سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افشاي اختلافات فراوان پنتاگون و اوباما

يک فرمانده سابق آمريکايي در کتاب خاطرات خود اختلافات ميان کاخ سفيد و پنتاگون را افشا کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه نيويورک تايمز ؛ اين روزنامه آمريکايي امروز در تحليلي به قلم مايکل گوردون نوشت ژنرال استنلي مک کريستال، فرمانده سابق آمريکا در افغانستان در کتاب خاطرات خود نوشته است تنش ميان کاخ سفيد و پنتاگون از ماه هاي اول رياست جمهوري اوباما مشهود بود.وي نوشت در آغاز دور اول رياست جمهوري اوباما بي اعتمادي تاسف باري ميان کاخ سفيد و وزارت دفاع آمريکا بخصوص بر سر تصميم گيري در مورد افغانستان ايجاد شد.

ژنرال مک کريستال که در سال 2010 پس از آنکه مجله رولينگ استون در مقاله اي سخناني از وي در انتقاد از کاخ سفيد چاپ کرده بود برکنار شد. کتاب وي ظاهرا خوانندگاني را که به دنبال شرح کامل اختلافات در دولت آمريکا هستند نااميد مي کند. در کتاب مک‌ کريستال با عنوان «سهم من از ماموريت: خاطرات» گزارشي از نشست کاخ سفيد که در آن اوباما استعفاي اين ژنرال را پذيرفت، وجود ندارد. لحن ژنرال مک کريستال در مورد اوباما محترمانه است. اين کتاب قرار است روز دوشنبه منتشر شود.

بخشي از اين کتاب نگاهي اجمالي به اختلافات در خصوص طرح‌هاي نظامي دولت آمريکا دارد.
بر اساس اين کتاب، تنش‌ها قبل از آن شروع شده بود که مک کريستال فرماندهي نيروهاي آمريکايي در کابل را برعهده بگيرد و با درخواست ژنرال «ديويد مک کرنان» فرمانده اسبق نيروهاي آمريکايي در افغانستان براي 30 هزار نيروي کمکي در پايان دولت جرج بوش آشکار شد.

اوباما به جاي قبول اين تعداد، در ماه فوريه سال 2009 تصميم گرفت هفده هزار نيرو به افغانستان اعزام کند و تصميم در مورد اعزام نيروي بيشتر را به بررسي هاي بيشتر موکول کرد.
مک کريستال نوشت از نقطه ‌نظر کاخ سفيد «اين تصميم جزئي، منطقي بود.پس از کمتر از يک ماه پس از اعزام اين نيروها، اوباما تعداد نيروهاي آمريکايي در افغانستان را 50 درصد افزايش داد. گرچه اوباما، درگيري در افغانستان را يک «جنگ ضروري» مي‌دانست با اين حال، درباره حضور نظامي طولاني ‌مدت در اين کشور محتاط بود.

مک کريستال در کتاب خود مي‌نويسد، اما پنتاگون به دليل نگراني از اين که فرصت زيادي براي شکست دادن طالبان پيش از انتخابات ماه اوت در افغانستان نيست، خواستار چهار هزار نيروي نظامي بيشتر شد. کاخ سفيد بعدها اعزام چهار هزار نيروي بيشتر به افغانستان را تصويب کرد اما نزاع بين کاخ سفيد و پنتاگون پس از آنکه مک کريستال فرماندهي نيروهاي آمريکايي در افغانستان را برعهده گرفت، به درگيري عميق ‌تري تبديل شد.

در ماه ژوئن سال 2009، جيمز جونز، مشاول ارشد امنيت ملي اوباما به‌ ژنرال مک کريستال گفت دولت اوباما تا زماني که  تاثير نيروهاي کنوني در افغانستان به طور کامل ارزيابي نشود قصد ندارد نيروي بيشتري به اين کشور اعزام کند. اما اين اظهارات با دستورالعملي که وي از رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا دريافت کرده بود فرق داشت. گيتس گفته بود که او بايد در ماه اوت تعداد نيروهايي که در افغانستان لازم دارد اعلام کند.

اختلاف بين کاخ سفيد و وزارت دفاع آمريکا در خصوص تعداد نظاميان اعزامي به افغانستان به اندازه‌اي بود که مک کريستال نوشت زمانيکه وي تشخيص داد 40 هزار نظامي کمکي براي بهبود وضعيت رو به وخامت افغانستان نياز است، اوباما تنها 30 هزار نظامي براي اعزام به افغانستان آماده کرد و تأکيد کرد مي‌تواند از کشورهاي هم پيمان درخواست کند تا باقي نيروهاي مورد نياز را به افغانستان اعزام کنند.مک کريستال افزود نگران بوده است تصميم اوباما براي تعيين تاريخ براي آغاز عقب‌نشيني از افغانستان، به قدرت گرفتن طالبان منتهي شود اما در کتاب خود تأکيد مي‌ کند که هيچ ‌گاه اين تصميم اوباما را به چالش نکشيده است.
برچسب ها: اوباما ، پنتاگون ، تختلاف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.