به گزارش
خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ شصت و چهارمين جلسه علني صبح امروز بهارستان با حضور 218 نماينده و به رياست علي
لاريجاني در حالي آغاز شد که استيضاح عبدالرضا شيخالاسلامي وزير تعاون،
کار و رفاه اجتماعي اولين دستور اين جلسه است.
محمود احمدينژاد رئيس جمهور براي دفاع از عبدالرضا شيخالاسلام وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي وارد صحن علني مجلس شد.
تعدادی از وزرای کابینه از جمله رحیمی معاون اول، خلیلیان و دانشجو وزرای کشاورزی، علوم و فروزنده و میرتاج الدینی معاونان رئیس جمهور نیز به همراه احمدینژاد وارد صحن علنی مجلس شدند.
عبدالرضا شیخالاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، غلامحسین الهام سخنگوی دولت، محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور، لطف الله فروزنده معاون پارلمانی دولت، رستم قاسمی وزیر نفت، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، بختیاری وزیر دادگستری، مجید نامجو وزیر نیرو، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه و شمسالدین حسینی وزیر اقتصاد، همراه احمدینژاد وارد مجلس شدند.
راي مثبت به استيضاح شيخالاسلامي كابينه را از حد نصاب مياندازد نادر قاضیپور نماينده مردم اروميه در مجلس در صحن علنی امروز پیش
از طرح استیضاح شیخالاسلام و با استناد به ماده 186 آییننامه داخلی
گفت: در شرایطی امروز استیضاح یکی از وزرای کابینه در دستور کار مجلس است
که اگر این استیضاح رای مثبت را از مجلس بگیرد آنگاه دولت ساقط میشود و
مجلس باید مجددا به کل کابینه رای دهد.
وی در ادامه و در تذکر دیگری
با انتقاد از تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه 92 خطاب به لاریجانی گفت:
بنده در 14 آذر در این رابطه تذکر دادم، اما شما گفتید که تاریخ را یادتان
رفته است؛ من میدانستم که اگر دو ماه هم بگذرد باز هم از بودجه خبری نیست
پس اجازه دهید ما خودمان طرحی در مورد بودجه بنویسیم تا مشکل حل شود.
علی
لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به اين تذكر قاضي پور گفت: بودجه از مواردی
است که نمیتوان در مورد آن طرح ارائه داد و دولت باید لایحه به مجلس ارائه
کند؛ به همین دلیل نمیتوان در این رابطه طرحی را تهیه و مورد رسیدگی قرار
داد.
وي در ادامه با بيان اينكه طی چند نامه به دولت اعلام کردیم
که بودجه را بدهد، اظهار داشت: تاخیر در بودجه به ضرر کشور است و رهبری
توصیه کردند که به مردم که در فشار هستند کمک ارائه شود؛ لذا برای انجام
این موضوع نیاز به تصویب قانون نداریم.
انتصاب مرتضوي غيرقانوني و غيرشرعي استدر ادامه حجتالاسلام موسوي لارگاني نماينده فلاورجان که به عنوان موافق سخن ميگفت به لزوم تعهد و تخصص اشاره کرد و گفت:
تعهد بدون تخصص و تخصص بدون تعهد قابل قبول نبوده و بايد همه موارد به صورت
يک جا وجود داشته باشد.
وي افزود: يکي از داستانهاي سوره قصص
مربوط به زماني است که حضرت موسي براي چوپاني نزد حضرت شعيب آمد و يکي از
دخترانش گفت او را استخدام کنيد، حتي دختر شعيب هم ميداند که يک چوپان
بايد شرايط احراز داشته باشد چه رسد به فردي که قرار است مديريت و رياست يک
سازمان را بر عهده داشته باشد.
وي افزود: انتصاب سعيد مرتضوي به دليل بيتوجهي به قانون و برخي تخلفات غيرقانوني و غيرشرعي است.
عضو
فراکسيون اصولگرايان در ادامه خطاب به وزير کار اظهار داشت: آقاي شيخ
الاسلامي آيا به راستي در کشور شايسته تر از مرتضوي نبود که ما ايشان را
براي اين سمت انتخاب کرديم؟ آيا با توجه به شايسته سالاري چنين کاري را
انجام داديد؟
وي در ادامه تصريح کرد: آقاي شيخ الاسلامي شما بايد به
نهج البلاغه رجوع کرده و دريابيد که به گفته مولا حضرت علي (ع) نبايد محور
انتصاب مديران براساس گرايشات شخصي باشد و به راستي انتصاب مرتضوي به کدام
موارد مورد نظر حضرت علي (ع) مربوط ميشود.
عضو فراکسيون روحانيون
مجلس تصريح کرد: آقاي شيخ الاسلامي آيا شما به سابقه مرتضوي در
مسئوليتهاي قبلي توجه کرده بوديد؟ آيا ميدانستيد مرتضوي قاضي معلق است؟
چرا به عدم شايستگي مرتضوي توجه نکرديد.
وي تصريح کرد: صندوق تامين
اجتماعي يکي از بزرگترين سازمانهاي اجتماعي و اقتصادي است که 33 ميليون
نفر کارگر شاغل را تحت پوشش قرار ميدهد بنابراين چرا به حکم سرپرست تامين
اجتماعي توجه نکرديد.
حجتالاسلام موسوي لارگاني تصريح کرد: مجلس به وزيري که اختيار زير مجموعه خود را ندارد اعتنايي نميکند.
"بازار سياه امضا" در حاشيه جلسه استيضاح وزير کار برخي از نمايندگان برخلاف روال عادي که بايد در صندليهاي خود نشسته و
نطق ناطق را استماع کنند در کنار صندلي رئيسجمهور و ساير اعضاي دولت حضور
يافتند.
البته اقدام مشابه اين، همواره در زمان حضور وزرا در صحن
اتفاق ميافتد ولي حضور شخص رئيسجمهور، معاون اول و ساير اعضاي هيئتدولت
باعث اشتياق تعدادي از نمايندگان شده تا درخواستهاي خود را مکررا اعلام
کنند اما اين موضوع از ديد علي لاريجاني که رياست جلسه علني را بر عهده
دارد دور نمانده و وي بارها نسبت به اين موضوع تذکر داد.
لاريجاني
بارها خطاب به نمايندگان گفت: آقايان لطف بفرماييد در صندليهايتان مستقر
شويد اجازه بدهيد ناطق نطقش را بيان کند. اجازه ندهيد اسم ببرم، لطفا اين جا
را خلوت کنيد.
سازمان تامين اجتماعي را نمیتوان به فردی سپرد که به قتل متهم استدر ادامه جلسه علنی امروز مجلس، احمد توکلی نماینده
تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مورد استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه
اجتماعی اظهار داشت: همه ما در ابتدا شروع کار سوگند خوردیم که از مصالح
مردم دفاع کنیم و استیضاح امروز آقای شیخالاسلامی هم به همین قصد است که
در ادامه علت استیضاح و سیر ماجرا را بیان میکنیم.
وی ادامه داد:
سازمان یا صندوق تامین اجتماعی بزرگترین نهاد کشور است و بیشترین ثروت را
در اختیار دارد که در زیرمجموعه آن چند مادر شرکت بزرگ مشغول فعالیت هستند و
به علت دو ویژگی مالکیت و ثروت از اهمیت ویژهای برخوردار است.
توکلی
تصریح کرد:
این سازمان را نمیتوان به فردی سپرد که نه تنها صلاحیتی در
قانون و قانونشناسی ندارد بلکه به قتل متهم و از قضاوت هم معلق است؛
نمیتوانستیم شاهد این واقعیت باشیم که در مدیریت این شرکت چنین مدیرعاملی
ایفای نقش کند.نماینده مردم تهران گفت: اوایل اسفند سال پیش
نامهای با امضای نمایندگان، کوثری، نوباوه، آشتیانی و ... در مورد آقای
مرتضوی نوشته و به دولت تذکر دادیم که انتخاب ایشان برای مدیریت سازمان
تامین اجتماعی درست نیست اما دولت به تذکر ما توجهی نکرده و یک هفته بعد از
این نامه مرتضوی به دفتر من آمده و با اعلام انتصاب در پست مذکور انتظار
حمایت داشت.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد:
در تاریخ 28 اسفند پیش از مراسم معارفه وی تلفنی این نصیحت را به مرتضوی
تکرار کردم. در مورد اعطای این سمت به ایشان آقای شیخالاسلامی میدانست که
وی متهم چند پرونده است، آیا نباید میگفت که چرا وی را با این همه
اتهامات باید در این سمت قرار داد؟ آیا اگر فرزند آقای وزیر هم جزء
بازداشتشدگان کهریزک بود باز هم این کار را انجام میداد؟
وی
افزود: در این راه تشکلهای دانشجویی همراه ما بودند، کسانی هم از آقای
مرتضوی حمایت کردند و لایحه استیضاح آقای شیخالاسلامی در فروردین تهیه و
تقدیم شد.
