سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با تشخيص به موقع؛

40 درصد از مرگ های ناشی از سرطان قابل پیشگیری هستند

40رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:درصد سرطان ها درمان کامل می شوند به شرطی که سرطان به موقع تشخیص داده شوند

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل:  دکتر محمد اسماعیل اکبری رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی امروز 14 بهمن در نشست خبری روز جهانی سرطان در جمع خبرنگاران افزود: وضعیت سرطان در دنیا وضعیت پیچیده ای است و هیچ بیماری به اندازه سرطان اینچنین سرعت رشد ندارد بطوریکه از سال 2002 تا 2020 طبق پیش بینی ها میزان مبتلایان به سرطان در دنیا از 10 میلیون به 16 میلیون می رسد.
 
وی با بیان اینکه 60 درصد سرطان ها مربوط به کشورهای در حال توسعه است گفت: میزان رشد سرطان در کشورهای پیشرفته در حال افت است. طبق آمار 16 میلیون سرطان سالانه به تعداد مبتلایان سرطان در جهان اضافه می شود و هم اکنون 24 میلیون در دنیا با این بیماری در حال گذران زندگی هستند.
 
وی ادامه داد: طی تحقیقی که در سال 2004 انجام شده پیش بینی کرده که مرگ ناشی از سرطان ها در دنیا در 15 سال بعد به  2 برابر می رسد که این رقم در کشورهای آمریکا حدود 1/4 درصد افزایش می یابد ولی در منطقه یعنی غرب آسیا این رقم تقریبا 3 برابر می شود.

اکبری با تاکید براینکه میزان ناشی از سرطان در خیلی از افراد از 2005 تا 2030 افزایش قابل توجهی می یابد که این امر بیشتر در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد. باید توجه داشت که 40 درصد از مرگ های ناشی از سرطان قابل پیشگیری هستند.
 
وی اظهار داشت: 40درصد سرطانها درمان کامل می شوند به شرطی که سرطان به موقع تشخیص داده شوند و 20 درصد سرطانها به دلیل تشخیص به موقع درمان نمی شوند و تنها کار ما درمان محافظتی و نگهدارنده برای فرد تا زمان مرگ است.
 
** دخانیات، عفونت و زندگی ناسالم عامل 50درصد سرطانها
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تحقیق بزرگی در دنیا انجام شد که نشان داد عواملی که در دوران بزرگسالی ایجاد بیماریهای غیر واگیر همچون سرطان می کنند عواملی خطری هستند که فرد از دوران بچگی با آن مواجه بودند بنابراین گروه هدف ما کودکان و نوجوانان هستند که باید با آگاه سازی این افراد در جامعه عوامل خطر را به آنها بشناسانیم.
 
اکبر افزود: معمولاً 5 تا 10 درصد سرطانها عامل ژنتیکی دارند و بقیه علل ابتلا به سرطان غیر ژنتیکی است. یعنی خود فرد دست به یک سری فعالیت ها زده یا در معرض یک سری عوامل خطر قرار گرفته که مبتلا به سرطان شده است. در واقع این فعالیتها باعث تغییر بیان ژن شده و این عامل باعث بروز سرطان شده است. باید توجه داشت که 50 درصد عواملی که باعث تغییر بیان ژن می شوند سه فاکتور دخانیات، عفونت ها و زندگی ناسالم است.
 
وی با بیان اینکه در عفونت ها باکتری هلیکوباکترپیلوری و HPV عامل ایجاد دو سرطان عمده معده و سرویکس هستند گفت: علاوه بر این دو ویروس هپاتیت B و C در ایجاد این بیماری دخالت دارند.
 
آمار نشان داده که بالای 80درصد مردم کشور دارای هلیکوباکتر در معده هستند ولی تمام این افراد مبتلا به سرطان نمی شوند چراکه باید یک سری عوامل دیگر در کنار این باکتری قرار گیرد تا فرد دچار سرطان شود./ح
 

برچسب ها: سرطان ، علوم پزشکی ، ذرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.