سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونق بازار +18 سال

در شرايطي که به نظر مي رسد بازار معاملات مسکن در وضعيت آشفتگي به سر مي برد، از گوشه و کنار شهر خبر مي رسد بازار خريد و فروش خانه هاي کلنگي بسيار رونق يافته و متقاضيان زيادي در تلاش براي سرمايه گذاري و خريد اينگونه خانه ها هستند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خرنگاران، هم اکنون برخي از کارشناسان و فعالان اين حوزه معتقدند؛ با سرازير شدن سرمايه هايي که پيش از اين در ساير بخش هاي اقتصادي هزينه مي شدند، متقاضيان خريد املاک کلنگي به شدت افزايش يافته است .

اين موضوع ضمن برهم زدن تعدل عرضه و تقاضا موجبات افزايش قيمت ها را نيز در اين بخش فراهم آورده است.

در اين رابطه حسن احمد اوغلي، مدير يکي از آژانس هاي شمال تهران به هفت صبح مي گويد: به رغم رکود، در شرايط کنوني بازار مسکن امن ترين بستر سرمايه گذاري در کشور محسوب شده و از آنجايي که ريسک سرمايه گذاري در ديگر بازارها همچون سکه و ارز افزايش يافته، بسياري از افراد به قصد کسب سود، سرمايه هاي خود را به سمت معاملات مسکن سوق داده اند.

وي گفت: اين گروه با خريد املاک کلنگي سعي در ساخت و ساز و کسب درآمد از اين طريق را دارند که اين موضوع باعث شده ضمن برهم خوردن عرضه و تقاضا، شاهد افزايش قيمت در بخش املاک کلنگي باشيم.

*** سرمايه گذاري دو سر سود

در ادامه، اين فعال با سابقه املاک در پاسخ به اينکه چرا اخيرا برخي از شرکت ها و بانکها اقدام به خريد مجتمع هاي کم واحد و با سال ساخت بالا کرده اند،گفت: همانطور که مشخص است، در شرايط کنوني و روند ثابت صعود قيمت ها در بخش مسکن، بسياري از شرکت ها سعي دارند از اين بازار، سود مضاعف به دست آورند.

وي گفت: هم اکنون برخي از شرکت ها و موسسات سعي دارند با خريد مجتمع هايي که تعداد واحدهاي آنها محدود بوده و ميانگين سن ساختمان بيش از 18 سال است، زمينه کسب سود را در حال حاضر و آينده فراهم کنند.

وي افزود: به عنوان مثال وقتي شرکتي مجتمع مسکوني با حداکثر هشت واحد را که سن آن 20 سال است خريداري مي کند، در واقع با سرمايه گذاري طولاني مدت ضمن آنکه هم اکنون از اين مجتمع به عنوان مکان اداري استفاده مي کند، در سالهاي آينده با افزايش سن ساختمان ملک به عنوان ساختمان کلنگي از ارزش افزوده بيشتري نيز برخوردار خواهد شد، علاوه بر آن امکان ساخت و ساز و مشارکت در ساخت نيز براي اين شرکت فراهم خواهد شد.

وي در خصوص معيارهاي مهم در تعيين قيمت ملک کلنگي گفت: قيمت املاک کلنگي به فاکتورهاي متنوعي بستگي دارد که به جز محله و موقعيت مکاني زمين ديگر عواملي همچون جواز ساخت و بر خانه نيز در تعيين قيمت آن بسيار موثر است.

*** قيمت خانه هاي کلنگي در برخي از مناطق

براين اساس، يک خانه کلنگي به مساحت 64.5 متر با جواز چهار طبقه در خيابان پيروزي، 210 ميليون تومان قيمت گذاري شده و يک خانه ديگر به مساحت 100 متر مربع در چيتگر شمالي با قيمت 230 ميليون تومان به فروش مي رسد.

همچنين يک خانه کلنگي با متراژ 181 متر در خيابان پيروزي، بر 9 متر در محدوده بافت فرسوده با قيمت 700 ميليون تومان به فروش مي رسد و خانه اي 160 متري در اقدسيه بلوار ارتش، بر 12 متر، يک ميليارد و 400 ميليون تومان قيمت گذاري شده است.

از سوي ديگر، مالکي خانه خود را با متراژ 140 متر در لويزان با 616 متر جواز ساخت، 950 ميليون تومان براي فروش گذاشته و مالکي ديگر براي هر متر ملک 200 متري با موقعيت شمال خود در شهرک غرب، 12 ميليون و 500 هزار تومان درخواست کرده است.

همچنين خانه اي 250 متري با بر 11 متري و جواز ساخت پنج طبقه اي مالک آن بابت هر متر آن 12 ميليون و 600 هزار تومان قيمت گذاري کرده است.

*** اجاره به بانک، کسب و کاري پرسود

افزايش روزافزون بانکها و افتتاح شعب مختلف در سطح مناطق مختلف شهري کسب و کاري جديد را راه اندازي کرده است. کسب و کاري پرسود که وجه تمايز آن داشتن مشتري بانکي است. در اين خصوص شادمان از فعالان املاک د شمال تهران به هفت صبح، مي گويد؛ در شرايط کنوني بانکها و موسسات مالي و اعتباري بيشتر به دنبال اجاره واحدهاي مناسب بوده و کمتر گزينه خريد را انتخاب مي کنند.

وي گفت: از سوي ديگر بيشتر صاحبان املاکي که از موقعيت مناسب اداري و تجاري برخوردار است، درپي جذب مشتريان بانکي بوده و ترجيح مي دهند، ملک خود را به شعبات تازه تاسيس بانکها اجاره دهند.

شادمان در خصوص دليل تمايل مالکان براي اجاره به بانک، گفت: کاملا مشخص است که بانکها از موقعيت مالي بهتري نسبت به ساير مشتريان و متقاضيان اجاره برخوردار هستند و در بسياري از مواقع ديده شده، ملکي مورد اجاره را تا 40 درصد گرانتر از قيمت اصلي و در طولاني مدت اجاره کرده اند، بنابراين طبيعي است که مالکان هم در پي کسب سود بيشتر از مشترياني باشند که ضمن پرداخت به موقع اجاره بها به واسطه ارتباطات ايجاد شده از امکاناتي همچون اخذ تسهيلات و موارد اين چنيني نيز بهره مند شوند.

منبع : روزنامه هفت صبح
برچسب ها: خانه ، مناطق ، شهری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.