سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت‌الاسلام خسرو پناه در دانشگاه علامه طباطبايي:

مطالعه در علوم انساني و اسلامي نيازمند روش‌شناسي مدون است

رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران گفت: مسئله‌اي را كه بايد به آن توجه داشت، اين است كه ما هیچ علم تجربی محض به خصوص در حوزه علوم انسانی نداریم و بايد با روش‌شناسی معین علوم انسانی و اسلامی را مطالعه كرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "حجت‌الاسلام خسروپناه" رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در نشست تخصصی دانش‌افزایی اساتید دانشگاه علامه طباطبایی در ارتباط با اينكه مسلمانان در برخورد با علوم غربی سه دوره را طی کرده‌اند، اظهار داشت: دوره تذهیب، تلفیق و تولید، دوره تطبیق و تأویل و دوره اسلامی‌سازی دانش مطرح است.

وي در تشريح دوره‌هاي مختلف برخورد مسلمانان با علوم غربي گفت: در دوره اول، دانشمندان اسلامی بعد از آشنایی با علوم غربی، علوم را تهذیب کردند و در نهایت با تلفیق علوم اسلامی به تولید علم اسلامی پرداختند و در دوره دوم علما بخشی از اندیشه‌های غربی را دریافت کرده و این اندیشه‌ها را با مبانی اسلامی تلفیق كردند.

رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در ادامه به بيان چهار رویکرد علوم دینی پرداخت و افزود: چهار رویکرد غرب‌گرایی، غرب‌ستیزی، غرب‌گریزی،‌ غرب‌گزینی در اين ميان قابل بحث است.

وي در توضيح چهار رويكرد علوم ديني گفت: در رویکرد غرب‌گرایی دو دیدگاه مخالفت مطلق با علم دینی و مخالفت تفصیلی میان علم و تکنولوژی مطرح است؛ در رویکرد غرب‌ستیزی دانشمندان در مجموع با دیدگاه‌های غربی مخالف‌اند و در رویکرد غرب‌گریزی بحثي كه مطرح شد اين بود كه دانشمندان بايد بر اساس دانشی که دارند علم دینی تولید کنند.

خسرو پناه با اشاره به تفكر منكران ديني تصريح كرد: این افراد به متدولوژي علم توجهي ندارند و اصل را بر اين مبنا قرار مي‌دهند كه، علم تجربی است و اسلامی و غیر اسلامی ندارد.

رئیس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران در انتقاد از تفكر منكران ديني خاطر نشان كرد: مسئله‌اي را كه بايد به آن توجه داشت، اين است كه ما هیچ علم تجربی محض به خصوص در حوزه علوم انسانی نداریم و بايد با روش‌شناسی معین علوم انسانی و اسلامی را مطالعه كرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: دانشگاه ، حوزه ، علامه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.