سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در آينده اي نزديک؛

رتبه توليد علم کشورمان در دنيا تک رقمي مي شود

معاون اول رئيس جمهور گفت: با عنایت به وجود اعضای هیئت علمی و دانشجویان کشورمان تاچند سال آینده رتبه تولید علم کشورمان به جایگاه تک رقمی خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل: رحیمی، معاون اول رئیس جمهور در بیست و ششمین جشنواره بین المللی خوارزمی گفت: در جهان امروز پیشرفت و توسعه کشورها برمبنای علم و دانش استوار است. پژوهش و تولید علم و فناوری از مهمترین عناصر رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و سیاسی هر کشور است. توفیق در این زمینه ها در صورتی محقق می شود که در برنامه ریزی های کلان صورت پذیرد.
 
وی گفت: امسال نیز شاهد جشنواره خوارزمی با محوریت شناسایی، معرفی نخبگان و نوآوران برتر در پژوهشهای بنیادی و اختراع و نوآوری در عرصه بین المللی هستیم. جشنواره ای که در ربع قرن برگزاری صدها طرح برجسته به جامعه علمی معرفی کرده است و از حمایت مادی و معنوی دهها سازمان و نهاد علمی بهرهمند گردیده است.
 
رحیمی تصریح کرد: قبل از انقلاب روحیه خود باوری در میان اقشار مردم و حتی دانشگاهیان و متخصصان کمرنگ بود . پیروزی انقلاب اسلامی برخواسته از روحیه ای بود که حضرت امام آن را بارور نموده و باعث تحولی عظیم در فرهنگ ایران شدند براین اساس استعدادها و روحیه خود باوری در میان اقشار جامعه شکوفا شد.
 
معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: در حال حاضر 4 میلیون و500هزار نفر دانشجو، و 60هزار نفر در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند و اعضای هیئت علمی 65هزار نفر بالغ گردیده است که با وجود این افزایش توان علمی می توان دستاوردهای کشور را ارتقا داد. دنیا به رشد بی نظیر ایران در موضوع علم و فناوری اذعان دارد ما در آغوش شدیدترین تحریم ها به رتبه و درجه علمی رسیده ایم.
 
وی با بیان اینکه 2درصد از تولیدات علمی جهان را در اختیار داریم عنوان کرد: این میزان در ابتدای دولت نهم 3دهم درصد بود. در 3-4 سال اخیر رتبه های کشور در علوم انرژی های نو، زیست محیطی، هوافضا و فناوری اطلاعات 8 تا 15 برابر با رشد مواجه و ارتقا یافته است.
 
وی با اشاره به اینکه با عنایت به وجود اعضای هیئت علمی و دانشجویان کشورمان در چند سال آینده به جایگاه تک رقمی تولید علم در دنیا خواهیم رسید افزود: در حال حاضر تولیدات علمی ما 11 تا 13 برابر متوسط رشد علمی جهان است این نویدی است که کشورمان از اول انقلاب در تحریم ها بوده است.
 
وی خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر دشمنان نظام و ملت تمام تلاش خود را به کار بردند تا با تحریم ها جلوی توسعه ایران را بگیرند با وجود این تحریم نه تنها چرخ بخش های صنعت متوقف نشد بلکه دستاوردهای جدیدی بدست آوردیم./ح

برچسب ها: نخبگان ، تولیدعلم ، فناوری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.