توکلی با اشاره به قضاوت بین زاکانی و مرتضوی افزود: روزی
آقای مرتضوی نزد من آمد و از من خواست بین وی و زاکانی حکمیت کنم؛ در
برابر اصرار آقای مرتضوی دلیلی برای رد خواستهشان نداشتم، جمعا 18 ساعت به
حرفهای دو طرف گوش دادم و 13 ساعت نُتبرداری کردم. برخی از دعاوی آقای
زاکانی را ناکافی و دفاعیات آقای مرتضوی را کافی دانستم اما با توجه به
مدارک موجود به عدم صلاحیت مرتضوی رای دادم.
عضو کمیسیون برنامه،
بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: یکی دیگر از موارد بین این دو نفر شکایت
زاکانی از مرتضوی بود که آقای زاکانی در شرح تخلفات وی نامهای را تنظیم
کرد و برای مرتضوی فرستاد و آقای مرتضوی در پاسخ نامهای را منتشر کرد که
در 20 سطر منتشر شده، 17 مورد توهین و افترا ذکر شده بود.
وی ادامه
داد: زمانی که زاکانی قصد داشت نامه را با چاپ در روزنامه ایران علنی
کند، مدیر روزنامه کیهان تلفنی به آقای زاکانی گفته بود که مرتضوی تهدید
کرده اگر این نامه را منتشر کنم حتی اگر روزنامه زیر چاپ باشد چاپخانه را
تعطیل میکند. وی همچنین اظهار داشته تا جایی که یادش هست چنین مکالماتی
بین او و زاکانی وجود داشته، حتی مرتضوی با استفاده از سوءاستفاده از سمت
خود توانست سایت روزنامه ایران را سه ماه مسدود کند.
نماینده مردم
تهران با اشاره به لزوم حفظ آبروی مسئولان نظام و همچنین نظام جمهوری
اسلامی گفت: من برای حفظ آبروی مرتضوی و حفظ شأن نظام نامهای به آقای
شیخالاسلام نوشته و به همراه فایل صوتی به ایشان ارسال کردم، اما مرتضوی
پس از شنیدن این فایل صوتی منکر آن شد و من هم به ایشان اعلام کردم که
حیرتآور است شما مطلبی را که 4 ضبط صوت حفظ کردهاند فراموش کردید.
توکلی
ادامه داد: بنده عرضم این است که جلسه، جلسه حکمیت است و در این جلسه
لزومی ندارد شخص قاضی بر طبق موازین قانونی قضاوت کند. صبح شنبه جناب حداد
عادل برگزاری جلسات را قبول کرد و در این جلسه نامهای به وزیر نوشتم تا
خلافگویی مرتضوی مسلم شود و در انتهای نامهام به وی اشاره کردم که
نمیدانم چه اقدامی کردید که موضوع استیضاح پیگیری نشود، من همچنین تاکید
کردم که برادر عزیز آبروی مرتضوی و آبروی انقلاب مهم است اما سپردن امانت
به نااهلان را درست نمیدانیم.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و
محاسبات مجلس افزود: حداد عادل به نمایندگان خواستار استیضاح وزیر گفت که
مرتضوی پذیرفته از سمت خود استعفا دهد و از استیضاحکنندگان خواست تا امضای
خود را پس بگیرند، وی گفتند که مرتضوی قول شرف داده و به حرف خود پایبند
است، حتی حداد عادل به جراید گفت مرتضوی اظهار داشته قول شرف نداده اما
استعفا را قبول کرده است.
وی تصریح کرد: با کمال تعجب مرتضوی به عهد
خود وفا نکرده و در ارائه دفاعیه مبنی بر عدم تعهد خود اظهار داشت که قائل
به لزوم تعهد نیست ولی در هر صورت انتصاب مرتضوی خلاف ماده 53 و 54 قانون
خدمات کشوری است. بکارگیری قاضی معلق از قضاوت نقض قانون نظارت بر رفتار
قضات است و اینجا باید بگویم که وزیر در تمام این مراحل به جای همراهی
نمایندگان و تمکین به رأی به تحقیر این موضوع و آنان پرداخت.
توکلی
با بیان اینکه مرتضوی نام صندوق تامین اجتماعی را به سازمان تغییر داد،
گفت:رئیس مجلس در 26/9/91 خلاف قانون بودن این مسئله را ثابت کرد اما باز
هم وزیر اقدامی نکرد. هیات نظارت به عزل مرتضوی رای داد اما باز هم خبری
نشد. آیا میتوان از حق نظام به راحتی گذشت؟
نماینده مردم تهران با
اشاره به آخرین جلسهای که لاریجانی با استیضاحکنندگان داشت، تصریح کرد:
قرار شد جلسهای در دفتر وزیر کار برگزار شود و با برگزاری این جلسه مقرر
شد مرتضوی از حاضر شدن در سر کار منع شود. معاون دیوان عدالت اداری این
ابلاغیه را تنظیم و به شیخالاسلامی ارائه کرد و به این دلیل بود که چرا یک
قاضی معلق از قضاوت بدون داشتن صلاحیت باید سکاندار بزرگترین و
ثروتمندترین نهاد کشور باشد، آیا این مسئله ربطی به خواستههای آقای
شیخالاسلامی دارد؟ اما شیخالاسلامی همچنان اعتنایی نکرد.
عضو
کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان اظهار داشت: به هر حال ما
نمایندگان پیگیری این مسئله و دفاع از حق و حقوق ملت را وظیفه شرعی و
قانونی خود میدانیم و مطمئنیم به این وظیفه عمل کردهایم و در این راه
مطمئنیم که دشمنی نکردیم بلکه تلاش کردیم تا از قانون دفاع کنیم و وقتی به
استیضاح دست زدیم که مطمئن بودیم این کار لازم است
وي در پايان با
اشاره به اينكه 9 بار بر رفتار آقای مرتضوی و شیخالاسلامی حجت ارائه شد،
اظهار داشت: شيخ الاسلامي يا اين افعال را مي پسنديد كه قطعا شايسته وزارت
نيست و يا چنانكه مشهور است اين امور بر وي تحميل شده كه در اين صورت نيز
شايسته وزارت نيست.
وزیری که به راحتی قانون را زیر پا میگذارد، صلاحیت را نداردهمچنين علی مطهری نماینده مردم تهران، ری،شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای
اسلامی در جریان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی
امروز مجلس گفت: مایه تاسف است که اصرار بر اعتنایی به
قانون در موضوع انتصاب جناب سعید مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی،
منجر به استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اختصاص وقت مجلس به این
موضوع گردد.
وی ادامه داد: لازم است صورت مسئله برای نمایندگان و
مردم روشن شود، بویژه با توجه به شبهاتی که در برخی جراید و رسانهها
درباره استیضاح وزیر کار مطرح شده است، گاهی گفته شده که خصومت شخصی و
لجاجت میان طرفین عامل این اقدام بوده است که در اینجا اعلام میدارم هیچ
خصومتی میان امضاکنندگان استیضاح از یک طرف و وزیر کار و جناب آقای مرتضوی
از طرف دیگر وجود ندارد.
نماینده مردم تهران ادامه داد: همچنین
هیچ منفعتی برای استیضاح کنندگان از قبل بودن یا نبودن این دو در مناصب خود
متصور نیست و حتی آرزو داریم آقای مرتضوی از همه اتهامات وارده در
پروندههای متعدد قضایی خود تبرئه شود.
