سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

8درصد از جمعيت بالاي 20سال شهري دچار ديابت هستند

يك فوق تخصص غدد گفت : 8 درصد جمعيت بالاي 20 سال شهري دچار ديابت بوده و 7 -8 درصد نيز دچار ديابت پنهان هستند.

دکتر سید عادل جاهد فوق تخصص غدد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان این که دیابت یکی از شایع ترین بیماری های غدد و سیستم متابولیک بدن است که شیوع آن در تمام دنیا روند افزایشی دارد گفت: در بروز دیابت نوع 2 علاوه بر نقش غیر قابل تغییر ژنتیک، عواملی مانند شهرنشینی، زندگی ماشینی، مصرف غذاهای آماده و دخانیات از جمله مهم ترین عوامل قابل مداخله ای هستند  که منجر به کم تحرکی و افزایش وزن شده و احتمال بروز دیابت را افزایش می دهند .
 
وی با اشاره به این که شیوع دیابت در جمعیت شهری بالای بیست سال ایران در حدود 8درصد است افزود: که علاوه بر این، حدود 8درصد از سایر افراد جامعه نیز دچار دیابت پنهان هستند که نشانگر احتمال درگیری آنان در آینده است، لذا در مجموع در بالغین شهری از هر7 نفر یک نفر مستقیما با دیابت مرتبط است و کمتر خانواده ای را می توان یافت که از اختلال قند خون به دور باشد.

 این فوق تخصص غدد اظهار کرد: امروزه نسبت به گذشته حتی در روستاها هم کارهای بدنی کمتر شده و با افزایش چاقی، شاهد افزایش تدریجی ابتلای آنان به دیابت هستیم هر چند روند آن نسبت به جوامع شهری کندتر است.
 
افراد بالاي 45 سال هر سه سال ازمايش ديابت بدهند
 
دکتر جاهد یادآور شد که با توجه به این که درگیری دیابت در مراحل ابتدایی آرام اتفاق می افتد و ممکن است هیچ علامت بالینی واضحی نداشته باشد، در جوامع مختلف جهانی توصیه به غربالگری آن می شود. لازم است جهت تشخیص زودهنگام تر، تمام افراد بالای 45 سال جامعه هر سه سال یک بار آزمایش قند خون ناشتا انجام دهند و این امر در افراد دارای فاکتورهای خطرساز مانند چاقی، پرفشاری خون، افزایش چربی خون، سیگاری ها و بستگان دیابتی ها باید سالیانه انجام شود تا کنترل بیماری هر چه زودتر آغاز شود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد پزشکی تهران اظهار داشت: که درصد بالایی از منابع پزشکی کشور صرف درمان عوارض دیابت می شود درحالی که هزینه پیشگیری از دیابت و عوارض آن بسیار کمتر است.

وی ادامه داد: که در سال های اخیر توصیه به این گونه است که بعد از تشخیص دیابت، هم زمان با تاکید بر رژیم غذایی مناسب و ورزش باید از دارو درمانی نیز استفاده شود و در این عرصه اغلب قرص متفورمین خط اول درمان می باشد. در صورت عدم پاسخ کافی به آن، معمولا داروی خوراکی دوم و پس از آن در اغلب موارد انسولین به کار می رود.
 
ایشان تاکید کرد: دیابت سندرمی است که با مشکلات چشمی، قلبی-عروقی و کلیوی مرتبط است و لازم است که در درمان آن به همه جوانب توجه شود، یعنی کنترل چربی ها و فشارخون و معاینه سالیانه چشم باید مد نظر پزشکان باشد.
 
دکتر جاهد با تاکید بر نقش مهم پزشکان عمومی در روند درمان بیماران، برگزاری بازآموزی ها را موثر خواند و یادآور شد: در این برنامه بازآموزی علاوه بر ارائه معیارهای مشخص تشخیصی و درمانی، مبحث تغذیه و داروها به تفصیل بیان خواهند شد و سعی خواهیم کرد با ایجاد فضای پرسش و پاسخ های کاربردی، محیط علمی مناسبی را برای پزشکان عمومی ایجاد نماییم./ح


برچسب ها: دیابت ، قندخون ، انسولین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.