سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راهي كه برق پيمود

اگردر دوران ورود صنعت برق به كشور و سال هاي پس از آن، اين انرژي عمدتا براي تامين روشنايي به كار مي رفته اما امروز جايگاه ويژه اي را در عرصه فعاليت هاي اقتصادي كشور براي خود رقم زده است .

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اين در حالي است كه امروز اين صنعت بسترساز توسعه فراگير و زمينه ساز تحولات و پيشرفت هاي متعددي در عرصه هاي صنعتي كشاورزي ، علمي ، فرهنگي ، بهداشت و رفاه عمومي شده است .

صنعت برق ، اكنون ديگر تنها صنعتي روشني بخش نيست بلكه مولدي براي گرداندن موتورهاي اقتصاد و صنعت كشور است به طوريکه برق اكنون با اقتصاد و امنيت كشورها گره خورده و همه براهميت آن واقفند.

اين صنعت اكنون به پشتوانه يكصدو اندي سال تجربه، توانسته، خود را به يكه تاز منطقه تبديل كند. راهي كه به جرات مي توان گفت نزديك به صد در صد آن تا 34 سال گذشته طي نشده بود چرا كه اين صنعت تاسال هاي آغازين انقلاب
نشانه اي از ايراني بودن را در خود نداشت، اما اكنون نشاني از خارج و مهندسان خارجي را در آن نمي توان يافت. به همين دليل نيز به جرات مي توان اذعان كرد كه صنعت برق و مديران ودست اندركاران آن هيچ گاه پس از انقلاب تنها نگاه به خارج نداشتند و خود دست به كار شده و اين صنعت را از نو ايراني ساختند.

از اين روست كه با مديريت وزارت نيرو، اكنون شركت هاي بزرگي چون مپنا، ايران ترانسفو، پارس ژنراتور، كنتورسازي ايران، فرانيرو، فراب، لامپ پارس شهاب،
وصدها شركت بزرگ و كوچك ديگر كه هركدام اكنون همانند نگين هاي انگشتري در صنعت برق مي درخشند و اين نشانه اي از مديريت خوب مديران وزارت نيرو از سال هاي گذشته تاكنون است ، صنعت برق در اين سال ها نشان داد كه منتظر گشايش تحريم ها نخواهد ماند و با تكيه بر تلاش و همت متخصصان خود، پله هاي ترقي را يكي پس از ديگري طي خواهد كرد.

در عين حال نبايد از نظر دورداشت كه رسيدن به چنين جايگاهي به هيچ عنوان بدون حضور بخش خصوصي ممكن نبوده و ادامه آن نيز بدون همراهي و همدلي ميان دست اندركاران اين صنعت در دولت و بخش خصوصي، امكان پذيرنخواهد بود. زيرا كه تنها حضور بخش دولتي هيچگاه نمي توانست باعث اين همه تحول در صنعت برق شود و اين تجربه اي است كه توانستن و خودباوري جوانان ايراني را فرياد مي كند.
 
واقعيت آنست كه صنعت برق كشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي سير رشد و پيشرفت را در جهت پي افكني يك صنعت زيربنايي و مهم طي كرده و در حال حاضر اين صنعت از نظر ظرفيت نصب شده در بين خانواده جهاني برق جايگاه پانزدهم و در منطقه رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

در همين زمينه مي توان از زبان مسئولان صنعت برق كشور شنيد كه "در حال حاضر جمهوري اسلامي ايران به رغم تمامي محدوديت ها و فشارها در ساخت و توليد تجهيزات مورد نياز در صنعت برق به خودكفايي رسيده است.
 
 محمد بهزاد معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي در اين باره مي گويد: هم اكنون ميزان خودكفايي ايران در صنعت برق 99 درصد است.

همچنين همايون حائري مديرعامل شركت توانير نيز در اين خصوص خاطرنشان مي كند كه" با توان متخصصان داخلي در حال حاضر نيروگاه هاي برق صد درصد بومي سازي شده و پيچيده ترين قطعات مورد نيازصنعت برق اكنون در داخل كشور ساخته مي شود."

 
اين گفته ها كه از لابه لاي مصاحبه هاي اين دو مقام مسئول با رسانه ها استخراج شده و صحت آن را در گزارش هاي رسمي نيز مي توان به وضوح مشاهده كرد، نشانگر آن است كه رويكرد وزارت نيرو طي سالهاي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، توسعه زيرساختهاي اصلي براي صنعت برق كشور بوده است، چراكه اين صنعت مي تواند موتور محرك توسعه ساير بخشهاي صنعت كشور باشد.

اين مسير براي صنعت برق كشور به گونه اي طراحي شد كه وابستگي ها به حداقل برسد و گلوگاههاي اين صنعت شكسته شود، بر همين اساس و در گامي مهم، با
دستيابي ايران به دانش فني طراحي و ساخت كليه اجزاء توربينهاي گازي از جمله پره هاي گرم و گرفتن تائيديه هاي بين المللي از كارخانجات معتبر خارجي نظير زيمنس آلمان، صنعت برق ايران، قدم هاي خود را براي رسيدن به هدف خودكفايي و ساخت انواع توربينهاي نيروگاهي و تجهيزات وابسته تندتر كرد به طوري كه اكنون مي توان از دستيابي اين هدف سخن گفت.

همانگونه كه اشاره رفت خوشبختانه بخش خصوصي نيز در اين صنعت نقش داشته و اين افتخار وزارت نيرو است كه توانسته مهمترين صنعت خود را با بخش خصوصي به اشتراك بگذارد.
 
 در حقيقت راهي كه صنعت برق در اين سال ها طي كرد نوعي هوشمندي براي بي اثر كردن تحريم هاي سخت گيرانه كنوني است زيرا اگرچه ديگر كشورها همواره تمايل به فروش فناوري خود به كشوري چون ايران خواهند داشت و اين كار را در شرايط تحريم نيز، به چند برابر قيمت، انجام خواهند داد، اما به هرحال تكنولوژي و دانش فني بايد در كشور بومي شود، زيرا ممكن است در مقطعي بخشي از دانش و تكنولوژي را به كشور بفروشند، ولي اين فرآيند مطلقا مستمر نخواهد بود و اتفاق مهمي براي اقتصاد كشور نخواهد افتاد مگر اينكه ايران به صورت دائمي خود مولد و توليدكننده تكنولوژي باشد. روندي كه صنعت برق در طول اين سالها طي كرده است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.