طراح استیضاح وزیر کار
ادامه داد: گاهی نیز گفتهاند این اقدام با ضرورت تعامل دولت و مجلس سازگار
نیست و موجب واگرایی مجلس و دولت میشود، پاسخ این است که مقصود از تعامل
دولت و مجلس در اجرای قانون است یا تعامل در قانونشکنی، ما نمیتوانیم
برای زیر پا گذاشتن قانون یکدیگر را یاری کنیم و آنرا تعامل بنامیم چرا که
در این صورت مجلس فلسفه وجودی خود را از دست میدهد.
مطهری با تاکید
بر اینکه آنچه که تعامل را عملی میکند محوریت قانون است، اظهار داشت:
برخی نیز گفتهاند استیضاح یک وزیر در ماههای پایانی دولت برای تضعیف دولت
و بهرهبرداری سیاسی است که باید به آنان گفت؛ طبق آیه قرآن باید از ظن و
گمان بد بپرهیزید، به علاوه فرق است میان استیضاح یک وزیر به خاطر عملکرد
ضعیف او و استیضاح یک وزیر به خاطر قانونشکنی؛ در مورد اول استیضاح وزیر
چندان ثواب نیست اما در دومی واجب عقلی است.
نماینده مردم تهران در
ادامه گفت: جناب سعید مرتضوی در تاریخ 20 مرداد 88 به دلیل داشتن
پروندههای متعدد در محاکم قضایی با حکم دادگاه انتظامی قضات از قضاوت
تعلیق شد تا به اتهامات سنگین ایشان رسیدگی شود، پس از چندی وی از سوی وزیر
کار برخلاف قانون، از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره یک ماده 17
قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی به مدیرعاملی صندوق تامین
اجتماعی منصوب شد که قطعا احتمال ایجاد مانع برای رسیدگی قضایی ایشان تقویت
و نوعی دهنکجی به قوه قضاییه تداعی میشد.
وی اظهار داشت: دیوان
عدالت اداری این حکم را خلاف قانون دانست و ابطال کرد، در اینجا به جای
آنکه وزیر درخواست پیشنهاد فرد دیگری را برای مدیرعاملی صندوق تامین
اجتماعی ارائه دهد، اساسنامه یک نهاد بزرگ اقتصادی و اجتماعی را تغییر داده
است، که این موضوع نیز پس از چندی از سوی هیات تطبیق مصوبات دولت با قانون
مغایر قانون اعلام شد و رئیس مجلس نیز مطابق با اصل 138 قانون اساسی این
رای را تعلیق و به دولت ابلاغ کرد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با
بیان اینکه بار دیگر منتظر بودیم وزیر کار فرد دیگری را با پیشنهاد هیات
امنای صندوق به سمت مدیرعاملی آن منصوب کند،ادامه داد: مدتی گذشت و خبری
نشد لذا ما جمعی از نمایندگان به خاطر قانونستیزی پس از یکسال تصمیم به
استیضاح وزیر کار گرفتیم و مجلس نیز اقدام به استیضاح کرد، ولی بنا به
تصمیم هیئت رئیسه قرار شد نشستی با وزیر کار صورت گیرد تا وی را در جریان
قرار دهیم.
مطهری با بیان اینکه رئیسجمهور حکم سرپرستی مرتضوی به
صندوق تامین اجتماعی، توسط معاون اول خود مستدل کرد، اظهار داشت: یعنی
فراری دیگر از اجرای قانون، باز صرفا برای حفظ یک فرد دارای چند پرونده
قضایی در راس یک نهاد بزرگ اقتصادی و اجتماعی که البته در اینجا نیز رئیس
مجلس با عنایت به نظر هیات تطبیق مصوبات این اقدام را نیز غیرقانونی اعلام
کرد و رئیس دیوان عدالت اداری نیز آنرا به سخره گرفت.
نماینده مردم
تهران ادامه داد: در عین حال جناب شیخالاسلام همچون گذشته فردی را
پیشنهاد نداده و در نهایت به توافق قبلی استیضاح اعلام وصول شد، آیا وزیر
که به آسانی قانون را زیر پا میگذارد و اجازه میدهد قانون سبک شمرده شود
صلاحیت ادامه کار را دارد و مجلس میتواند همچنان به او اعتماد داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه رفتار وزیر در این موضوع مصداق سخن رهبر
معظم انقلاب درباره قانوندانان، قانونشکن است، تصریح کرد: ممکن است گفته
شود در اینجا وزیر تصمیمگیر نیست بلکه تصمیمگیر اصلی رئیس جمهور است که
این عذر بدتر از گناه است، وزیری که قدرت مقاومت در برابر فشار ناحق را
ندارد، و زیر بار قانونستیزی میرود و ابزار آن میشود آیا صلاحیت مقام
وزارت را دارد.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به مصاحبه
تلویزیونی رئیسجمهور در شهریور ماه جاری اظهار داشت: رئیسجمهور در این
مصاحبه به صراحت اعلام کرد که من قانونی را که خودم شخصا منطبق برقانون
اساسی تشخیص میدهم اجرا میکنم و قانونی که منطبق تشخیص ندهم اجرا
نمیکنم، اما آیا وزیر باید تسلیم شود و اطاعت کند و آیا وزیر نمیتوانست
به عنوان مقابله با قانونستیزی استعفا دهد.
نماینده مردم تهران با
بیان اینکه طبق اصل 137 قانون اساسی هر وزیری در مقابل مجلس و رئیسجمهور
صرفا در چارچوب قانون پاسخگو است و نه در مقابل هر فرمانی گفت: مشکل اساسی
کشور ما تحریمهای اقتصادی یا تهدید نظامی نیست، اینها را مردم ما براساس
اعتقاداتی که به اسلام و آرمانهای انقلاب اسلامی دارند، تحمل میکنند،
مشکل کشور ما قانونگریزی برخی مسولان ما و احساس تبعیض میان شهروندان است.
مطهری ادامه داد: برای حفظ یک مقام متهم در راس یک نهاد اقتصادی و
اجتماعی اساسنامه آنرا تغییر میدهند و مقام دیگری را به خاطر اصرار بر
اجرای قانون مطیع به عرض نبودن در چشم به همزدنی بدون هرگونه قدردانی از
زحماتش عزل میکنند، وقتی مقامات عالی اجرایی قانون را اجرا نکنند و آنرا
دور بزنند و به سخره بگیرند مردم ما چه نتیجهای میگیرند، آیا جز این است
که میگویند قانون مهم نیست و میشود آنرا اجرایی نکرد و به شکلی شده باید
از اجرای آن شانه خالی کرد.
وی با بیان اینکه اینگونه اقدامات باعث
میشود حتی در قراردادهای مدنی مانند عبور از چراغ قرمز برای مردم سست و
سخیف شود، تصریح کرد: زمانی که کارمندان دولت احساس میکنند مقامات مافوق
آنها برای حفظ یک فرد در یک منصب به انحاء مختلف از اجرای قانون شانه خالی
میکنند این امر چه تاثیری بر رفتار آنان در اجرا قانون و رعایت حقوق مردم
خواهد داشت.
مطهری با تاکید بر اینکه قانون باید در جامعه مقدس
شمرده شود، بیان داشت: اگر قانون به بهانههای مختلف از قداست افتاد آنگاه
نزد جامعه به تدریج زایل میشود و قانون جنگل حاکم میشود و آنگاه هرکه
زورش بیش، سهمش بیشتر؛ اساسا فلسفه فرستادن پیامبران برای آوردن قانون
عادلانه برای بشر بوده است، از آنجا که بشر زندگی اجتماعی دارد و از طرفی
نیز حب ذات دارد و میخواهد منافع را به سوی جلب کند، نیاز به قانون دارد،
آن هم قانونی که از ماوراء جامعه بشری آمده باشد تا قوانین بشری براساس آن
تدوین شود.
