سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امنيت متزلزل در مناطق مختلف در مالي

نیروهای دولتی مالی در خیابان های شهر گائو در شمال این کشور با شورشیان درگیر شدند . این درگیری نشان دهنده امنیت متزلزل در مناطقی است که اخیرا نیروهای نظامی فرانسوی و مالی کنترل آنها را از شورشیان بازپس گرفته اند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ یک افسر ارتش مالی در مصاحبه تلفنی با رویترز گفت اسلامگرایانی که به این شهر نفوذ کرده اند تلاش می کنند به مواضع ارتش حمله کنند .ساکنین شهر گائو و یک خبرنگار رویترز در این شهر گفتند صدای تیراندازی و انفجار در گائو به گوش می رسد .

یک فیلمبردار تلویزیون رویترز گفت فردی ملبس به لباس و دستار سیاه را دیده است که کیفی را در دست داشت و درحال فرار از دست سربازان ارتش بود .یکی از سربازان ارتش مالی نیز گفت نفوذیان شورشی سوار بر موتور سیکلت بودند .مداخله نظامی روزافزون فرانسه در مالی ماه گذشته با هدف ادعا شده خارج کردن شورشیان وابسته به القاعده از این کشور آغاز شد .

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده هدف از مداخله نظامی در مالی صرفا حمایت از جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به اکواس است که ماه دسامبر مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای مداخله نظامی در مالی به منظور سرکوب شورشیان دریافت کرد.
این در حالی است که برخی از کارشناسان می گویند هدف اصلی از مداخله نظامی فرانسه در کشور آفریقایی مالی تسلط بر منابع زیرزمینی از جمله منابع غنی اورانیوم در این کشور است .
آنها معتقدند مداخله نظامی فرانسه در مالی در حقیقت جنگی برای دستیابی به منافع اقتصادی و ثروت عظیم طبیعی در این کشور و به طور کلی قاره آفریقا است.

جنگ فرانسه در مالی در واقع برای سیطره بر معادن اورانیوم است که شرکت فرانسوی آروا و دیگر شرکت های جهان بر سر آن رقابت می کند.کشور مالی در زمینه منابع تامین مواد اولیه بسیار غنی است و قدرت های غربی برای تسلط بر بازارهای مواد اولیه در این کشور و آفریقا با هم رقابت دارند.

ارتش مالی از توانایی لازم برای تامین امنیت مناطق بازپس گرفته شده از شورشیان نیست و استقرار یک نیروی امنیتی آفریقایی گسترده تر همچنان با تاخیر روبرو است .افسران ارتش مالی اعلام کردند پست های بازرسی ارتش در شهر گائو شنبه شب هدف حمله گروهی از شورشیان اسلامگرا قرار گرفت .کارشناسان می گویند ادامه افزایش تعداد سربازان فرانسوی در مالی و ارسال تسلیحات مرگبارتر به این کشور و همچنین تمایل متحدان پاریس برای حمایت از فرانسه در این جنگ به معنی افزایش روزافزون خشونت ها و کشتار بیشتر غیرنظامیان است . 


                             آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.
                           
برچسب ها: مالی ، امنیت ، لیبی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.