سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بيانيه هيات موسسان انجمن اسلامي دانشگا‌هاي اراك، زنجان و اصفهان:

درخواست از شوراي عالي انقلاب فرهنگي و نمايندگان مجلس براي رسيدگي به تأسيس انجمن اسلامي دانشگاه‌ها

نمايندگان هيات موسسان انجمن اسلامي دانشگاه‌هاي اراك، زنجان و اصفهان در پي سهل‌انگاري مسئولان در تأسيس انجمن‌ اسلامي اين دانشگا‌ه‌ها، بيانيه‌اي را صادر كرده و از اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و نمايندگان مجلس براي تأسيس انجمن اسلامي اين دانشگاه‌ها درخواست رسيدگي كردند.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، نمايندگان هيات موسسان انجمن اسلامي دانشگاه‌هاي اراك، زنجان و اصفهان در پي سهل‌انگاري و عدم پيگيري مسئولان در تأسيس انجمن‌ اسلامي اين دانشگا‌ه‌ها بيانيه‌اي را صادر كردند.

متن بيانيه به شرح ذيل است:
 
رسالت انجمن‌های اسلامی، رسالت پیامبران است. (امام خمینی)

خدا لعنت کند دستانی که نمی‌گذارند دانشجو سیاسی باشد. (مقام معظم رهبری)

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) در راستای نهضت انبیاء الهی و امامت معصومین و با نثار خون هزاران شهید و فداکاری میلیون‌ها انسان جان بر کف و با ایمان، به پیروزی رسید و به خواست خداوند متعال، زمینه‌ساز حکومت جهانی امام زمان(عج) خواهد بود.

چه پس از پیروزی انقلاب و چه در زمان حال، ضرورت حفظ و حراست از این موهبت الهی، دانشجویان مسلمان و پیرو خط امام(ره) در بسیاری دانشگاه‌ها را بر آن داشت تا اقدام به تاسیس نهاد مقدس "انجمن اسلامی دانشجویان" برای خودسازی، اشاعه ارزش‌های انقلاب اسلامی و مقابله با توطئه‌های آشکار و نهان دشمنان اسلام و انقلاب بپردازند.

در دانشگاه‌های مختلف (دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه اراک، دانشکده علوم و فنون قرآن و.....) درخواست برای تاسیس "انجمن اسلامی " از طرف دانشجویان به هیات نظارت دانشگاه‌های مربوطه ارسال شده است.

 درخواست اینجانبان: هیات موسس دانشگاه علوم پزشکی زنجان مبنی بر تاسیس انجمن اسلامی در تاریخ 20خرداد 91، درخواست هیات موسس انجمن اسلامی دانشگاه اراک در تاريخ 27 خرداد 91 و درخواست هیات موسس انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان در تاریخ 22 مهر 91، تقدیم هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه‌های مذکور شده است.

متاسفانه شاهد عدم تمکین مراجع قانونی مربوطه به قانون، چه از جانب مسئولین دانشگاه‌های علوم پزشکی زنجان، اراک و اصفهان و همچنین هیات نظارت دانشگاه‌های فوق‌الذکر و چه از جانب هیات مرکزی نظارت بر تشکل‌های اسلامی وزارت علوم، وزارت بهداشت و همچنین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها (هم به لحاظ جایگاه حقوقی وهم به‌عنوان روح معنوی حاکم بر دانشگاه‌ها) بوده و هستیم.

 در ذیل به چند مورد از این تخلفات اشاره می‌کنیم:

- یکی از وظایف هیات نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه مطابق با ماده 1- بند1 مندرج در آئین‌نامه‌ی تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان: دریافت درخواست کتبی هیات  مؤسس متقاضی تشکل اسلامی و طرح آن در جلسات رسمی و  ابلاغ نظر هیات نظارت در مهلت قانونی به صورت مکتوب به هیات مؤسس برشمرده شده است و با توجه به بند5 ماده 3 این مهلت قانونی حداکثر یک ما ه و نیم می‌باشد که هیات نظارت دانشگاه  نسبت به صدور مجوز اولیه برای تشکل واجد شرایط باید اقدام کند که با گذشت بیش از 7ماه از درخواست هیات موسس انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ودانشگاه اراک و گذشت بیش از 3 ماه از درخواست هیات موسس انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان هیچ پاسخ کتبی از سوی این مرجع توسط این هیات‌های موسس دریافت نشده است.حتی در صورت مخالفت با تاسیس این تشکل هیات نظارت دانشگاه موظف است که پاسخ خود و دلیل امتناع از صدور مجوز را به صورت مکتوب به هیات موسس ارجاع نماید.

