سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرکره در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

بروکراسي در شوراهاي نظارت مانعي براي گفتمان‌هاي دانشجويي

مشاور رئيس دانشگاه آزاد گفت: براي تحقق فضاي باز سياسي در دانشگاه بهتر است مديريت فقط از سوي رئيس دانشگاه صورت گيرد تا دانشجويان براي برنامه‌هاي خود درگير بروکراسي‌هاي موجود در شوراهاي نظارت نشوند.

محمدحسين پرکره مشاور رئيس دانشگاه آزاد در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران درباره اهميت آمادگي فضاي دانشگاه‌ها براي ورود به بحث انتخابات اظهارداشت: همانطور که مقام معظم رهبري بارها سفارش فرمودند که دانشجويان افسران جنگ نرم و خط مقدم مقابله با فتنه و جريان‌هاي انحرافي هستند و با توجه به اينکه انتخابات به دليل آن که شاخصه‌ اصلي نظام دموکراسي در دنياست، در اين چندسال اخير خاستگاه فتنه شده است و فتنه‌گران سعي کرده‌اند که از طريق انتخابات نفوذ و کار خود را انجام دهند، لذا دانشجوياني که در فضاي سياسي فعاليت مي‌کنند وظيفه مقابله با اين فتنه‌هاي عميق را برعهده دارند.

وي با تاکيد بر اينکه مقابله با فتنه نيازمند شفاف‌سازي است و بايد در اين خصوص بستري را براي فعاليت تشکل‌هاي سياسي آماده‌ کرد، تصريح کرد: بايد يک فضاي باز سياسي در دانشگاه حاکم شود که فقط از سوي رئيس دانشگاه مديريت شود تا دانشجويان براي برنامه‌هاي خود درگير بروکراسي‌هاي اداري نشوند.

پرکره با بيان اينکه شوراهاي نظارتي به عنوان يک مانع اداري کار را سخت مي‌کنند، اظهارداشت: مسئولان دانشگاه‌ها با توجه به اينکه ممکن است گرايش‌هاي سياسي هم داشته باشند، نبايد نظر شخصي‌ آنان اعمال شود، فضاي بايد براي اظهار نظر دانشجويان باز باشد تا دانشجويان از هر قشر و تفکري بتواند اظهار نظر کند.

مسئول سابق بسيج علوم وتحقيقات با بيان اينکه مسئولان براي کمک به فضاي باز سياسي دانشگاه امکانات مادي اعم از  فضاي سايبر و سالن‌هايي براي برگزاري مراسم‌ها و گردهمايي‌ها را در اختيار دانشجويان قرار دهند، تصريح کرد: يکي از مباحث بسيار مهمي که دانشجويان با آن درگير هستند اين است که فضاي رواني در دانشگاه ايجاد شود تا دانشجو از برخورد نترسد و از اينکه اظهار نظر کند واهمه نداشته باشد اين فضا بايد در دانشگاه حاکم شود تا تشکل‌هاي دانشجويي با فراغ بال به فضاي انتخابات بپردازند نه به فضاي سياسي کاري و اظهار نظر به نفع کانديداي خاص.

پرکره اضافه کرد: ايجاد فضاي بيان، دانشجو را از گرفتار شدن در دام سياسي‌کاري مصون مي‌کند و به او انگيزه‌ مي‌دهد تا مردم را براي حضور در انتخابات تشويق کند.

** انتخابات 92 اولين امتحان دانشگاه‌ آزاد براي حضور در فضاي سياسي کشور به نفع آرمان‌هاي انقلاب

مشاور رئيس دانشگاه آزاد در ارزيابي خود از فضاي کنوني دانشگاه‌ گفت: با توجه به تغيير مديريتي که يک سال است در دانشگاه‌ آزاد اتفاق افتاده، همين که رئيس دانشگاه بستر را فراهم کرده تا اين فضا ايجاد شود، يک امتياز است، اما اينکه چقدر به هدف سياست‌هاي تدوين شده رسيده‌ايم، بحثي است که نيازمند بررسي کلي و مرور زمان است.

وي با بيان اينکه انتخابات92 اولين امتحان دانشگاه آزاد بعد از تغيير مديريت براي حضور در فضاي سياسي کشور به نفع آرمان‌هاي انقلاب است، تاکيد کرد: تلاش‌هايي خوبي صورت گرفته تا کانديداهاي مختلف که برآمده از بطن انقلاب و نظام هستند بتوانند در دانشگاه حضور يافته و اظهار نظر کنند.

** برخورد گرم مديران دانشجو را از سياسي‌کاري دور مي‌کند

مسئول سابق بسيج واحد علوم و تحقيقات در توضيح اينکه تشکل‌هاي دانشجويي چگونه استقلال خود را در فضاي انتخابات حفظ کرده و در دامن احزاب گرفتار نشوند، گفت: حفظ استقلال جنبش‌هاي دانشجويي از سياسي‌کاري، نيازمند آموزش و آگاهي از بالاست؛ يعني ما بايد در ابتدا فضا را براي دانشجو مهيا کرده و او رانسبت به فضاي سياسي کشور و اينکه در کشور چه مي‌گذرد، آگاه کنيم و بعد به دانشجو اعتماد کنيم چرا که يکي از مسائلي که باعث مي‌شود دانشجويان وارد فضاي سياسي شوند، عدم اعتماد به مسئولان است.

مشاور رئيس دانشگاه آزاد يکي از عوامل گرايش برخي تشکل‌ها به طيف‌هاي سياسي خاص را برخورد سرد مديران دانشگاه‌ها و عدم اعتماد آنان به حرکت‌هاي دانشجويي عنوان کرد و گفت: برخي مواقع ديده مي‌شود که مسئولان دانشجو را در يک فضاي رواني قرار مي‌دهند و  فعاليت‌هاي دانشجويان را بي‌دليل به طيف‌هاي خارج دانشگاه منتسب مي‌کنند و اين مسأله را آنقدر از لحاظ رواني تقويت مي‌کنند تا خود دانشجو هم باور مي‌کند که وارد يک فضاي خاص سياسي شده است.

** دانشجوي سياسي بايد جريان‌شناس باشد

مسئول سابق بسيج دانشجويي علوم و تحقيقات با بيان اينکه فعالان دانشجويي نيازمند آموزش‌ هستند، بيان داشت: دانشجوياني که مي‌خواهند در دانشگاه کار سياسي انجام بايد جريان شناسي را آموزش ببينند، چرا که مسئولان دانشگاه خيلي راحت مجوز تشکل‌هاي دانشجويي را صادر مي‌کنند، ولي اين خاستگاه و فضا را برايش مهيا نمي‌‌کنند تا ديد او نسبت به محيط سياسي کشورش باز شود و بعد از چنين فردي توقع دارند تا ديد ديگران را باز کند، لذا اين فضا بايد توسط دستگاه‌هايي که نظام به آنها اعتماد دارد ايجاد شود.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.