سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

20 مورد عيني در مورد شكنجه‌ها و بازداشت‌هاي مخفيانه سازمان سيا

"جان گليسر" در مقاله جديد خود در پايگاه تحليلي "آنتي وار" به 20 مورد عيني كه نشان دهنده شكنجه هاي سيا و در ارتباط با گزارش اخير منتشر شده در مورد همكاري دولتهاي خارجي با سازمان سيا در برنامه هاي شكنجه است اشاره كرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  آنتي وار، در گزارش جديدي كه مركز حقوق بشري موسوم به "ابتكار عدالت جامعه باز" به تازگي منتشر كرده است اشاره شده كه حداقل 136 نفر و دست كم 54 دولت در سرتاسر جهان در برنامه هاي شكنجه و جنايات سازمان سيا نقش داشته اند. بسياري از افراد مورد شكنجه واقع شده انسانهاي عادي و شهرونداني بي گناه بوده اند وسيا در مقابل مدعي شده كه اين گزارش "تفسيري اشتباه" از تحقيق در مورد برنامه آن سازمان بوده است. 

در گزارش جديد منتشر شده توسط روزنامه "نيويورك تايمز" 20 واقعيت در مورد اقدامات جنايتكارانه سيا در همدستي با افراد و دولتهاي ديگر در سراسر جهان توضيح داده شده است: 

1- دست كم 136 نفر و 54 دولت در سرتاسر جهان در برنامه جنايتكارانه سيا با آن سازمان همدست بوده اند. اسناد طبقه بندي شده آمريكا مشاركت تعداد بيشتري از افراد و دولتها در برنامه هاي بازداشت و شكنجه توسط سيا را نشان مي دهد. 

2- مجموعه اي از شيوه هاي شكنجه توسط سازمان سيا در اين برنامه بكار گرفته شده است. دولت بوش از اين مسئله تحت عنوان "ارتقاي فنون بازجويي" ياد مي كرد كه آويزان كردن متهم بازداشتي از ديوار، قرار دادن وي تحت شرايط وحشت و نگراني، فرو كردن سر وي در آب تا حد احساس خفگي، قرار دادن متهم در سلول هاي تنگ و كوچك، كتك زدن متهم و مجبور كردن وي، مجبور كردن متهم بازداشتي به عريان شدن و بي خواب نمودن وي  را شامل مي شده است. 

3- بوش مدعي بود كه از صدها متهم بازداشتي بيش از يك سوم آنان در جهت "ارتقاي فنون بازجويي" زنداني شده بودند. 

4-دفتر بازرسي كل سازمان سيا اذعان كرده كه در برخي از موارد "اشتباهاتي" روي داده است و افرادي به اشتباه بازداشت شده اند و در مورد آنان اقدامات غير قانوني صورت گرفته است. يك مامور سيا به روزنامه "واشنگتن پست" در اين باره گفته است "آنان افرادي را به اشتباه بازداشت كرده اند كه هيچ اطلاعاتي محرمانه اي در اختيار ندارند. در بسياري از موارد آنان به اشتباه متهم به ارتباط با تروريسم شده اند." 

5-براي مثال فردي بنام "خالد المصري" كه تبعه كشور عمان بوده است در مقدونيه از سوي سازمان سبا به اتهام ارتباط با القاعده بازداشت شد در صورتيكه در اين باره اشتباهي اسمي صورت گرفته بود و نام وي مشابه نام يك عضو القاعده بوده است. وي پس از بازداشت در مقدونيه حبس شد و از سوي ماموران مخفي سيا در افغانستان مورد شكنجه و بازجويي قرار گرفت. در ماه دسامبر سال 2013 ميلادي، دادگاه حقوق بشر اروپائي مقدونيه را بدليل همكاري با سيا در اين مورد و نقض حقوق بشر محكوم كرد. 

6-"عبدالرحمن احمد الديماوي" فردي بود كه بمدت 77 روز در زندان سيا در افغانستان نگهداري شد. وي بعدها در بگرام براي 40 روز باقي ماند و مورد شكنجه قرار گرفت و ماموران سيا با استفاده از سگ وي را آزار مي دادند و از شكنجه وي فيلم تهيه مي كردند. 

7-چندين بازجوي آمريكايي اظهار داشته اند كه "بازجويي هاي اجباري" سازمان سيا موثر و كارآمد نبوده اند. براي مثال سرهنگ استيون كلينمن، جك كلونان و متئيو الكساندر در نامه اي كه به كنگره آمريكا نوشتند اظهار داشتند كه سياست هاي دولت آمريكا در مورد بازجويي ها "هزينه سنگيني را بر آن كشور تحميل كرده است." 

8-"ابن الشيخ ال ليبي" نيز در سال 2002 در مصر بازداشت شد و از سوي مقامات آمريكايي در مصر به شكنجه تهديد شد. اتهام وي ارائه اتهامات جعلي در مورد وجود سلاح هاي شيميايي و بيولوژيك در عراق بود. در سال 2003، كولين پاول اذعان نمود كه اطلاعات ارائه شده در مورد وجود سلاح هاي شيميايي در عراق كذب بوده است. 

9-"ابو زياده" يكي ديگر از متهمان بازداشتي بوده است كه توسط سازمان سيا حداقل 83 بار مورد شكنجه از طريق قرار دادن سرش در آب تا مرز خفگي قرار گرفته است. وي در نهايت در اثر اين شكنجه ها كشته شد. 

10-آمريكايي ها از شيوه "شكنجه" حتي در جنگ جهاني دوم نيز عليه اسراي ژاپني استفاده كرده بودند. استفاده از شكنجه در حقوق بين الملل نيز قدغن اعلام شده است. 

11-در ماه نوامبر سال 2002 ميلادي، "گل رحمان" زنداني بازداشتي توسط سيا در زندان افغانستان توسط شكنجه هاي ماموران سيا كشته شد. وي به اجبار عريان شد و يك شبانه روز بدون پتو در هواي سرد رها شد كه در نهايت به مرگش انجاميد. 

12-"فاطمه بوچار" از سوي ماموران سيا و فردي از دولت تايلند مورد تعرض جنسي قرار گرفته بود و براي چندين روز در فرودگاه بانكوك نگهداري شده بود. وي پس از آزادي اظهار داشت كه به مدت پنج روز به وي غذايي نداده اند و از بازجوهاي سيا در اثر تعرض جنسي باردار شده است. وي پس از اين حادثه به ليبي انتقال داده شد. 

13-طبق گزارش مصر و اردن يكي از اصلي ترين مقصد هاي انتقال بازداشت شدگان و شكنجه شدگان بوده اند. 

14-"محمد الزي" نيز كه در جستجوي كسب پناهندگي در سوئد بودند به مصر انتقال داده شدند و از طريق تخت الكتريكي مورد شكنجه و شوك قرار گرفته است. 

15-"ابو عمر" يك شهروند مقيم ايتاليا از خياباني در شهر ميلان ربوده شد و به مصر انتقال يافت. وي چهارده ماه تحت بازداشت قرار داشت و ماموران مصري را مورد شكنجه قرار داده بودند و به وي شوك الكتريكي وارد نموده بودند. يك دادگاه ايتاليايي بطور غيابي 22 نفر از ماموران سازمان سيا را بدليل شكنجه اين فرد مجرم شناخت. 

16-مكان هاي مخفي سازمان سيا در خاك كشورهاي خارجي از جمله افغانستان، ليتواني، مراكش، لهستان، روماني و تايلند وجود دارند. 

17-"عبدالرحيم النشيري، يكي از افرادي بوده است كه در اين مكان هاي سياه نگهداري شده بود. وي در لهستان بازداشت شد و با استفاده از شيوه اعدام ساختگي مورد شكنجه قرار گرفت. وي دائما به اجبار عريان مي شده است و مورد آزار و اذيت جنسي هم قرار گرفته است. 

18-دولت اوباما نيز در سال 2009 در فرمان تازه اي كه صادر كرد برنامه شكنجه سازمان سيا را انكار نكرد و به نوعي بازداشت هاي كوتاه مدت سيا را تاييد كرد. 

19-در برنامه اجرايي اوباما در سال 2009، مستقيما و علنا گفته شده كه افراد "بازداشتي بايستي به ساير كشورها انتقال يابند." اين گزارش تا مدتها از ديد افكار عمومي پنهان ماند. 

20-كميته اطلاعاتي برگزريده شده از سوي سنا نيز گزارشي 6000 صفحه اي را آماده كرده است كه جزئياتي از عمليات بازداشت و بازجويي را بيان مي كند و در آن به منابع طبقه بندي شده نيز اشاره شده است.

برچسب ها: شکنجه ، سیا ، مخفیانه ، بازداشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.