سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به نظر شما به کدام یک از این دو خودرو، ملی بگوییم؟+تصاویر

یک مرکز پژوهشی دانشگاهی که دارای امکانات مناسب و تخصصی در حوزه صنعت خودرو است. چندی پیش از طراحی اولیه خودرو مفهومی ملی رونمایی کرد و همین هفته یکی از نشریات تخصص خودرو کشور نیز خودرو طراحی شده خود را رونمایی کرد. این رونمایی‌ها بهانه‌ای شد برای نوشتن این مطلب!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ چندی پیش در خبرگزاری‌ها آمده بود که با حضور مسئولین بلندپایه مملکت، از کانسپت پلتفرم خودروی ملی که توسط یک مرکز معتبر تخصصی پژوهشی دانشگاهی طراحی شده رونمایی کرده‌اند. به علت علاقه شخصی و ماهیت شغلی، بلافاصله درصدد جستجو برآمده و تصاویر مراسم را پیدا کردم. با تعجب متوجه شدم که کانسپت مذکور فقط یک ماکت کوچک از چیزی است که قرار است – شاید – روزی روزگاری اگر یکی از خودروسازان همیشه مدعی دلش خواست، بشود خودروی ملی!

بازهم به روی خودمان نیاوردیم و دل خوش کردیم به اینکه بالاخره کسی پیدا شد که دلش بسوزد برای صنعت مملکت و آستینی بالا بزند و خون دل بخورد و یک طرحی بزند و محصولی مفهومی‌(کانسپت) خلق نماید. گفتیم از هیچی بهتر است که!؟ وصف العیش…؟

از آن روز مذکور چند روزی بیش نگذشته بود که ظریفی از بین دوستان همکار و علاقمند و جستجوگر تماس گرفت و گفت: قیافه آن پلتفرم ملی رونمایی شدهٔ چند روز قبل یادت می‌آید؟ گفتم: بله، هنوز هم نقش خاطره می‌زند در ذهن من. دوست مذکور مکثی کرد و بعد از اینکه صدای یک ضربه بر روی صفحه کلید یک کامپیوتر به گوش رسید گفت: حالا برو یک نگاهی به ایمیلت بنداز.

خلاصه، در اسرع وقت صندوق پست الکترونیک را یک Refresh مهمان کردم و پیام جدید را که یک فایل ضمیمه هم داشت باز کردم و… چرت از سرم پرید!… چرا!؟ چون تصویری که دیدم تمام نقوش خاطره را نقش بر آب کرد.

شباهت پلتفرم مذکور با یکی از محصولات خودروساز ژاپنی به نام Toyota Verso محصول سال ۲۰۱۰ همه آنچه در ذهن رشته بودم را پنبه کرد. (تصویر زیر).

اما و اما، دو سه روز قبل توسط یکی از دوستان همکار رسانه‌ای (آقای خشایار نظریان مدیر مسئول محترم هفته نامه دنیای خودرو) دعوت شدم به مراسم رونمایی از نخستین خودروی طراحی شده توسط متخصصین جوان کشور، در این مراسم که جمع کثیری از مردم علاقمند و اهالی رسانه در آن حضور داشتند وقتی پارچه روی محصول کنار رفت، همه ناباورانه به خودروی زیبایی چشم دوختند که حاصل ذوق و فکر یک گروه جوان خلاق ایرانی بود. (تصاویر زیر) قضاوت و نتیجه گیری با شما.
 

 

ایمان مقصودی عضو تحریریه هفته‌نامه دنیای‌خودرو و سرطراح این خودرو در مراسم رونمایی از آن اعلام کرد: خودروی مذکور مطابق با استانداردهای جهانی و با هدف ارائه به بازارهای خارجی طراحی شده و این برای اولین بار در کشور است که یک نشریه خودرویی با برگزاری مسابقه، بهره‌گیری از استعدادهای خلاق و استفاده از امکانات صنعتی کشور، نسبت به چنین کاری اقدام می‌کند.
به گفته مقصودی، طراحی این خودرو که «پیتون» نام دارد ۱۰۰ درصد از ایده اولیه تا ساخت نمونه پروتوتایپ در داخل و توسط بخش خصوصی انجام شده و برخی از اعضای تحریریه هفته‌نامه دنیای‌خودرو به طور مستقیم در آن شرکت داشته‌اند.
مقصودی با اشاره به اینکه اعضای تیم این پروژه از مقام‌آوران در مسابقات جهانی طراحی خودرو و همچنین از فارغ‌التحصیلان رشته‌های مکانیک و طراحی هستند افزود: این خودرو، یک اتومبیل سدان در کلاس «C» است که در طراحی آن راحتی خانوارها ملاک عمل قرار گرفته و قابلیت نصب موتورهای ۱۶۰۰ و ۱۸۰۰ سی‌سی بر روی آن وجود دارد.
همچنین خشایار نظریان مدیر مسوول هفته‌نامه دنیای‌خودرو نیز در این باره گفت: هدف اصلی از طراحی و ساخت این خودرو، این بود که یادآوری شود اگر ایران در زمینه تولید و صادرات خودروهای ملی هنوز از مزیت نسبی برخوردار نیست اما در خصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخش طراحی خودرو حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. وی همچنین با ارائه پیشنهاد تأسیس مرکزی به نام «ایران‌دیزاین» از سوی بخش سیاست‌گذاری صنعت خودروی کشور خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این مرکز از طرفی می‌توان به طور متمرکز نسبت به شناسایی و ارتقای سطح طراحان داخلی اقدام کرد و از سوی دیگر می‌توان هر سال با ساخت و رونمایی از حداقل یک خودروی کانسپت در سطح استانداردهای جهانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارج از کشور حضور پیدا کرد و توانمندی‌های بخش طراحی صنعت خودروی ایران را به نمایش گذاشت.
همچنین مهندس احمد عالیفر، مدیرعامل شرکت تولیدی «دنتوس تهران» نیز که از حامیان اصلی این پروژه بوده، در این زمینه گفت: کلاس C، کلاس خودروهای متوسط است که در حال حاضر بیشترین آمار فروش را در سطح جهان در اختیار دارد و خودروی «پیتون» نیز در این کلاس است.
به گفته مهندس عالیفر، «پیتون» خودرویی منحصربه‌فرد و ۱۰۰ درصد ایرانی در کلاس سدان چهاردر خانوادگی سگمنت «C» است و می‌توان گفت با ساخت آن در داخل شاهد انقلابی در زمینه طراحی خودروهای ایرانی خواهیم بود.
وی یادآور شد: ساخت نمونه مشابه این خودرو در خارج از کشور توسط شرکت‌های خودروسازی جهان بالای ۱۵۰٬۰۰۰ دلار هزینه دارد و این در حالی است که خودرو با استفاده از امکانات موجود در کشور تنها با هزینه‌ای در حدود یکصد میلیون تومان طراحی و ساخته شده است.
 
منبع: خودروسازی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.