-  تخلف هیات نظارت مرکزی در تحقق بند6 ماده 3: در صورت امتناع هیات نظارت دانشگاه از صدور پروانه و یا اعتراض هیات موسس تشکل اسلامی به نظرات هیات نظارت درباره اساسنامه تشکل اسلامی، هیات موسس می‌تواند اعتراض خود را به هیات نظارت مرکزی(موضوع ماده5آیین نامه)ارسال نماید و هیات نظارت مرکزی موظف است ظرف حداکثر 2ماه نسبت به اعتراض واصله رسیدگی و اعلام نظر نماید که پس از گذشت چند ماه از ارسال اعتراضمان به هیات نظارت مرکزی شاهد عدم پاسخگویی مسئولان هیات مرکزی نظارت وزارت علوم و وزارت بهداشت و ریاست محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بوده‌ایم. حتی طی هفته‌های اخیر اعضای هیات موسس انجمن اسلامی دانشگاه‌های علم وصنعت، شهید چمران اهواز و علوم پزشکی اهواز طی اطلاعیه در برخی رسانه‌ها خواستار اطلاع‌رسانی به اصحاب رسانه و افکار عمومی و لزوم پاسخگویی مسئولین مربوطه (وزارت علوم، وزارت بهداشت و نهاد نمایندگی مقام مظم رهبری) را مطالبه کرده بودند. اما جای تاسف است که برخی از رسانه‌هایی که پشتوانه مالی آن‌ها از بیت‌المال تامین می‌گردد و طبیعتاً وظیفه ذاتی این رسانه‌ها انتشار  این‌گونه اطلاعیه‌های رسمی است از این امر امتناع نموده و حتی یکی از مجموعه‌های هیات نظارت مرکزی طی تماس با برخی رسانه‌ها خواستار عدم انتشار این اطلاعیه‌ها شده بودند.

موارد فوق نشان‌دهنده‌ی عدم تمکین مسئولان دانشگاهی، وزارت علوم، وزارت بهداشت و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بر حسب قوانین مدون شده توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است که سوالات زیادی را در ذهن هر مطّلعی از جریان‌های دانشجویی و سیاسی کشور متبادر می‌سازد:

- انجمن‌های اسلامی با قدمت بیش از 70 سال سهم بسزایی را چه قبل از پیروزی انقلاب و چه بعد از آن در جریان‌های حیاتی کشور داشته است. آیا این گونه از عملکرد مسئولان استنباط نمی‌شود که بسیاری از سرداران شهید عرصه دفاع مقدس که مسئولان انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌های زمان خود بو ده‌اند (شهید همت، شهید باکری، شهید علم‌الهدی و....) در دوران دانشجویی خود بیراهه‌ای را پیموده‌اند؟

- قانون‌مداری و عدالت که مشی حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری و شعار رئیس جمهور فعلی است در کجا می‌بایست ظهور و بروز پیدا بکند؟ آیا وزارت علوم و بهداشت، دانشگاه و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری خارج از نظام هستند که اینگونه قانون‌گریزند و در حیطه حداقل اجرای وظایف قانونی اینگونه ناعادلانه ؟ جز این است که قائدتا باید اداره‌ی این نهادها بر عهده نخبگان ولایت‌مدار و قانون‌مدار (که ادعایش را هم این مسئولان دارند) باشد؟ اگر نخبگان اینگونه می‌اندیشند ، جامعه را چه تدبیری کارساز خواهد بود؟ و اگد در چارچوب قانون نتوانیم فعالیت کنیم پس کجا و چگونه باید فعالیت کرد؟ چه شده است که این مسئولان حتی در صورت مخالفت با تاسیس تشکل اسلامی لزوم پاسخگویی کتبی با ذکر دلایل قانونی را در خود نمی‌بینند؟

و حرف آخر اینکه ...

چرا مسئولان وزارت علوم و وزارت بهداشت و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این موارد ذکر شده که عملکردشان خلاف قوانین می‌باشد پاسخگو نمی‌باشند و طی تماس برخی رسانه‌های وظیفه‌شناس، مسئولیت‌پذیر و مطالبه‌گر این مسئولان هیچ پاسخی را نداده‌اند؟

در اینجا از اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی خواهشمندیم به این‌گونه رفتارهای غیر قابل انکار و غیر قانونی مسئولان در دانشگاه‌ها، وزارت علوم، وزارت بهداشت و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در این فضای منفعل و دلسردکننده دانشجویی رسیدگی شود و به جای شعار و مصاحبه با این همه رسانه‌های مختلف در خصوص حمایت و استقبال از فعالیت‌های سیاسی- فرهنگی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به کمترین و ابتدایی‌ترین وظیفه قانونی خود یعنی همان پاي‌بندي به آئین نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی عمل نمایند.

امید است این بیانیه تلنگری باشد به همه‌ی مسئولانی که در کشور، شعار حفظ ارزش‌های انقلاب می‌دهند (که خود دفاتر انجمن‌های اسلامی از ارزش‌های همین انقلاب می‌باشد) ولی در عملکردشان خلاف آن را اثبات می‌کنند و همچنین مسئولان ذی‌ربط راه را برای احقاق حقوق قانونی و معنوی این دانشجویان را در دانشگاه‌ها اگر باز نمی‌کنند هموار سازند و از کلیه رسانه‌ها انتشار و پیگیری مطالب بیان‌شده را خواستاریم.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.