سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارخانه سیمان تهران، صنعت یا زحمت صنعتی که همسایگانش را مجبور به ترک خانه کرد

آلایندگی های زیست محیطی ناشی از فعالیت کارخانه سیمان تهران همسایگان دیوار به دیوار کارخانه را مجبور به ترک خانه شان کرده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، شرکت سیمان تهران در سال 1333 در تهران تاسیس شد و فعالیت خود را با 8 واحد آغاز کرد طی سال های گذشته واحدهای يك و 2 و 5 آن به دلیل فرسودگی و آلایندگی محیط زیست و بالا بودن مصرف انرژی از مدار خارج شد و در حال حاضر واحدهای 3، 4، 6، 7، 8 آن با تولید روزانه 12 هزار و 100 تن سیمان به کار خود ادامه می دهد.

با توجه به اینکه سیمان تهران از مراکز مهم تولید سیمان در کشور است اما استقرار این کارخانه در نقاط جمعیتی شهرری و منطقه 15 مشکلات زیست محیطی بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است.

یکی از مشکلاتی که چند وقتی است کلانشهر تهران را درگیر خود کرده است معضل ریزگردها در تهران است که وجود آلایندگی کارخانجات از جمله سیمان تهران مزید بر علت شده است تا جایی که تنفس اهالی جنوب تهران را که طی ماههای گذشته آلوده ترین نقطه تهران بوده سخت کرده است.

**‌ همسایگان کارخانه سیمان ترک دیار کردند

آلایندگی زیست محیطی کارخانه سیمان واقع در شهرک مشیریه تا جایی پیش می رود که باعث می شود و مالکان خانه هایی که در مجاورت کارخانه هستند خانه های خود را به حال خود رها کرده و ساکن محله ی دیگری شوند.

یکی از اهالی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: همسایه های ما هم چند سالیست خانه خود را ترک کرده و به جای دیگری نقل مکان کرده اند اما من به لحاظ مشکل اقتصادی نمی توانم از این محل بروم و باید هر روز با گرد و غبار ناشی از کارخانه دست و پنجه نرم کنم.

وی افزود: بعد از چند دقیقه پاک کردن در و پنجره ها دوباره شاهد گرد و غبار روی آنها هستم و این گوشه ای از مشکلات این کارخانه است.

یکی دیگر از اهالی که سخنانش را بریده بریده و با سرفه های مکرر به اتمام می رساند می گوید: مشکل ریوی دارم و شب هنگام که کارخانه فیلترهای خود باز می کنم دیگر نفس کشیدن برایم سخت تر می شود.

یکی دیگر از اهالی می گفت: قرار گرفتن کارخانه در مجاورت خانه های ما سبب شده خانه های ما با افت شدید قیمت مواجه شود یا کسی تمایل به خرید خانه هایمان ندارد و یا بعد از خرید، دوباره پشیمان می شوند.

طبق مشاهدات خبرنگار ما فاصله این کارخانه با خانه های مسکونی شاید به 20 متر هم نرسد این در حالیست که طبق قانون صنایع آلاینده با بافت مسکونی باید 120 کیلومتر فاصله داشته باشد اما این قانون در این مکان رعایت نشده است.

** تنفس دانش آموزان همراه با گرد گچ و سیمان

وجود 6 مدرسه شامل دخترانه هنرستان امام محمد باقر(ع)، دبیرستان نجابت، مدرسه راهنمایی امام صادق(ع)، مدرسه راهنمایی فرقانی، مدرسه راهنمایی تربیت و مدرسه پسرانه خردمند در مجاورت این کارخانه سبب نارضایتی دانش آموزان و معلمان این مدارس شده است.

یکی از دانش آموزان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: زنگ تفریح به حیاط می آییم تا نفسی تازه کنیم اما بدتر نفسمان از گرد و غبار کارخانه سیمان بند می آید.

یکی از معلمان می گوید: هوایی که تنفس می کنیم مخلوطی شده از گچ مدرسه و سیمان تهران.

این در حالیست که که مسئولان آموزشی پرورشی هم مشکل جا به جایی مدارس را نبود زمین عنوان می کنند.

** در صورت اصلاح نشدند تا پایان سال کارخانه سیمان متوقف می شود

رئیس سازمان محیط زیست کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران در خصوص آلایندگی کارخانه سیمان تهران گفت: صنایعی که مراکز ثابتی دارند و مشکل آلایندگی نسبت به بعضی از آنها وجود دارد تاکید بر جا به جایی داریم، تعدادی مهلت گرفته اند تا اصلاح شوند و تعدادی هم مسدود شدند مانند خط یک سیمان آبیک که کاملا مسدود شد و بعد از رفع نقص دوباره راه اندازی شد.

محمدی زاده افزود: با توجه به آلایندگی کارخانه سیمان تهران به آن مهلت داده ایم و اگر تا پایان سال نسبت به اصلاح سیستم فیلتراسیون خود اقدام نکنند متوقف خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: در توافقی که با مدیران سیمان تهران داشته ایم واحدهای آلوده باید منتقل یا اصلاح شود در غیر این صورت ما به طور جد پیگیری می کنیم و نسبت به توقف آن اقدام خواهیم کرد.

طبق گفته مسئولان شهری آلودگی هوای تهران به دلیل تغییرات جوی و پدیده وارونگی، وجود خودروهای بی کیفیت و وجود صنایع آلاینده به مرحله بحرانی رسیده که اگر فکری به حالش نشود به یک فاجعه تبدیل می شود که این تنها اجرای قانون و تعامل میان دستگاه های اجرایی را می طلبد./ز

گزارشی از فاطمه هنرور

برچسب ها: تهران ، ریزگرد ، آلودگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.