سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزير علوم تحقيقات و فناوري عنوان كرد:

بومي كردن آموزش عالي در گرو تحول فرهنگی و علمی

دانشجو با بيان اينكه اگر قرار است فلسفه آموزش عالی را بومی کنیم باید آموزش عالی کشور را متحول نماييم گفت: با تحول فرهنگی و علمی آموزش عالی،دانشگاه نیز بومی می شود.

به گزارش خبرنگار  صنفي آموزشي باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ کامران دانشجو وزیر علوم تحقیقات و فناوری در چهارمین نشست روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک ها ي علم و فناوری سراسری کشور که عصر دیروز 9 بهمن برگزار شد با بيان اين مطلب افزود: انقلاب اسلامی  یک انقلاب معنوی و فرهنگی است. انقلاب یک امر مستمر بوده و این ماهیت باید حفظ شود.

دانشجو گفت: دانشگاه یکی از اصلی ترین نهادهای فرهنگی کشور و اثر گذار بر فرهنگ جامعه است. اگر فرهنگی در دانشگاه رایج شد این فرهنگ در جامعه نیز اشاعه می شود. رایج شدن فرهنگ اسلامی ایرانی در دانشگاه منجر به اشاعه این فرهنگ در جامعه نیز می شود. برعکس اگر در درون دانشگاه فرهنگ غربی رایج شود در جامعه نیز این فرهنگ رایج می شود.

وي با اشاره به اينكه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی اصلی ترین نهاد علمی کشور هستند تصريح كرد: اگر جهت دهی علم و دانش در دانشگاه ها جهت دهی درستی داشته باشد در جامعه نیز همین نگرش خواهد بود.  اگر در دانشگاه جهت گیری علم به گونه ای باشد که رفع نیاز کشورهای غربی را انجام دهد این فرهنگ نیز در جامعه منتشر خواهد شد.

وزیر علوم اظهار داشت: طراحی فرآیند آموزش و پژوهش در درون دانشگاه ها به نوعي که منافع غرب را تامین و مشکلات آنها را حل کند و به عبارتی به منظور رفع نیاز آن کشور نباشد منجربه وابستگی فرهنگی علم و دانش می شود ودیگر نیاز به لشکر کشی به آن کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر قرار است فلسفه آموزش عالی را بومی کنیم باید آموزش عالی کشور را متحول کنیم.  با تحول فرهنگی و علمی آموزش عالی و دانشگاه نیز بومی می شود.کنیم آنوقت آموزش عالی و دانشگاه را بومی کردیم.

دانشجو بیان کرد: تحول علمی یعنی در درون دانشگاه دانش را در راستای رفع نیاز کشور جهت دهی کنیم. جهت گیری دانش و تولید علم در دانشگاهها و پژوهشگاههای ما باید در راستای منافع کشور و حل مشکلات کشور باشد. اگر محقق شد تحول علمی نیز رخ داده است./ع2


برچسب ها: آموزش ، عالی ، فرهنگی ، علمی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.