يكي از اولين تاكيدات معمار كبير انقلاب اسلامي به مردم و مسئولين استقلال درهمه زمينه‌ها به خصوص استقلال اقتصادي بود.

به گزارش حوزه سياسي باشگاه خبرنگاران، يكي از اولين تاكيدات معمار كبير انقلاب اسلامي به مردم و مسئولين استقلال درهمه زمينه‌ها به خصوص استقلال اقتصادي بود. وسعت افق ديد امام خميني (ره)‌در همان سالهاي ابتدايي پس از انقلاب كه كشورمان درگير جنگ تحميلي بود باعث شد كه ايشان وابستگي اقتصادي را زمينه‌ساز وابستگي‌هاي ديگر بدانند و تاكيد كنند مادامي كه بخواهيم مستقل باشيم و زير بار وابستگي بيگانگان نباشيم بايد تحمل اين مشكلات و قدرت مبارزه با آن را پيدا كنيم و به استقلال اقتصادي دست يابيم.

اما به راستي چه ديدگاهي باعث شد پيرفرزانه جماران در آن روزها اين چنين تاكيداتي درباره استقلال اقتصادي داشته باشد؟

ثمرات اين انديشه‌هاي راهبردي چه بود؟ انديشه امام  خميني (ره)‌ چگونه مي‌تواند راهگشاي مسئولين براي تحقق اهداف سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني باشد؟

حجت الاسلام والمسلمين سيد حسين ميرمعزي معاون آموزش پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي وحجت الاسلام والمسلمين عبدالحسين خسروپناه رئيس موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران با حضوردر برنامه گفتگوي ويژه خبري شب گذشته درباره استقلال و خودكفايي در انديشه هاي امام خميني (ره) به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسين ميرمعزي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه دو مولفه اصلي خودكفايي و استقلال اقتصادي از ديدگاه امام خميني (ره) چيست گفت: مرحوم امام خميني (ره)‌بحث استقلال را در فرمايشات‌شان و عدم وابستگي به اجانب طرح كردند بدين معنا كه كشورمان بايد در ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي واجتماعي و فرهنگي داراي استقلال و احتياج به غير و اجانب نداشته باشد.

وي با اشاره به بيانات امام(ره) مبني بر اينكه شايد بتوانيم ميان استقلال اقتصادي و خودكفايي يك تفاوت بسيار ناچيزي را قائل شويم گفت: برطبق فرمايشات امام خميني (ره)‌بحث استقلال به معناي عدم وابستگي به اين معنا كه قدرت توليد را داشته باشيم كه اگر چنانچه دشمن امكانات لازم را در اختيارمان قرار نداد خودمان توانايي فراهم كردن نيازهاي ملت‌مان را داشته باشيم.

حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالحسين خسروپناه هم در پاسخ به اين سوال مبني براينكه چه تفاوتي از ديدگاه امام خميني (ره) بين استقلال اقتصادي و خودكفايي وجود دارد تصريح كرد: استقلال يك مفهوم چند وجهي است و در واقع بايد به وجوه مختلف استقلال در فرمايشات امام خميني (ره)‌توجه نمود، لذا استقلال را ايشان به معناي نفي حاكميت و دخالت اجانب و عدم وابستگي به غير معنا كردند.

وي با اشاره به اينكه امام (ره) استقلال را به معناي حقيقي خود در جنبه‌هاي مختلف تربيتي، فرهنگي، سياسي، اقتصادي و علمي بيان داشته اند خاطرنشان كرد:‌امام خميني (ره)‌تاكيدشان بيشتر بر سر استقلال اقتصادي بوده است؛ لذا عدم وابستگي،‌ سرپيچي از تبعيت بيگانگان، نفي دخالت اجانب و عدم وابستگي به غير و قطع نفوذ بيگانگان بر طبق فرمايشات امام (ره) زماني محقق مي‌شود كه خود كفايي و در واقع توليدملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني صورت گيرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسين ميرمعزي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه امام خميني (ره)‌از زواياي مختلفي به مسئله استقلال اقتصادي و خودكفايي نگاه مي‌كند ارزيابي شما چيست افزود: به نظر مي‌رسد مفهوم خودكفايي بيشتر به استقلال اقتصادي نزديك باشد بدين معنا كه اگر كشوري مستقل است قطعا قدرت چانه‌زني را نيز دارد و مي ‌تواند بر سر مصالح و منافع خود تصميم بگيرد و به پاي ميز معامله و رابطه بنشيند و برعكس اگرچه شرايط بر او تحميل و مجبور به پذيرش شروط بيگانگان به دليل وجود نقاط ضعف شود ديگر داراي استقلال نيست.

وي ادامه داد: بر طبق فرمايشات امام خميني (ره) اگر در زمينه اقتصادي استقلال نداشته باشيم در زمينه‌هاي سياسي، فرهنگي، علمي و ... فاقد استقلال خواهيم بود.

رئيس موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران تصريح كرد: بر طبق فرمايشات امام خميني (ره)‌ آزادي و رهايي كشورمان در تمامي زمينه‌ها بويژه اقتصادي و صنعتي به استقلال كشورها بستگي دارد بدين معنا كه دغدغه اصلي كشور بايد اين باشد كه به فكر استقلال در عرصه مختلف بويژه استقلال اقتصادي و صنعتي باشد.

وي با اشاره به بيانات امام خميني (ره)‌ كه مي فرمودند تحريم‌ها و محاصره اقتصادي يك عامل موثر در دستيابي به استقلال اقتصادي خواهد بود خاطرنشان كرد: چنانچه تحريم‌ها و تهديدات كشورمان را تحت فشار قرار دهد نبايد هيچگونه موانعي بر سر رسيدن استقلال اقتصادي كشورمان به وجود آيد.

حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالحسين خسروپناه با اشاره به اصول راهبردي امام خميني (ره)‌براي دستيابي به توليد ملي و استقلال اقتصادي افزود: از جمله اين اصول راهبردي حفظ ارزش و شئون اخلاقي و اجتماعي، اولويت و تقدم خودكفايي كشاورزي بر بازسازي مراكز صنعتي، توسعه مراكز علمي و تحقيقاتي به عنوان مهمترين عامل در كسب خودكفايي، دوري از تكيه بر صادرات نفت، تشويق بر توليدات داخلي و برنامه ريزي توسعه صادرات، جلوگيري از انحصار توسعه داخلي و خارجي بر افراد خاص و مرفه،‌برنامه ريزي به منظور رفاه متناسب با وضع عامه مردم است.

معاون آموزش پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي با اشاره به ضرورت و تاكيد امام خميني (ره) به استقلال اقتصادي و خودكفايي اظهار داشت: امام خميني (ره) همواره تاكيد داشتند كه اگر چنانچه فاقد استقلال اقتصادي باشيم قطعا نمي‌توانيم به اهداف والاي اسلامي دست يابيم.

وي خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد كه هدف غايي نظام اسلام زمينه‌سازي انسان‌ها براي تحقق به خداوند است و تمامي دستورات اسلامي براي تحقق به اين هدف غايي صادر و به نوعي تمام اهداف ديگر مقدمه‌اي براي تحقق اين هدف هستندو چنانچه اسير اجانب و بيگانگان باشيم قطعا نمي‌توانيم به هدف غايي برسيم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار