سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قلي‌نژاد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد

استقبال از کرسي‌هاي آزادانديشي نيازمند سعه‌صدر متوليان

مسئول بسيج دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اگر متوليان و مخاطبان کرسي‌هاي آزادانديشي نسبت به ماهيت کرسي‌برگزار شده توجيه باشند و بتوانند نظرات موافق و مخالف را شنيده و آن را با گفتمان منطقي پاسخ دهند، مي‌توان يک کرسي معقول، پرشور و باحرارت برگزار کرد.

مهدي قلي‌نژاد،‌ مسئول بسيج دانشگاه امام صادق(ع) در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اينکه مناظره‌ها و کرسي‌هاي آزاد انديشي دو راهکار براي بيان انديشه و ديدگاه‌ هستند که هر کدام ويژگي‌هاي خاص خود را دارند، گفت: "مناظره‌هاي انتخاباتي" داراي هيجان بيشتري هستند، لذا ممکن است از سوي دانشجويان با استقبال بيشتري روبرو شوند، اما در مناظره به دليل مجادله‌اي بودن فضا لزوما نمي‌توان مخاطب را مجاب کرد، اما در کرسي‌هاي آزاد انديشي به اين دليل که بحث‌ها جنبه علمي دارند و از هيجان‌ کمتري برخوردار هستند، دستيابي مخاطب به حقيقت امکان پذيرتر است.

وي با بيان اينکه در يک فضاي مناظره‌اي هر طرف مي‌خواهد طرف ديگر را حذف و ساکت کند، تصريح کرد: در "کرسي‌هاي آزاد انديشي" به دليل گفتمان منطقي که بر آن حاکم است،‌ امکان بيشتري براي سوال فراهم مي‌شود و اين امر در نهايت حاضران جلسه را به حقيقت مي‌رساند.

قلي‌نژاد با تاکيد بر اينکه مناظره در فضاي سياسي يک کشور مسلمان و شيعه بايد با آدابي خاص همراه باشد،‌ بيان داشت: مناظره‌‌اي که در آن ادب و اخلاق حاکم نباشد و باعث لجن‌پراکني و تخريب شخصيت طرف مقابل شود، با اصول اسلامي منافات دارد و اينگونه رفتار به حضور دانشجويان در عرصه انتخابات لطمه مي‌زند؛ چرا که روحيه حقيقت‌جوي جوانان با چنين فضاهايي مغاير بوده و باعث دلسردي آنان مي‌شود؛ لذا جنبش دانشجويي بايد در اين زمينه موثر بوده و با مقابله با چنين فضايي به حضور حداکثري و انتخاب اصلح کمک کند.


** سعه‌صدر شرط لازم براي مجريان و مخاطبان کرسي‌هاي آزادانديشي

مسئول بسيج دانشگاه امام صادق(ع) با بيان اينکه جلسه‌اي که کرسي‌ در آن برگزار مي‌شود بايد اقتضائاتي و شرايطي خاص داشته باشد، گفت: افرادي که در کرسي‌ها شرکت مي‌کنند بايد عالم، داراي ظرفيت و تقوا و مدير باشند تا بتوانند بحث را اداره کنند و اگر کسي آنها را نقد کرد از کوره به در نروند و نگذارند بحث از دستشان خارج شده و به فضاي ديگري برود؛ اينها ابزارها و ظرفيت‌هاي ويژه‌اي هستند که بايد مجريان برگزاري کرسي‌ها داشته باشند.


وي اضافه کرد: مجريان برگزاري کرسي‌ها بايد نسبت به طرح بحث و موضوع بي‌طرف بوده و حق سوال را براي افراد حاضر در جلسه محفوظ بدانند بدون اينکه به روند جلسه لطمه وارد شده و بحث از هدف اصلي خود خارج شود که اينها همگي به صلاحيت مجري برگزار کننده باز مي‌گردد.

قلي‌نژاد با تاکيد بر اينکه مخاطبان کرسي‌ها هم بايد نسبت به ماهيت کرسي‌برگزار شده توجيه باشند تا بتوانند نظرات موافق و مخالف را شنيده و نسبت به آن گفتمان منطقي داشته باشند و در اين صورت است که مي‌توان يک کرسي معقول و باحرارت و پرشور برگزار کرد.

** نقد منصفانه ويژگي خاص جنبش دانشجويي

وي با تاکيد بر اينکه ورود زودهنگام به بحث انتخابات فضاي دانشگاه‌ و جامعه را دچار هيجان‌هاي مضر مي‌کند، اظهار داشت: تشريح وضعيت داخلي کشور و بررسي وضعيت جمهوري اسلامي در منطقه و جهان از جمله مواردي هستند که قبل از انتخابات بايد در مورد آن بحث منصفانه کرد تا بتوان با يک گفتمان قوي به فضاي انتخابات وارد شد.

مسئول بسيج دانشگاه امام صادق(ع) با بيان اينکه در شأن گفتمان دانشجويي نيست که از کانديداي خاصي حمايت کند،‌ تصريح کرد: جنبش دانشجويي بايد گفتمان داشته باشد و متناسب با آن و نظرياتي که براي دولت آينده خواهد داشت، جريان‌هاي مختلف حاضر در انتخابات را با معيارهاي خود نقد کنند و اين لزوما به اين معنا نيست که طرفدار يک فرد خاص بوده و افراد ديگر را تخريب کنند.

وي تاکيدکرد: جنبش دانشجويي نبايد منفعل بوده و بايد داراي فکر و انديشه باشد که بر اساس همان فکر و انديشه جريان‌هايي که به انتخابات وارد مي‌شوند را نقد منصفانه کنند.

قلي‌نژاد با بيان اينکه دانشجويي که نتواند در بحث‌هاي نظري وارد شود، موثر نيست بلکه متأثر است، اظهارداشت: دانشجويان بايد با فکر و انديشه و آرمان وارد انتخابات شوند تا بتوانند موثر واقع شوند.


** حدود الهي آزادي بيان را براي ما تعيين مي‌کند

مسئول بسيج دانشگاه امام صادق(ع) تاکيد کرد:تقواي الهي يکي از ضرورياتي است که هر مسلمان بايد خود را نسبت به رعايت آن ملزم دانسته و بداند که چه چيز را کجا مطرح کند و اهميت اين مطلب در فضاي انتخابات دو چندان نيز مي‌شود.

وي در توضيح آزادي بيان در فضاي انتخابات گفت: ما آزادي بيان را در حدود الهي مي‌دانيم و خود را مُحق نمي‌دانيم که هر چيزي را عنوان کنيم.

قلي‌نژاد خاطرنشان کرد: هر کس در گفتار و کردار تقوي داشته باشد و از اصول اسلام تخطي نکند،‌ آزاد است و بنابراين اگر کسي که حداقل بهره‌اي از اخلاق اسلامي ندارد، صاحب کرسي شود، به طور يقين فضا را به جنجال کشانده و جامعه را دچار مشکل مي‌کند.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.