سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزايش اعتراضات در محکوميت حمايت قطر از افراد مسلح در مالي

اعتراضات در محکوميت حمايت قطر از گروههاي مسلح در شمال مالي و گروههاي ديگر افزايش است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه المنار ؛ پس از سخنان ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه که گفته بحرانهاي سوريه و ليبي بي‌ثباتي را در منطقه افزايش و پس از اظهارات لوران فابيوس وزير خارجه فرانسه درباره پرونده هايي که بر پرونده سوريه اولويت پيدا کرده، پرسشهايي درباره نقش حاميان بهار عربي در مطرح شدن گروههاي تندرو در آفريقا مطرح شده است .

ايمن حلاوي گزارشگر المنار در گزارشي گفت : آيا بين گروههاي تندرو در آفريقا و کشورهاي بهار عربي رابطه مبهمي وجود دارد ؟اين پرسشي است که تعدادي از مطبوعات الجزايري مطرح کرده‌‌اند و در آن از انتقال زرادخانه هاي تسليحاتي به سوي شنهاي صحراي بزرگ آفريقا که زير آن ثروتها ي نفت، اورانيوم و معادن گرانبها خوابيده است مطرح کرده اند ؟

روزنامه الشروق چاپ الجزاير از رفتار دوگانه دخالت سازمان پيمان آتلانتيک شمالي (ناتو) در دخالت در ليبي و چشم پوشي از گروههاي القاعده در سوريه در مقابل مداخله نظامي فرانسه در مالي براي جنگ با تندروها ابراز شگفتي کرده است. طرفهايي که بيداري اسلامي را به راه انداختند امروز از بهار آفريقايي بهره برداري مي کنند و خواهان آن هستند که بهار آفريقايي از مالي به سوي منطقه ساحل و صحراي بزرگ بوزد.روزنامه الوطن چاپ الجزاير نيز از افزايش اعتراضات در محکوميت حمايت قطر از گروههاي مسلح در شمال مالي و گروههاي ديگر خبر داد.

الوطن افزود حمايت نکردن قطر از عمليات فرانسه در مالي براي پاريس پيش بيني نشده بود و همين باعث شده است ترديدهايي درباره حمايت دوحه از گروههاي مسلح به وجود آيد. با تحولات به وجود آمده در مواضع غربيها در قبال گروههاي اسلامگرا در مناطق مختلف غرب آسيا مي توان به اين پرسشها و ابراز ترديدها پاسخ داد و مواضع آمريکا ، فرانسه و روسيه در اين خصوص مشترک است.ديدگاه آمريکايي ها پس از حمله به کنسولگري آمريکا در بنغازي ليبي ناشي از انتظاراتش بود و واشنگتن اين حمله را بعيد نمي دانست و هيلاري کلينتون وزير خارجه آمريکا گفت انقلابيون زنتان در ليبي منبع اصلي سلاحهاي موجود در مالي است .

فابيوس نيز از اولويتهاي جديد سخن گفت که پرونده سوريه را از اولويت خارج کرده است.پوتين گفت شواهدي وجود دارد که نشان مي دهد ناآراميها در ليبي به قاچاق سلاح و گسترش آن در منطقه و وخيم شدن اوضاع در مالي و بحران گروگانگيري در الجزاير منجر شد.پوتين گفت بحرانهاي سوريه و ليبي تخم بي‌ثباتي را در منطقه کاشت و نشان داد سلاح در سطح گسترده اي گسترش يافته که باعث بحرانهاي زيادي شده است.


برچسب ها: اعتراض ، قطر ، مالی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.