وی با بیان اینکه پیامبر اکرم و حضرت علی (ع) در مسائل
شخصی انعطاف و نرمش داشتند، گفت: اما این دو بزرگوار در مسائل اصولی و
رعایت قانون و اجرای احکام اسلام با صلابت رفتار میکردند اما وزیر کار
برای حفظ مرتضوی به عنوان یکی از اغنیا جامعه در راس صندوق اجتماعی و ایجاد
نوعی مصونیت قضایی برای او حاضر شد اساسنامه صندوق تامین اجتماعی را تغییر
دهد و علاوه بر آن برای شانه خالی کردن از مسئولیت خود آنرا به معاون اول
رئیسجمهور سپرد، آیا ایشان درباره ضعفای جامعه هم حاضر به چنین فداکاری
هستند؟
نماینده مردم تهران ادامه داد: اگر قانون در مقابل اغنیا
ضعیف باشد و در مقابل ضعفا قوی، این نشانه بیماری جامعه است و براساس
فرموده پیغمبر اکرم هیچ جامعهای به مقام قداست نمیرسد مگر آنکه در آن
ضعیف حق خود را بدون لکنت زبان بگیرد.
مطهری در پایان با بیان اینکه
استیضاح وزیر کار به معنی چشمپوشی از خدمات ارزنده وی نیست، از نمایندگان
خواست تا به استیضاح شیخالاسلام رای مثبت دهند.
صریحا فشار بر نمايندگان براي انصراف از استيضاح را رد میکنیمدر ادامه جلسه، عبدالرضا شیخالاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفاع از خود با بیان اینکه استیضاح حق قانونی
نمایندگان است و بسیار محترم بوده و یکی از جلوههای زیبای مردم سالاری
دینی است، اظهار داشت: محور اصلی مباحث مربوط به صندوق تامین اجتماعی است
که زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
وی ادامه داد:
وزارتخانه، تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ادغام سه وزارتخانه دیگر تشکیل و
امر مهم و خطیر ادغام را با موفقیت پشت سر گذاشته است، که با همه مردم در
ارتباط بوده و نهادهایی مانند بهزیستی، سلامت، صندوق بازنشستگی کشور، صندوق
تعاون، صندوق ضمانت تعاون و ... بعنوان زيرمجموعه آن وجود دارد که صندوق
تامین اجتماعی یکی از آنها است.
شیخالاسلامی با بیان اینکه تمام
مسئولیتهایی که به عهده وی سپرده شده با موفقیت به انجام رسیده است،
افزود: در طول دورانی که گذشت، صحت عمل خود را از زبان نمایندگان و مسئولان
دریافت کردهام و تمام کارهای وزارتخانه در حد مطلوب به انجام رسیده است.
وزیر
تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به گستردگی عملکرد صندوق تامین
اجتماعی تصریح کرد: این صندوق حدود 36 میلیون نفر را تحت پوشش خود قرار
داده است و یک میلیون و 800 نفر مستمریبگیر و بودجه بخش درمان آن حدود
5میلیارد و 200 میلیون تومان است که نشان از ابعاد گسترده این صندوق دارد.
وی
در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه توجه عموم مسئولان نسبت به جایگاه
خطیر صندوق تامین اجتماعی قابل تقدیر است، بیان داشت: همه ما مسئولیت داریم
تا از این صندوق حمایت کرده چرا که این نهاد با جان بسیاری از مردم سروکار
دارد و علیرغم تمام فعالیتهای صورت گرفته عدم توجه به آن، کشور را در
سالهای آینده با بحران جدی مواجه خواهد کرد و مسائل و آشوبهایی که در سایر
نقاط جهان رخ میدهد ناشی از عدم توجه به بخش تامین اجتماعی بوده است.
شیخالاسلامی
با بیان اینکه میان وزارتخانه و مردم ارتباط خوبی برقرار شده است،
خاطرنشان کرد: بسیاری از مراجعهکنندگان براساس اراده و تمایل شخصی خود و
بدون درخواست از آنها اقدام به صدور یادداشت بیانیه در تمجید مسئولان کردند
که این نشان از وجود رابطه گرم و صمیمی میان وزارتخانه و مردم است.
وی
ادامه داد: با گذشت بیش از یازده ماه از طرح استیضاح حتی یک تلفن هم جهت
منصرف شدن و یا پس گرفتن امضا توسط نمایندگان صورت نگرفته چرا که پاسخهای
روشن برای مسائل مطرح شده وجود دارد، لذا صریحا فشار را رد میکنیم.
وزیر
کار در ادامه با اشاره به اکتساب مدیران در این وزارتخانه، عنوان کرد:
مجموعه وزارتخانه مبتکر و فعال بوده و به دلیل شرایط ادغام بیشترین
انتصابها را داشتهایم که این انتصابها پاکترین، مومنترین، ولاییترین،
پرکارترین مجموعه مدیریتی در وزارتخانه جمع شده و من به این مجموعه
مدیریتی افتخار میکنم، چرا که آنها به عشق ولایت و مردم و نظام شب و روز
نمیشناسند.
شیخالاسلامی تاکید کرد: تمام فعالیتهای وزارتخانه در
چارچوب قانون بوده و در طی همه فعالیتهای انجام شده بیشترین تعامل را با
مجلس داشتهایم و در جلسات مختلفی در دولت و کمیسیون تعامل و گفتگو داشته و
مجلس نیز از دولت حمایت کرده بلکه در خیلی از موارد سبقت گرفته است.
استيضاح وزير در شرايط فعلي چارهساز نيست روحالله عباسپور نماينده بويين زهرا در مجلس نيز در مخالفت با استيضاح وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي سخن
ميگفت به اين موضوع اشاره کرد که طبق اصل 89 قانون اساسي و ماده 233
آييننامه داخلي مجلس استيضاح حق قانوني نمايندگان مجلس است.
وي
افزود: طبق اصل 67 قانون اساسي نمايندگان سوگند ياد کردند که اعمال و فعل و
انفعالاتشان در جهت تامين منافع ملي جامعه باشد که اولويتهاي جامعه مد
نظر آنها قرار گيرد.
عباسپور در ادامه به اعمال تحريمهاي يک جانبه
غرب به کشورمان اشاره کرد و گفت: در شرايط فعلي ما در يک جنگ اقتصادي به
سرکردگي آمريکا و اسرائيل و دولتهاي غربي هستيم و بايد از تمام ظرفيتها
براي مقابله با اين تهديدات استفاده کنيم.
عضو هيئترئيسه کميسيون
صنايع و معادن مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: بنابراين بايد ديد که آيا در
شرايط فعلي استيضاح به نفع است که اين بحث را مطرح کنيم و باعث چالش بين
دولت و مجلس شويم؟
وي افزود: اگر نمايندگان از موکلين خود که همان
مردم هستند بپرسند که اولويت اصلي کشور چه بايد باشد قطعا به مسئله وحدت
اشاره خواهند کرد و مردم معتقدند تحريمها و عوارض آن را تحمل ميکنيم اما
انشقاق بين قوا را تحمل نميکنيم.
وي تصريح کرد: آيا استيضاح در
شرايط فعلي باعث وحدت و همگرايي بيشتر ميشود يا شکاف بين مسئولان را بيشتر
ميکند؟ بنابراين استيضاح هيچ دستاوردي براي ملت نداشته و مشکلات را بيشتر
خواهد کرد.
نماينده بويين زهرا در ادامه تصريح کرد: چندي پيش در
جلسهاي که خدمت مقام معظم رهبري بوديم ايشان همه مسئولان را به حفظ وحدت
دعوت کردند. آقاي توکلي و مصباحي مقدم! از شما ميپرسم اولويتي که مقام
معظم رهبري مطرح کردند چه بود؟ آيا اولويت استيضاح بود يا توجه به معيشت
مردم و اقتصاد مقاومتي؟
وي در ادامه اظهار داشت: در سال 83 در حالي
که مجلس هفتم وزير آموزش و پرورش وقت را استيضاح کردند مقام معظم رهبري
نامهاي نوشته و گفتند استيضاح سودي براي جامعه ندارد.
عباسپور تاکيد کرد: با شرايط فعلي مجلس شرايط استيضاح وزير کار فراهم نبوده و راي نخواهد آورد.
وي در ادامه تصريح کرد: وزارت کار 14 سازمان را تحت پوشش قرار داده است و تنها سازمان بهزيستي 40 هزار نيرو دارد.
وي
گفت: اگر وزير استيضاح شود تا 15 ارديبهشت ماه سال آينده دولت ميتواند
اين وزارتخانه را به صورت سرپرست اداره کند بنابراين کدام وزير عاقلي در 30
روز باقيمانده در دولت دهم چنين مسئوليتي را خواهد پذيرفت.
