سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روز فناوری فضایی ایران با دو روز تاخیر برگزار می شود

روزفناوری فضایی ایران که چهاردهم بهمن ماه است امسال با دو روز تاخیر در شانزدهم بهمن برگزار می شود.

حمید فاضلی رئیس سازمان فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار گروه علمي باشگاه خبرنگاران گفت: از 14 بهمن سال 1387 که اولین ماهواره ایرانی امید به فضا پرتاب شد روز چهاردهم بهمن ماه را روز فناوری فضایی ایران نام نهادن که همه ساله این روز را با حضور جمعی از اساتید ، مسئولین و فعالان عرصه هوافضا جشن می گیریم و آخرین دستاوردهای فضایی کشور را به نمایش می گذاریم.
 
وی افزود: امسال به دلیل اینکه قرار است دکتر احمدی نژاد رییس جمهور محترم نیز حضور داشته باشند کمی با تاخیر این مراسم برگزار می شود.
فاضلی در خصوص دستاورد هایی که قرار است ارئه شود عنوان کرد: در حاال حاضر دستاوردهای خوبی برای معرفی داریم که رونمایی از ماهواره ناهید و نمونه مهندسی ماهواره قائم بخشی از آنها است.
 
***طبق برنامه تا 5 سال آینده ماهواره مخابراتی در مدار قرار می دهیم
رییس سازمان فضایی تاکید کرد: در حالا حاضر ماهواره های خارجی برنامه و شبکه های برون مرزی ایران را قطع کرده اند و ما نیز در یک برنامه پیش بینی کرده بودیم کپسول مورد نظر را در مداری مشخص با موتور و حامل پر توان داشته باشیم.این برنامه برای یک ماهواره چند تنی تحت عنوان پروژه قائم قابل اجرا بود که قرار شد فناوری ساخت ماهواره ، ماهواره بر و حامل با هم رشد داشته باشند که ایم یکپارچگی نیازمند یک برنامه 10 ساله بود.
 
وی تاکید کرد: با توجه به پیشرفت های بسیار سریعی که وجود دارد مسئولان و گروه ها فعال در زمینه فضایی اعم از صدا و سیما ،وزارت ارتباطات و اطلاعات ،سازمان هوافضای وزرات دفاع و سایرین یک راهبرد جدید برای بازده زمانی کوتاه مدت را پیش بینی کردند که در آن با حداقل تجهیزات بتوانیم یک ماهواره مخابراتی که تمام دیتا های مربوط به صدا و سیما و سایر ارگان ها را به درستی دریافت و به نقطه مورد نظر ارسال کند را در مدار قرار دهیم.
فاضلی تصریح کرد:با اجرای  این برنامه راهبردی ما می توانیم در پنج سال آینده یک ماهواره مخابراتی را ساخته و در مدار ژئو برای انجام امور مخابراتی و ارسال و دریافت دیتا ها قرار دهیم.
 
***در روزهای آینده منتظر پرتاب ماهواره فجر باشید
وی عنوان کرد:ماهواره شریف در حال حاضر مراحل پایانی را پشت سرمی گذارد و قصد داریم تا پاین امسال یا آوایل سال آینده به فضا پرتاب کنیم و مسئولان و فعالان ماهواره فجر نیز در تلاشند تا در روزها و هفته های آینده این ماهواره را راهی فضا کنند.
وی در خصوص ماهواره آتست گفت: این ماهواره که توسر دانشجویان و اساتید دانشگاه امیر کبیر در حال ساخت است همراه با ماهواره بر خودمراحل پایانی خود را پشت سر می گذارد و ماهواره ظفر نیز طبق وعده دکتر بلندی مسئول این پروژه در خرداد ماه نمونه پروازی و فضایی آن آماهده و رونمایی می شود.
فاضلی خاطرنشان کرد: ماهواره هایی مانند آتست، ظفر و طلوع  که وزن آنها بین 80 تا 100 کیلو گرم است باید با ماهواره بر بومی سیمرغ که در دست ساخت است به فضا پرتاب شود.
برچسب ها: فناوری ، فضا ، ماهواره
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.