سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعتراض روحانيون عربستاني به انتصاب زنان در شوراي مشورتي

یک تصویر ویدئویی منتشر شده بر روی پایگاه اینترنتی یوتیوب در روز چهارشنبه نشان داد گروهی از روحانیون تندرو در عربستان سعودی با تجمع در مقابل کاخ سلطنتی در ریاض به تصمیم پادشاه این کشور در انتصاب سی زن در مجلس مشورتی اعتراض کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ این تظاهرات در روز سه شنبه برگزار شد . این تصویر ویدئویی نشان می دهد روحانیون به چیزی اعتراض می کنند که آن را « تغییرات خطرناک در کشور » توصیف می کنند و می گویند « افراد خوب و خیر خواه در مجلس مشورتی منصوب نشده اند.»
یکی از این روحانیون در این اجتماع کوچک با اشاره به تصمیم روز جمعه ملک عبدالله در انتصاب سی زن در مجلس مشورتی پنجاه عضوی گفت:« این افراد نمایندگان همه جامعه نیستند.»
این گروه خواستار انتصاب روحانیون در مجلس مشورتی شدند که اعضای آن توسط پادشاه عربستان انتخاب می شوند و کارشان ارائه مشاوره سیاسی به ملک عبدالله است و حق وضع قانون ندارند.
یک روحانی گفت این گروه در مقابل کاخ سلطنتی تجمع کردند تا خواستار برگزاری نشستی با خالد التویجری رئیس دیوان سلطنتی شوند .او همچنین از خودداری مقامات عربستانی از ملاقات با تظاهرکنندگان که با وجود ممنوعیت تظاهرات در این کشور تجمع برگزار کرده اند، انتقاد کرد.
در تصاویر ویدئویی منتشر شده یک خودروی پلیس نیز مشاهده می شود که در سوی دیگر خیابان پارک شده است.
ولید ابوالخیر وکیل حقوق بشر گفت که « این تظاهرات در اعتراض به انتصاب زنان در مجلس مشورتی برگزار شد.»این انتصاب ها توسط ملک عبدالله از تغییرات در عربستان حکایت دارد که بر اساس قوانین زنان در آن با محدودیت های شدید مواجهند.زنان در عربستان سعودی حق رانندگی و سفر بدون رضایت همسر را ندارند.تصمیم پادشاه عربستان در پی رایزنی ها با رهبران مذهبی در عربستان سعودی صورت گرفت که مجری قانون شریعت اسلامی هستند.این سی زن انتخاب شده شامل فارغ التحصیلان دانشگاه ، فعالان حقوق بشر و دو شاهزاده می شوند.
ملک عبدالله با احتیاط به سوی تغییرات گام بر می دارد. پادشاه عربستان در سال دو هزار و پنج و برای نخستین بار از برگزاری انتخابات شهرداری ها در این کشور خبر داد.
در سال دو هزار و یازده ملک عبدالله به زنان حق رأی و شرکت به عنوان نامزد انتخابات محلی بعدی را داد که قرار است در سال دو هزار و پانزده برگزار شود. او در این باره گفت: « ما از به حاشیه رانده شدن نقش زنان در جامعه سعودی خودداری می کنیم.»

برچسب ها: اعتراض ، عربستان ، شورا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.