عباسپور
افزود: برخي دوستان به مسئله کهريزک اشاره کردند بايد گفت کهريزک زاييده
فتنه است آيا ما بايد فتنه را فراموش کرده و کهريزک را بزرگ کنيم مسئله
کهريزک ناچيز بوده ولي آن را محکوم ميکنيم.
وي هم چنين در خصوص
جابه جايي پرونده توسط مرتضوي در زمان دادستاني وي گفت: وقتي پرونده به يک
بازپرس تحويل داده شود هيچ گونه جابه جايي نمي توان در آن صورت داد.
ادامه رسيدگي به استيضاح وزير كار در نوبت بعد از ظهردر ادامه رسيدگي به استيضاح
عبدالرضا شيخالاسلامي به علت كمبود وقت نمايندگان با موكول شدن ادامه جلسه
استيضاح وزير كار به نوبت بعدازظهر موافقت كردند.
بر اساس اين
گزارش نمايندگان با 212 راي موافق، 15 راي مخالف و 6 راي ممتنع از مجموع
257 نماينده حاضر به اين پيشنهاد راي مثبت دادند.
همچنين محمود احمدينژاد رئيسجمهور كه به همراه برخي از اعضاي دولت براي دفاع از وزيرش در جلسه حاضر شده بود، اين جلسه را ترك كرد.
آغاز جلسه نوبت عصر براي استيضاح وزير كار جلسه نوبت عصر امروز مجلس شوراي اسلامي براي رسيدگي به استيضاح
عبدالرضا شيخالسلامي وزير كار از ساعت 14:15 به رياست علي لاريجاني آغاز شد.
نمايندگان مخالف و موافق استيضاح وزير كار در جلسه علني نوبت صبح به اظهار نظر در اين باره پرداختند.
همچنين شيخالاسلامي نيز از عملكرد خود در انتصاب سعيد مرتضوي دفاع كرد؛ رئيسجمهور و برخي از اعضاي هيئت دولت در جلسه نوبت صبح مجلس حضور يافتند.
حضور مجدد احمدينژاد در جلسه نوبت عصر مجلسمحمود احمدينژاد رئيس جمهور براي دفاع از عملكرد عبدالرضا شيخالاسلامي وزير تعاون، كار و رفاع اجتماعي در صحن علني مجلس حاضر شد.
جمعي از وزرا و معاونين احمدينژاد وي را در مجلس همراهي ميكنند.
صحبت رئيس جمهور بعد از وزير وجاهتي ندارد
الياس نادران نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در ادامه جلسه علني
عصر امروز و در جريان بررسي طرح استيضاح عبدالرضا شيخ الاسلامي
وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و پيش از آغاز جلسه در تذكري با استناد به
ماده 227 اييننامه داخلي مجلس گفت: در زماني که استيضاح هيئت وزيران مطرح
است رئيسجمهور مطابق ماده 227 آيين نامه داخلي بعد از نطق نمايندگان
ميتواند يک ساعت در دفاع از هيئت وزيران صحبت کند اما وقتي استيضاح يک
وزير مطرح است رويه در مجلس هفتم و هشتم به اين صورت بوده که فقط وزير
ميتواند حداکثر نيم ساعت از خود دفاع کند .
نماينده مردم تهران تصريح کرد: نباید باب شود که ابتدا نمایندگان استیضاح کننده صحبت کنند و بعد رییس
جمهور یک ساعت صحبت کند، براساس آییننامه چنین چیزی وجاهت ندارد.
وي تصريح کرد: اگر آقاي رئيسجمهور بناست از وزير دفاع کند اين دفاع بعد از دو ربع ساعتي است که نمايندگان صحبت ميکنند.
لاريجاني
كه رياست جلسه امروز را بر عهده دارد در پاسخ به اين تذکر گفت: هر دو وجه
از آييننامه قابل برداشت است و رئيسجمهور نيز ميتواند آخرين فردي باشد
که صحبتهاي خود را عنوان ميکند و اين بنا به تصميم خود رئيسجمهور است و
بنده اشکالي از نظر آييننامهاي نميبينم.
هيچ فاصلهاي بين نمايندگان و دولت وجود ندارددر ادامه جلسه نوبت عصر استيضاح وزير كار، محمود احمدي نژاد در نطق
خود در دفاع از وزير كار با بيان اينكه استيضاح حق نمايندگان است، گفت:
نمايندگان ميتوانند وزرا را استيضاح كنند و وزرا نيز موظف به پاسخگويي
هستند.
وي با بيان اينكه هيچ فاصلهاي بين نمايندگان و دولت وجود ندارد،
تصريح كرد: مسائلی که میخواهم عرض کنم، ارتباطی به مسئله دولت و مجلس
ندارد، مسئله
کلان کشور است که اگر بی توجهی کنیم مسائلی نظیر همین استیضاح پیش میآید.
احمدينژاد متذكر شد: بحث من
فراتر از استیضاح است. چرا باید همدیگر را مدام متهم کنیم؟ ما در یک جبهه
ایم و باید با هم کار کنیم.
رئيسجمهور تصريح كرد: قانون شريفترين و تنظيمكننده تعاملات است و همه ما بايد تلاش كنيم قانون به خوبي در كشور اجرا شود.
وي با بيان اينكه من نميگويم كه استيضاحكنندگان اشتباه ميكنند و ما درست ميگوييم، چرا بايد يكديگر را متهم كنيم؟
رئيس قوه مقننه با بيان اينكه من آقاي شیخ الاسلام را 27 سال است که میشناسم، گفت: امروز دشمنان
خود را برای فشار آوردن به کشور بسیج کردهاند. باید دست به دست هم باری از
دوش مردم برداریم. فشارهایی که از داخل میآید با فشارهای خارجی برابری
میکند.
وي افزود: سه سال است دولت تحت سنگین ترین فشارهاست؛ همکاران پاک من زیر
سنگینترین اتهامات هستند. چقدر احضار و ...؟ من سکوت کردم و همکاران را به
تحمل واداشتم.
احمدینژاد در ادامه با اشاره به اینکه مشکلاتی ایجاد شده که همه از آن در رنج
هستیم، گفت: تنظیم روابط از مسیر خود خارج شده است و باید برای آن چاره
اندیشید.
وي در ادامه با بيان اينکه ما دور هم جمع شده ايم تا مسائل کشور را حل
کنيم و همه نيت ها حل مسائل کشور است گفت: حتما اطلاع داريد که اخيرا
جلساتي به همراه رئيس مجلس، روساي کميسيونها و گروه اقتصادي دولت برگزار
شده و توافقاتي براي جبران کاهش قدرت خريد مردم صورت گرفته است.
وي در ادامه افزود: براساس اين توافقات کاهش قدرت خريد مردم در طول
10-15 ماهي که فشارهاي بيروني ايجاد کرده و مشکلاتي براي مردم ايجاد شده در
اوايل اسفند جبران خواهد شد.
رئيس جمهور با بيان اينکه نمي خواهم بگويم استيضاح کنندگان اشتباه مي
کنند گفت: بحث ما فراتر از بحث استيضاح است، به هرحال گاهي اصطكاك بوجود
ميآيد در صورتيکه همه ما يک مأموريت داريم و در يک مجموعه کار مي کنيم.
وي با بيان اينکه درمورد استيضاح، آقاي شيخالاسلامي توضيحات کاملي
دادند گفت: بنده وارد جزئيات نمي شوم، آقاي شيخالاسلام جزء بهترينهاي
کابينه است. وي فردي عالم، مؤمن، بي حاشيه و دلسوز است و هر جا بوده فرد
موفقي بوده است که اين لطف خداست و ما بايد شکر گذار باشيم که چنين خادميني
در کشور مسئوليت دارند.
رئيس جمهور با بيان اينکه بنده 27 سال است که شيخ الاسلام را مي شناسم و
به وي ارادات دارم گفت: افتخار مي کنم که برادري مثل وي دارم، کجا مي
خواستيم خلاف قانون انجام دهيم.
وي در ادامه تأکيد کرد: ما هردو يک خواسته داريم، خواسته اي که شما
داريد و ملت دارند همهي اين خواستهها بالاخره بايد از طريق دولت عملياتي
شود و دولت بخش مهمي از قوه مجريه است،لذا اگر مردم ما و شما همه در يک
راستا قرار گيريم کاراييها بالا مي رود و بهترين استفاده را مي توانيم از
شرايط داشته باشيم.
