نسبت به 34 يال پيش با 27 درصد رشد مواجه بوده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار