سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد 73درصدی سرمایه گذاری در بخش معدن/وصول 183 میلیارد تومان حقوق دولتی از معادن

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال گذشته سرمایه‌گذاری بخش معدن 73 درصد نسبت به سال 1389 افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ،وجیه الله جعفری امروز در نشست خبری با اشاره به این‌که در سال گذشته سرمایه‌گذاری بخش معدن 73 درصد نسبت به سال 1389 افزایش یافت، اضافه کرد: بیشترین رشد سرمایه‌گذاری مربوط به معادن فلزی بوده‌ است.

وی اظهار داشت:در حال حاضر بیشتر صنایع معدنی توسط بخش خصوصی مدیریت می شوند و در حوزه اکتشاف نیز با وجود بعد حاکمیتی ،حضور فعالان بخش خصوصی پررنگ تر شده است.
 

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص سرمایه گذاران خارجی در بخش معدن گفت:هم اکنون یک سرمایه گذار  خارجی در حوزه اکتشاف و در منطقه آذربایجان و یک سرمایه گذار در حوزه طلا در کردستان فعالیت دارند.

جعفری همچنین با اشاره به رشد سه تا 10 درصدی تولید محصولات معدنی و صنایع معدنی در 9 ماهه امسال گفت: در این مدت به جز زغال سنگ تولید سایر محصولات معدنی افزایش یافت و دلیل اصلی کاهش تولید زغال سنگ نیز مشکل خرید آن بود که با توجه به مصوبه دولت خرید زغال سنگ حتی با قیمت بالاتر از سوی دولت انجام می‌شود.

وی درباره میزان حقوق دولتی دریافت شده از معادن طی سال جاری عنوان کرد: میزان حقوق دولتی معادن طی چند سال گذشته روند صعودی داشته و از حدود 40 میلیارد تومان در سال 1385 به بیش از 180 میلیارد تومان در سال جاری تاکنون رسیده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که در 9 ماهه سال جاری حقوق دولتی وصول شده از معادن به 183 میلیارد تومان رسید، گفت: در بودجه سال 1392 میزان حقوق دولتی معادن بالغ بر 500 میلیارد تومان پیش بینی شده است.
 
وی در خصوص این موضوع که برخی مالکان معادن از پرداخت حقوق دولتی واقعی فرار می‌کنند، گفت: در چند سال گذشته با بسیاری از مالکان معادنی که حقوق دولتی خود را به صورت کامل پرداخت نکرده‌اند یا میزان تولید معدن خود را غیر واقعی اعلام کرده‌اند برخورد شده و معدن آن‌ها سلب صلاحیت شده است.
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص برنامه‌های این وزارتخانه برای حمایت از صنایع انرژی‌بر معدنی در صورت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی‌ یارانه‌ها گفت: فعلا با توجه به مصوبه مجلس به نظر نمی‌رسد امسال فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها اجرا شود اما در صورت اجرای این قانون از سال آینده بسته های حمایتی برای صنایع انرژی‌بر تدوین و اجرا خواهد شد.

 جعفری درباره تعداد تلفات حوادث معدنی در کشور نیز توضیح داد: با توجه به تولید 340 میلیون تن مواد معدنی میزان کشته‌های حوادث معدنی در کشور کاهش یافته است.

این مقام مسوول همچنین خبر داد که در 26 دی ماه امسال همزمان با برپایی همایش و نمایشگاه فرصت های سرمایه‌گذاری معدن و صنایع معدنی از استراتژی معدن و صنایع معدنی رونمایی می‌شود.

لازم به ذکر است: همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری معدن و صنایع معدنی 26 تا 28 دی ماه امسال در مصلی تهران برپا خواهد شد./عب
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.