احمدي نژاد ادامه داد: همه ما خوبيها را براي ملت مي خواهيم، امروز
کشور تحت تأثير سنگينترين فشارهاست، دشمن خود را براي فشار به کشور بسيج
کرده است و مابايد دست به دست هم دهيم و باري از دوش مردم برداريم اما برخي
عوامل و علل باعث شده فشارهايي که در داخل ميآيد با فشارهايي که از خارج
به کشور ميآيد بيشتر شود، ما اين موضوعات را بايد برطرف کنيم.
وي تصريح کرد: حل اين موضوعات ربطي به اين موضوع ندارد که چه کسي در چه
جايگاهي قرار گرفته است، اينها مشکلات کشور است، و برخي مسائل سياسي و غير
سياسي که دخالت مي کند، من مطمئن هستم که اکثريت نمايندگان در جريان آنها
نيستند، اين را هم بگويم بنده واقعاً نمي خواستم وارد اين مسائل شود و تمام
تلاش خود را کردم.
رئيس جمهور با بيان اينکه سه سال است دولت تحت فشار سنگين ترين
تهمتهاست گفت: همکاران پاک من تحت فشار بدترين تهمت ها قرار گرفتند. تا چه
اندازه بنده عنواع تهمت ها را قبول کردم. در حال حاضر مي دانيد بولتن چاپ
مي کنند و توضيع مي کنند که سرتاپاي آن تهمت و افترا به دولت است ما اينها
را تحمل کرديم اما مي بينم بجايي مي رسيم که فردا به بن بست مي رسيم. لذا
چاره اي نديدم که برخي از مطالب را عرض کنم.
رئيس جمهور در ادامه گفت: سازمان تأمين اجتماعي يک نهاد عمومي غيردولتي
است و متعلق به کارگران و بازنشستگان است، از حقوق آنان کم شده و صندوقي
درست شده براي رسيدگي به آنها نه ما و نه شما حقي نداريم که باري را برآن
تحميل کنيم.
وي ادامه داد: فردا اين خواهد ماند، برخي کشورهاي اجرايي مقابل چشم ما
هستند، صندوق تأمين اجتماعي براي افراد معلوم مشخص است. عده اي پولهايشان
را گذاشته اند و اين صندوق را درست کرده اند و من و شما نمي توانيم براي آن
خرجي بتراشيم و باري را تحميل کنيم.
وي در ادامه افزود: اين يک نهاد عمومي غير دولتي و از آن مردم است. حالا
براي تعيين رئيس آن ترتيباتي را تعيين کردهايم، امروز روزيست که ما بايد
به سازمان تأمين اجتماعي کمک کنيم.
احمدینژاد ادامه داد: عدهای پولهایشان را گذاشتهاند و صندوقی درست
کردهاند. من و شما نمیتوانیم برای آن خرج بتراشیم و باری را بر آن تحمیل
کنیم. خلاف شرع است. این مال مردم است. این یک نهاد عمومی غیردولتی است،
حالا برای تعیین رییس آن ترتیباتی تنظیم کردهاید تا یکی بیاید در هیات
امنا انتخاب شود و بالای سر این صندوق بگذارند.
رئیسجمهور افزود: امروز روزی است که ما باید به سازمان تامین اجتماعی کمک
کنیم. ما باید از این سازمان که مربوط به کارگران عزیز است، حمایت و
پشتیبانی بکنیم. بارها شده که ما پیشنهاد دادهایم، شما مصوب کردهاید، شما
خواستید مصوب کنید، ما موافقت کردیم. البته بارها هم شده که خارج از اراده
ما بارهای سنگینی بر دوش این سازمان گذاشته شده و دچار مشکلات شده است.
وی با بیان اینکه در اینجا وارد بحثهای اصلی میشوم، گفت: اینجا حکم
دیوان عدالت اداری مطرح میشود. صرفنظر از اینکه امروز چه کسی رییس دیوان
است، موضع سیاسی او چیست چه کسی رییسجمهور است، بالاخره دیوان عدالت باید
یک نقطه اعتماد و آرامش و ثبات باشد. همین دیوان معظم عین همین شکایت اخیر
که مطرح شده در سال 87 هم مطرح شده است. یعنی یک نفر آمده و گفته رییس
سازمان تامین اجتماعی واجد شرایط نیست. همین دیوان اظهارنظر کرده است و
گفته است چون این یک نهاد عمومی غیردولتی است ما صالح برای رسیدگی به عزل و
نصبهای آن نیستیم.
احمدینژاد با بیان اینکه امروز چه شده است که دیوان برای رسیدگی به این
موضوع صلاحیت پیدا کرده است، گفت: یک اشکالی وجود دارد و ما باید اشکال را
پیدا کنیم. اگر آرای هیات عمومی بخواهد تغییر کند چه چیزی ثبات پیدا میکند
در این کشور؟
وی ادامه داد: البته بگذریم از اینکه پرونده قبلی دو سال و خردهای طول کشید و این مورد اخیر چند ماه بیشتر طول نکشید.
رئيسجمهور افزود: در سال 85 سازمان مالیاتی یک شکایتی میکند که طبق
اصلاحیه قانون مالیاتها، نهادهای وابسته به شهرداریهای سراسر کشور از
معافیت مالیاتی خارج میشوند. پنج سال طول میکشد تا به این پرونده رسیدگی
شود، اما راجع به موضوع اخیر به سرعت رسیدگی میشود.
احمدینژاد ادامه داد: رییس دیوان تقاضای ابطال مصوبه دولت را
کرده است. در آنجا فقط آییننامهها و تصویبنامههای دولت آمده است. چطور
شما آمدهاید و نصب دولت را رد میکنید؟ پس فردا چطور دولت میتواند در
کشور کار کند؟ ماده 19 دیوان عدالت اداری نیز بیان کرده است.
رییسجمهور تصریح کرد: اگر ما اجازه دهیم دیوان خارج از چارچوب قانون اساسی عمل کند، چطور میتوانیم بعدا کشور را اداره کنیم؟
بر اساس این گزارش، احمد توکلی خواست تذکری دهد که رییس مجلس به وی یادآور
شد: اجازه دهید بحث رییسجمهور تمام شود، پس از آن تذکرات را گوش میدهیم.
احمدینژاد در بیان نکته بعدی، اصل 55 قانون اساسی را قرائت کرد و گفت:
خواهش میکنم دوستان عنایت کنند. اینها دیگر ربطی به احمدینژاد یا
ابوترابی یا جنابعالی ندارد. اینها را باید اصلاح کرد، زیرا برای کشور است.
وی در بیان اصل 55 مبنی بر اینکه «دیوان محاسبات به کلیه حسابهای
وزارتخانهها، موسسات، شرکتهای دولتی و سایر دستگاههایی که به
نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده میکنند به ترتیبی که
قانون مقرر می دارد رسیدگی یا حسابرسی مینماید که هیچ هزینهای
از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده
باشد. دیوان محاسبات، حسابها و اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون
جمع آوری و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظرات خود به
مجلس شورای اسلامی تسلیم مینماید. این گزارش باید در دسترس عموم
گذاشته شود»، خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات نمیتوان به وزیر نامه دهد که
مجلس مصوبه دولت راجع به نصب یک نفر را رد کرده و تو اگر بخواهی ادامه بدهی
مجازات میشوی. این تجاوز از قانون اساسی است. اینها روابط را به هم
میزند.
رییسجمهور با اشاره به وظایف دیوان محاسبات افزود: آیا در اینجا راجع به
مصوبات دولت چیزی هست؟ اصلا گفته شده که دیوان محاسبات میتواند دادگاه
داشته باشد، محاکمه کرده و مجازات و اعلام کند؟ در اینجا دیوان محاسبات دو
هفته قبل رییس بانک مرکزی را که از بودجه استفاده نمیکند، یک سال انفصال
داد. عزیزان آثار این را در بازار ببینیم. من و شما ساعتها برنامهریزی
اقتصادی میکنیم، بانک مرکزی باید جلو ببرد. این خلاف قانون اساسی است.
احمدینژاد گفت: جلسه قبل ما خدمت شما آمدیم و عرض ارادت کردیم، دوستیها
را تقویت کردیم و پشتبند آن یک استیضاح درآمد. اشکالی ندارد ما بر سر عهد
خودمان هستیم.
