سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران گزارش مي دهد:

حل موقت مشکل سوخت هواپيما/خسارت به ايرلاين ها با قطع سوخت رساني

ايرلاين ها با پرداخت بخشي از بدهي خود به شرکت پخش و پالايش فراورده هاي نفتي عمليات پروازي خود را ادامه مي دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ؛ موضوع سوخت به دليل اينکه بخش قابل توجهي از مبلغ دريافتي از مسافر به وزارت نفت پرداخت مي شود براي تمامي ايرلاين ها حائز اهميت است و با اجراي هدفمندي يارانه ها قيمت سوخت از 100 به 200 تومان و پس از آن از آبان ماه امسال به 700 تومان در پروازهاي داخلي و 1250 تومان در پروازهاي خارجي افزايش پيدا کرد که اين به معني چند برابر شدن هزينه ها براي اين پرنده با مصرف سوخت چند هزار تني است.

اين درحالي است که قيمت بليط هواپيما 65 درصد افزايش داشته است و اين تامين کننده هزينه هاي ايرلاين ها نيست.

* خسارت وارده به ايرلاين ها با قطع سوخت رساني

شرکت پخش و پالايش فرآورده هاي نفتي ديروز در اقدامي کم نظير ارايه سوخت به هواپيماها را متوقف کرد و دليل آن را بدهي 500 ميليارد توماني تمامي ايرلاين ها اعلام کرد، اين بدهي ها از اختلاف بخش نامه ها در وزارت نفت و ايرلاين ها ناشي مي شود.

شرکت نفت نرخ سوخت را تا قبل از تيرماه سال گذشته به جاي 100 تومان 200 تومان و از آبان ماه امسال پروازهاي خارجي را به جاي 700 تومان 1250 تومان محاسبه مي کند.

در حالي شرکت نفت از اولتيماتوم 7 روزه در توافق شبانه با ايرلاين ها براي پرداخت بدهي ها خبر مي دهد که اين ايرلاين ها فقط پرداخت بخشي از اين بدهي را در جلسه صبح امروز تائيد کرده اند و پرداخت نقدي سوخت را تا حل اين اختلاف پذيرفته اند.

با اقدام شرکت پخش و پالايش فرآورده هاي نفتي به توقف سوخت رساني به هواپيماها در روز گذشته علاوه بر تاخير و کنسلي بسياري از پروازها اين موضوع باعث سرگرداني مسافران و ضرر و زيان ميلياردي به صنعت هوايي کشور شد.

* کاهش 25 درصدي مسافران پروازها

رئيس انجمن شرکت هاي هواپيمايي با بيان اينکه بعد از افزايش قيمت بليط ها کليه مسيرها با کاهش 25 درصدي لود پروازها مواجه شده ايم افزود: مطلب فوق مزيد بر علت براي کم شدن درآمدهاي ايرلاين ها است.

وي با بيان اينکه درخواست ايرلاين ها تغيير قيمت سوخت به قيمت 200 تومان با 20 درصد کاهش در قيمت بليط ها است، افزود: ما براي هر ساعت صندلي پرواز 40 ليتر مصرف سوخت داريم که اين مبلغ براي رفت و برگشت مسير تهران کيش نزديک به 100 هزار تومان است که مستقيما به وزارت نفت پرداخت مي شود.

موسوي با بيان اينکه هزينه هاي هنگفتي که ما براي استفاده از فضاي عبوري ، نشست و برخاست و عوارض فرودگاهي در پروازهاي بين المللي پرداخت مي کنيم قادر به پرداخت سوخت 1250 توماني براي پروازهاي خارجي نيستيم.
 
در اين ميان پهلواني رئيس سازمان هواپيمايي کشوري بدون اشاره به مشکل مالي ايرلاين ها از شرکت هاي هواپيمايي خواست هر چه سريعتر مشکلات اقتصادي خود را حل کنند.
 
وي در اين باره افزود : در صورت تعلل شرکت هاي هواپيمايي پروازهاي آنها را لغو خواهد کرد.

گفتني است، قيمت بليط هواپيما در کشورهاي ديگر براساس فاکتورهاي مختلف و به صورت آزاد تعيين مي شود مثلا بليطي که يک هفته قبل خريداري مي شود ارزان تر از روز پرواز است، همچنين در فصل هاي کم مسافر قيمت بليط کاهش چشمگيري دارد اما اين موضوع با مصوب کردن قيمت بليط در ايران امکان پذير نيست./عب
برچسب ها: هواپیما ، سوخت ، ایرلاین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.