سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همگام با سی ویکمین جشنواره تئاتر فجر؛

مسعود دلخواه: "ارخش" نام باستانی آرش است

ارخش نام ایرانی و باستانی در طول زمان به "آرخش" و سپس آرش تبدیل شده است.

مسعود دلخواه نویسنده و کارگردان تئاتر و شرکت کننده در سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش "ارخش"، در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران در خصوص این پروژه نمایشی گفت: "ارخش" نام باستانی آرش است، این نام در طول زمان به "آرخش" و سپس به آرش تبدیل شده است. 
وی افزود: ما در این اجرا المان هایی از ایران باستان و همچنین از ایران امروز داریم و به همین خاطر در نمایش از هر دو اسم "ارخش" و "آرش" استفاده شده است. 
دلخواه در رابطه با داستان این نمایش تصریح کرد: همه با شخصیت "آرش کمانگیر" در ایران باستان آشنا هستیم، او یک ایرانی ایثارگر بوده که به خاطر کشور و مردمش از خود گذشتگی می کند. 
وی اضافه کرد: زمانی که تورانیان ایران را محاصره می کنند در مذاکره ای که بین آنها صورت می گیرد قرار براین می شود که یک ایرانی تیری را پرتاب کند. این تیر تا هرکجا برود مرز ایران را مشخص می کند. 
این کارگردان بیان کرد: طبق این داستان شنیده ایم که تیری آسمانی به آرش کمانگیر هدیه می‌شود که قابلیت این را دارد تا بیشتر از باقی تیرها پرتاب شود. آرش آن را می اندازد و ایران از آن چه تصور می‌شده گسترده تر می‌شود، اما آرش جان خود را از دست می‌دهد. 
این نویسنده در خصوص شکل گیری پروژه نمایشی "ارخش" اظهار داشت: این یک پروژه آموزشی – تولیدی بود که در مدرسه تئاتر "سه نقطه" با هنرجویان آغاز شد، مابرای اجرای این اثر تصمیم داشتیم اما پس از مدت تصمیم براجرای آن در فجر گرفتیم./ص
دلخواه ادامه داد: این نمایش یک اثر نیمه موزیکال است که به صورت کارگاهی تمرین و آماده شده و به نوعی یک تئاتر پرفورمنس اجرا می شود. همچنین قرار است پس از حضور در جشنواره به اجرای عمومی برسد. 
شایان ذکر است: "ارخش" به نویسندگی و کارگردانی مسعود دلخواه قرار است روز آخر جشنواره سی ام تئاتر فجر 11 بهمن در 2 سانس و 18 و 20:30 میهمان تالار چهار سوی تئاتر شهر شود. 
گفتنی است؛ سی ویکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری سعید کشن فلاح تا 12 بهمن ادامه دارد.
برچسب ها: مسعود دلخواه ، ارخش ، آرش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.