وی در ادامه صحبتهای خود، به اصل 138 قانون اساسی مبنی بر اینکه «علاوه
بر مواردی که هیات وزیران یا وزیری مامور تدوین آییننامههای
اجرایی قوانین میشود، هیات وزیران حق دارد برای انجام وظایف
اداری و تامین اجرای قوانین و تنظیم سازمانهای اداری به وضع تصویب
نامه و آیین نامه بپردازد. هریک از وزیران نیز در حدود وظایف خویش و
مصوبات هیات وزیران حق وضع آیین نامه و صدور بخشنامه را دارد ولی
مفاد این مقررات نباید با متن و روح قوانین مخالف باشد. دولت می
تواند تصویب برخی از امور مربوط به وظایف خود را به کمیسیونهای
متشکل از چند وزیر واگذار نماید. مصوبات این کمیسیونها در محدوده
قوانین پس از تایید رییسجمهور لازمالاجرا است. تصویب نامه ها و
آیین نامه های دولت و مصوبات کمیسیونهای مذکور در این اصل، ضمن
ابلاغ برای اجرا به اطلاع رییس مجلس شورای اسلامی می رسد تا در
صورتی که آنها را بر خلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدید نظر
به هیات وزیران بفرستند»، اشاره و خاطرنشان کرد: یک اشتباهی اتفاق
افتاده و باید آن را برطرف کرد. اگر حل نشود مشکلات ادامه دارد و هر روز ما
با یکدیگر درگیر میشویم و تنشی وجود دارد.
رییسجمهور افزود: در کجای این اصل اجازه داده که مصوبات دولت لغو شود؟ ما
کاری به شخصی که اینجا نشسته نداریم، این بحثی حقوقی است. خواهران و
برادران! این جلسه در محضر خدا، تاریخ و ملت است. من دارم اکنون یک درد
کشور را برای شما میگویم. من امروز آمدهام برای شما درد دل کنم و برای حل
مسائل کشور استمداد بطلبم.
احمدینژاد همچنین اظهار کرد: کجای این اصل نوشته است رییس مجلس میتواند
مصوبات دولت و بخشنامههای رییسجمهور را باطل کند؟ پرسش من از مردم،
حقوقدانان و شماست.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در این میان خطاب به
رییسجمهور گفت: اگر مصلحت بدانید در موضوع صحبت کنید. شما راجع به استیضاح
صحبت کنید.
احمدینژاد پاسخ داد: دقیقا موارد استیضاح از اینجاها سرچشمه میگیرد. دولت مصوبهای را میگذارد اما لغو میشود.
وی با بیان اینکه آقای شیخالاسلام را همه میشناسیم، تصریح کرد: من فکر نمیکنم در موضوع ایشان نیازی باشد، من بیشتر صحبت کنم.
رییس جمهور اضافه کرد: آقای مرتضوی هم فردی مثل همه افراد جامعه است و
هزاران نفر در این کشور مدیر هستند و ایشان هم یکی از آنهاست، پس چرا
اینقدر حساسیت وجود دارد؟
احمدي نژاد گفت: من میخواستم نواری را
بگذارم، شما ببینید. اما برخی دوستان از جمله آقای ابوترابی و دیگران آمدند
پس گاهی میگویند بگو، بگو و وقتی میخواهیم بگوییم، میگویند نگو، نگو.
بالاخره ما باید چه کار کنیم.
لاریجانی در این لحظه گفت: اگر چیزی را لازم میدانید بگویید تا چیزی نماند.
علی لاریجانی سپس خطاب به نمایندگان مجلس گفت: اجازه دهید مطالبشان را بگویند؛ حساس نشوید.
احمدینژاد که در پشت تریبون قرار داشت، خطاب به نمایندگان گفت: کمی حوصله
کنید. من از عزیزان خواهش میکنم؛ بالاخره من و شما باید حوصله و تحمل
داشته باشید، حرفها را گوش دهید. ما که در خدمت شما و کوچک شما هستیم.
رییسجمهور سپس از نمایندگان خواست صلوات بفرستند.
وی خطاب به نمایندگان با بیان اینکه "اگر میخواهید گوش دهید، باید دو
دقیقه حوصله کنید"، بار دیگر از نمایندگان خواست صلوات دیگری بفرستند.
احمدینژاد گفت: من فکر میکنم مسائلی در پشت صحنه میگذرد که نه نمایندگان
و نه ما از آن خبر نداریم و وقتی در میدان اداره کشور وارد میشوند عناوین
دیگری پیدا میکند و به دعوای من و شما تبدیل میشود در حالی که ما با هم
دعوا نداریم بلکه میخواهیم با هم کار کنیم.
رییسجمهور افزود: ملاقاتهایی اتفاق افتاده است و از رییس مجلس خواهش
میکنم که تحمل کند، حتی اگر این مسائل مربوط به نزدیکان خودمان باشد پشت
سر همین مسائلی که امروز (در مجلس مطرح است) جریاناتی وجود دارد.
لاریجانی در این حین خطاب به تعدادی از نمایندگان که نسبت به اقدام
رییسجمهور برای پخش نوار اعتراض داشتند و خواستار ارائه تذکر بودند، گفت
که لطفا صحبتهای جناب رییسجمهور را قطع نکنید و اجازه دهید مطلبشان تمام
شود، آن وقت تذکراتتان را میشنویم.
احمدینژاد نیز اظهار کرد: 24 ساعت جلساتی برگزار شده است و بخشی را که
مسالهای درست نمیکند و نرمتر است، میخواهیم پخش میکنیم. دوستانی گفتند
اجازه دهید فضای کشور آرامتر شود. من گفتم یک نسخه را به رییس محترم مجلس
تقدیم کنم و یک نسخه روسای کمیسیونها بدهیم.
لاریجانی هم در ادامه گفت: خواهش میکنم نوارتان را پخش کنید که بعدا نگوید پخش نشده است. پخش کنید. چیزی کم نگذارید.
رییس مجلس خطاب به نمایندگان نیز اظهار کرد: پس از اتمام مطالب رییسجمهور
به تذکرات گوش میکنیم چون بحث نوار مطرح شده است و جامعه را حساستر
میکند. اجازه دهید این کار انجام شود.
این صحبتها در حالی مطرح شد که تعدادی از نمایندگان با صدای بلند به اعتراض خود ادامه میدادند.
رییسجمهور درباره نوار مورد اشارهاش که از سیستم صوتی مجلس پخش شد گفت:
این نوار درباره جلسهای بین فردی به فاضل لاریجانی و آقای مرتضوی است که
ساعتها طول کشیده است و بخشی از این گفتوگوها به همین مسائل ما
برمیگردد. حدود 20 دقیقه از این جلسه را در اینجا پخش میکنیم.
احمدینژاد خطاب به نمایندگان اظهار کرد: حوصله کنید و نوار را گوش کنید.
در این لحظه پخش نوار مورد اشاره رییسجمهور آغاز شد که صدای پخش شده واضح
نبود و پس از چند دقیقه تعدادی از نمایندگان اعتراضاتی را مطرح کردند که
احمدینژاد در پشت تربیون گفت: این نوار در حدود 24 دقیقه است و هنوز تمام
آن پخش نشده است.
لاریجانی نیز خطاب به رییسجمهور گفت: لطفا تمامی مطالبتان را بیان کنید.
وی سپس خطاب به نمایندگان مجلس که همچنان صدای اعتراض آنها به گوش میرسید گفت: من از شما خواهش کردم آرامش جلسه را حفظ کنید.
در ادامه رییسجمهور اظهار کرد: میخواهم نکاتی از این مطالب را که در این نوار وجود دارد بیان کنم.
از آنجایی که اعتراض نمایندگان همچنان ادامه داشت، صحبتهای رییسجمهور با
اخلال مواجه شد و در این بین احمدینژاد از نمایندگان خواست تا صلواتی
بفرستند.
اگر نزديكانمان هم تخلف كرده باشد بايد رسيدگي شود علي لاريجاني در ادامه صحبتهاي احمدينژاد اظهار داشت: از آن جايي که احساس کردم صحبتهاي آقاي
رئيسجمهور راجع به من است لازم ميدانم صحبتهايي را در مورد اظهارات وي
مطرح كنم چرا که مقصود وي از فاضل لاريجاني بنده بودم و وي ميخواست موضوع
را به بنده احاله بدهد.
