سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نظرسنجي:

هزينه هاي بالاي زندگي ؛ دغدغه اصلي راي دهندگان اسرائيلي

صهیونیستها سه شنبه آینده در شرایطی برای انتخاب اعضای جدید پارلمان(کنست) پای صندوق های رای خواهند رفت که بیشتر دغدغه هزینه های بالای زندگی را دارند تا مسئله صلح با فلسطینیان.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان ؛ قیمت شیر و دیگر مواد غذایی اساسی در فلسطین اشغالی دو یا سه برابر بیشتر از کشورهایی مانند آلمان یا هلند است و قیمت اجاره بهای مسکن نیز رو به افزایش است. یک چهارم جمعیت فلسطین اشغالی زیر خط فقر زندگی می کنند و طبقه متوسط نیز با فشارهای مالی دست و پنجه نرم می کنند.نتایج نظرسنجی از شهروندان اسرائیلی نشان می دهد شصت درصد رای دهندگان شرایط دشوار اقتصادی و اجتماعی را نگرانی اصلی خود می دانند و تنها شانزده درصد اعلام کردند که نگران روند صلح با فلسطینیان هستند.

یک راننده تاکسی در تل آویو، کانون تجاری اسرائیل گفت : « با درآمدی که دارم، زمانی جزو طبقه بالای متوسط بودم، اما حالا حتی جزو طبقه متوسط هم به حساب نمی آیم.»درآمد متوسط اسرائیلیها پیش از کسر مالیات حدود هزار و هفتصد و شصت یورو( دو هزار و سیصد و پنجاه دلار) در ماه است. در حالی که اجاره بهای یک آپارتمان در منطقه معمولی در تل آویو دست کم هزار یورو و قمیت شیر بین یک تا یک و نیم یورو است.هزینه های روزافزون زندگی در اسرائیل جنبش اعتراضی را در ژوییه دو هزار و یازده یعنی دو سال پس از انتخابات پارلمانی قبلی اسرائیل در پی داشت.

یعوو کورن، جوان بیست و هفت ساله ای که مدیر یک پایگاه اینترنتی در بیت المقدس است گفت یک سوم حقوقش را بابت اجاره بها می پردازد. آمنون وکیل پنجاه و شش ساله از شهر مرفه نشین رامات هاشارون واقع در شمال شرق تل آویو گفتپیش از افزایش قیمت ها توانسته است در این منطقه خانه بخرد، اما اکنون نگران آینده فرزندانش است. وی گفت : « آنها نمی توانند برای آینده خود پولی پس انداز کنند و می گویند حتی اگر بتوانند این کار را بکنند، حتی قادر به خرید یک آپارتمان کوچک نخواهند بود.»

وی که خواستار کاهش مالیات طبقه متوسط است، مسئله امنیت را از نگرانی های مهم خود دانست و گفت دلیل دیگری هم برای رای دادن به حزب راست میانه یا حزب راستگرا وجود دارد.
احتمال زیادی می رود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در انتخابات پارلمانی سه شنبه پیروز شود. نظرسنجی ها نشان می دهد ائتلاف لیکود- اسرائیل بیتنا حدود سی و پنج کرسی کنست را کسب خواهد کرد و حزب چپ میانه کار با کسب حدود شانزده کرسی در جایگاه دوم قرار گیرد.
شلی یاچیموویچ، رئیس حزب کار مبارزات انتخاباتی خود را به مسائل اقتصادی و اجتماعی معطوف کرده است. این در حالی است که در انتخابات قبلی، حزب کار به طور سنتی مسئله صلح با فلسطینیان را محور مبارزات انتخاباتی خود قرار داده بود. اما امسال یکی از شعارهای انتخاباتی حزب کار این است: « نتانیاهو برای ثروتمندان خوب است و شلی برای شما ( اشاره به مردم عادی)»

نتانیاهو بیش از آنکه حامی طبقه محروم اجتماعی باشد، یک سرمایه دار بازار آزاد است. وی در پی اعتراضات قول داد که بهای مسکن را پایین بیاورد. اما قیمت یک واحد مسکونی دو خوابه در تل آویو دست کم چهارصد هزار یورو است و این قیمت روز به روز افزایش می یابد. نخست وزیر اسرائیل مسئله امنیت ملی را در کانون مبارازت انتخاباتی خود قرار داده است و همواره بر تهدیدهای خیالی از سوی فلسطینیان که تحت محاصره این رژیم قرار دارند تاکید می کند.

وی همچنین با تکرار ادعاهای واهی درباره برنامه هسته ای ایران سعی دارد توجهات را به خود جلب کند.با تمام این احوال به نظر می رسد بسیاری از اسرائیلیها، حتی کسانی که هزینه ها و شرایط دشوار زندگی دغدغه اصلی شان است،به حزب نتانیاهو با وجود سیاستهای افراطی و جنگ طلبانه اش رای خواهند داد. بر اساس نظرسنجی ها، حزب لیکوداز حزب کار پیشی گرفته است.

تزیپی لیونی، رهبر حزب جدید میانه رو موسوم به ،جنبش، تنها نامزدی است که مسئله روند صلح را در مبارزات انتخاباتی در اولویت قرار داده است. وی که وزیر خارجه پیشین اسرائیل به شمار می رود، با شعار « امید، ترس را مغلوب خواهد کرد» ، وارد میدان مبارزات انتخاباتی شد. اما اعتقاد اسرائیلی ها به روند صلح از زمان آغاز انتفاضه دوم فلسطین در اواخر سال دو هزار و در بحبوحه بن بست مذاکرات رنگ باخته است.
برچسب ها: اسرائیل ، صلح ، لیونی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.