سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فجر سي و يكم در آينه سيمرغ بلورين؛

"عروس آتش" سینایی را به اوج شهرت رساند / محبوبیت "عروس آتش" و کسب سیمرغ برای فرخ نژاد

فیلم سینمایی "عروس آتش" ساخته خسرو سینمایی نگاه منتقدان را به خود جلب و سیمرغ هجدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر برای او و فرخ نژاد را به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران؛ خسرو سینایی فارغ التحصیل کارگردانی و فیلمنامه نویسی از آکادمی هنرهای نماشی و رشته تئوری موسیقی از کنسرواتوار وین است.
سینایی از سال 1346 در وزارت فرهنگ و هنر و از سال 1352 در تلویزیون شروع به کار کرد او فعالیت سینمایی خود را در سال 1357 با کارگردانی فیلم "زنده باد" آغاز کرد.


آثار سینمایی معمولاً برپایه مستندهای اجتماعی استوار هستند او در سال 1387 موفق به دریافت نشان ویژه کشور لهستان از سوی رئیس جمهور این کشور شد او این نشان را به خاطر ساخت فیلم مستند "مرثیه گمشده" که روایت گر مهاجرت هزاران لهستانی به ایارن در سال های 1941 و 1942 است دریافت کرد.
فیلم سینمایی هیولای درون دیگر فیلمی است که سینایی در سال 1362 کارگردانی کرده است.
او در سال 1362 لوح زرین بهترین کارگردانی در دومین جشنواره فیلم فجر برای فیلم "هیولای درون" را دریافت کرد.
او در فیلم سینمایی "در کوچه های عشق" را در سال 1369 کارگردانی کرد و سپس در سال 1376 فیلم سینمایی کوچه پائیز را به تصویر کشید.
گرچه تمامی آثار او ساختار فیلمنامه ای قوی و پرمحتوا برخوردار بودند اما بعد از این فیلعات ها سینایی با ساخت عروس آتش در سال 1378 به اوج شهرت رسید.
"عروس آت"ش فیلمی است که فیلمنامه‌ی‌ آن را خسرو سینایی و حمید فرخ نژاد نوشتند و فیلم در جنوب ایران فیلمبرداری شد.
"عروس آتش" سیمرغ بلورین بهترین  فیلمنامه در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1378 را برای خسرو سینایی و حمید فرخ نژاد به ارمغان آورد.
همچنین سیمرغ بلورین نقش دوم مرد در هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر به حمید فرخ نژاد تقدیم شد.
"عروس آتش" او در هجدهمین جشنواره فیلم فجر نیز فیلم برگزیده تماشاگران شد.
سینایی همچنین در سال 1384 فیلم سینمایی "فرش، اسب، ترکمن" را کارگردانی کرد.
او همچنین در سال 1385 در فیلم سینمایی با نام کویر خون و مثل یک قصه را کارگردانی کرد.
گرچه او در  تمامی دوران فعالیت هنری اش به ساخت فیلم اکتفا نکرد و ساخت آثار مستند بسیاری نیز در کارنامه کاری اش به چشم می‌خورد.
او سال گذشته تمامی جوایز جشنواره فیلم فجر و لوح های زرین اش را به باغ موزه سینما سپرد تا در گوشه ای از اتاقش رنگ غبار به خود نگیرد.
حالا پس از 6 سال تصمیم گرفته تا فیلم جدید خود با نام "در قطار زمستانی" را به طور مشترک با کشور لهستانی کلید بزند.
همانطور که خود سینایی به ما گفته از حدود 4 سال پیش در تلاش است تا این پروژه تاریخی عاشقانه را جلوی دوربین ببرد و عزت الله انتظامی نیز تنها بازیگر ایرانی در فیلم سینایی است.


سینایی پس از ساخت "عروس آتش" که نگاه جمع کثیری از منتقدان و هنرمندان را به خود جلب دیگر در جشنواره اثر ماندگاری به تصویر بکشید اما با گذشت 15 سال از ساخت عروس آتش هنوز هم نام این فیلم ماندگاری خود را حفظ کرده است.
گفتني است؛ سینایی در طول این سال جوایز داخلی و خارجی بیشماری کسب کرده است اما فقط در دومین و هجدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر موفق به کسب جایزه شد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.