وي با بيان اينکه اين جلسه، جلسه خوبي است و
بايد خيلي از مسائل در آن حل شود چرا که برخي از مسائل کشور ما از همين
سنخ است، گفت: از اين که تحمل کرديد و صحبتهاي رئيسجمهور را گوش داديد
تشکر ميکنم و لازم ميدانم مطالبي در خصوص اظهارات وي عرض کنم.
رئيس مجلس
در رابطه با بحث رئيسجمهور مبني بر اينکه تنظيم قوا به هم خورده است،
گفت: آقاي رئيس جمهور تنظيم قوا به هم نخورده است اين سليقه شماست که يک
جايي نظر شوراي نگهبان را به عنوان مفسر قانون اساسي قبول نداريد، تنظيم
قوا به هم نخورده اين تصميم شماست که قانون ميگذاريد و ابلاغ نميکنيد در
صورتي که قسم خوردهايد.
لاريجاني با بيان اينکه به اين صورت نمي
شود ادامه داد، گفت: قانون اساسي قانون مصوب مجلس که به تاييد شوراي نگهبان
رسيده است دولت موظف است که آن را ابلاغ کند و در اين جاست که اگر اين
گونه نشود تنظيم قوا به هم ميخورد.
وي در ادامه با اشاره به اين
بحث رئيسجمهور که عنوان کرد برخي مسائل سياسي است که مشکل ايجاد کرده و
سبب شده به دولت اتهاماتي وارد شود، گفت: مشکل اينجاست شما افرادي را به
عنوان ياران خود انتخاب کردهايد که پروندههايي دارند شما نميگذاريد که
رسيدگي شوند. اگر مطالبي که در مجلس عنوان کردهايد به دادگاه ميداديد
رسيدگي ميکردند ما از کسي دفاع نميکنيم ما نزديکترين فردمان نيز تخلفي
کرده باشد جلوگيري نميکنيم و ميگويم رسيدگي شود لذا اشکال اين جاست.
لاریجانی با بيان اینکه چرا دیوان محاسبات دادگاه دارد، گفت: دیوان
محاسبات دادگاه ندارد بلکه قوه قضاییه شعبهای در دیوان محاسبات داشته لذا
این برخلاف قانون نیست و به تایید شورای نگهبان هم رسیده است پس بفرمایید
که نظر شورای نگهبان را قبول ندارم.
رئیس مجلس ادامه داد: شما نباید کاری کنید که دادگاه مجبور به دخالت شود بلکه شما باید از رسیدگی دادگاه به امور استقبال کنید.
وی
با اشاره به اینکه رئیس قوه قضاییه وظایف روشنی دارد، اظهار داشت: مطابق
با قانون اگر مصوباتی خلاف قانون یا روح قانون باشد، رئیس مجلس موظف است
اعلام نظر کند و در امور اجرایی دخالت نشده است.
لاریجانی با بیان
اینکه مصوبه دولت دور زدن قانون بود، تصریح کرد: من با مرتضوی کاری ندارم
بلکه مصوبهای که دور زده شده و آنرا زیر نظر معاون اول قرار دادهاید
غیرقانونی است، چرا که در این صورت تامین اجتماعی از زیرنظر وزارتخانه خارج
شده و دیگر وزیر پاسخگوی آن نخواهد بود.
وی با بیان اینکه تهمت
زیادی در این جلسه به رئیس مجلس روا شده است، گفت: در این جلسه موضوعاتی
مطرح شد که ربطی به موضوع جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
نداشت لذا براساس قانون من نباید اجازه ادامه صحبتها را میدادم ولی به
جهت مطرح کردن داشتن فیلم و صدا و اینکه شائبهای در اجتماع ایجاد نشود
اجازه طرح موضوع تا انتها را دارم.
رئیس مجلس با بیان اینکه
تلاشهای زیادی برای جلوگیری از ایجاد تشنج بین دولت و مجلس صورت گرفته،
اظهار داشت: جلسهای با همکاری مظفر معاون نظارت مجلس برگزار شد تا براساس
آن استیضاح در مجلس مطرح نشود، پس از این جلسه متنی مبنی بر اینکه هیئت
امنا مرتضوی را تغییر خواهند داد برای من آورده شد وزیر بنا به ملاحظاتی از
امضای آن خودداری کرده ولی قول همکاری داده بودند.
لاریجانی ادامه
داد: پس از آن توافق مصوبه دولت برخلاف قانون به تصویب رسید که تامین
اجتماعی زیر نظر معاون اول قرار گرفت که این امر برخلاف قانون بوده و
شیخالاسلام نیز بیان داشته دیگر کاری از دست من ساخته نیست، چرا با این
کار قانون را ضایع میکنید.
لاریجانی در ادامه اظهاراتش خطاب به
احمدینژاد گفت: ما اینها را صداقت نمیدانیم بلکه این رفتارها و
بداخلاقیها بلای جان کشور شده است.
وی
ادامه داد: فرضا اگر بستگان من دچار خلاف و اشتباهی شدهاند به من چه
مربوط میشود؛ مثلا آیا این کار درست است که من قرار ملاقات خود با برادر
شما داود احمدینژاد که در آن درباره منافقین و امور دیگر بحث داشتیم در
این جا بازگو کنم.
رئیس مجلس اظهار داشت: شما حداقل اخلاق را در این
باره رعایت نکردید، چرا تا به امروز این امر را به من و یا حتی به قوه
قضاییه اطلاع ندادهاید تا رسیدگی شود؟
لاریجانی گفت: این امور
مشکلاتی اخلاقی ما در جامعه است؛ چطور اگر بستگان من خلافی انجام دهند باید
رسیدگی شود اما اطرافیان شما که پرونده هم دارند همچنان برای ابقای آنها
تلاش میکنید و پشت آنها ایستادهاید.
وی تصریح کرد: این امور خلاف حق و عدالت است و فایدهای ندارد که ما مرتب از عدالت صحبت کنیم بلکه باید در عمل آنرا نشان دهیم.
رئیس
مجلس افزود: این رفتارها و اخلاقها کیان اخلاقی جامعه را به هم زده است
شما حتی در این جلسه اولویتهای اخلاقی را رعایت نکردهاید و مرتب با
تکرار کردن "این را بگم، این را بگم" باعث شدید تا مردم شخصیت شما را بهتر
بشناسند.
لاریجانی به آیهای از قرآن اشاره کرد و گفت: خداوند در
قرآن فرموده است؛ اگر کسی به مسلمانی اتهام بزند تا او را خار کند خود را
آماده جنگ با من کند.
وی با تاکید بر آیه مذکور به احمدینژاد گفت: آیا شما این حدیث را باور دارید؟
رئیس
مجلس ادامه داد: امیدوارم خداوند همه ما را هدایت کند تا همیشه عدالت پیشه
کنیم و فقط در لفظ عدالت را به کار نبریم بلکه اجرای آن در رفتار و عمل ما
آشکار باشد.
سرانجام شيخالاسلامي با 192 راي موافق استيضاح، عزل شدسرانجام نمايندگان مجلس در جلسه علني امروز مجلس، عبدالرضا شيخالاسلامي را از وزارت تعاون، كار و رفاع اجتماعي عزل كردند؛ نمايندگان با 192 راي موافق، 24 راي ممتنع و 56 راي مخالف از مجموع 272 راي ماخوذه به عزل شيخالاسلامي از وزارت تعاون راي دادند.
علي
لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي پس از قرائت آراي ماخوذه درباره عزل
شيخالاسلامي گفت: آقاي شيخالاسلامي موفق به اخذ راي اعتماد مجلس نشدند و
اميدواريم كه در جاي ديگري موفق باشند تا وزير ديگري به جاي ايشان مشغول
كار شود تا مطابق قانون كارها پيش برود.
وي همچنين از تحمل و حوصله
نمايندگان كه در اين جلسه آرامش را حفظ كردند، تشكر كرد و خطاب به آنان
گفت: شما حق داشتيد كه تذكر بدهيد ولي به خواهش ما گوش داديد كه از شما
تشكر ميكنم.
انتهاي پيام/