سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در پژوهشگاه رویان محقق شد؛

بازسازی سطوح فرسوده مفاصل با استفاده از مغز استخوان

با کمک سلول درمانی درمان بیماری های استخوان و مفاصل در پژوهشگاه رویان محقق شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  باشگاه خبرنگاران: در سال های اخیر استفاده از سلول های بنیادی در درمان بیماری های مختلف از جمله بیماری های استخوان و مفاصل،‌در مدل های انسانی نتایج سودمندی را در برداشته است.
 
با این روش با استفاده از سلول های بنیادی خود فرد، درمان بیماری های استخوان و مفاصل در پژوهشگاه رویان امکان پذیر شده است.
 
دکتر نرگش لبیب زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان در بخش سلول درمانی ارتوپدی در خصوص روش کار درمانی بیماران به خبرنگار ما می گوید: در این روش سلول های بنیادی از خود فرد تهیه می شود، سلول های بنیادی مورد نیاز درمان را می توان از منابع متفاوت و متنوعی که در قسمت های مختلف و متفاوت بدن وجود دارد تهیه کرد که این منابع شامل پوست،‌قلب، چشم،‌ کلیه ها،‌ مغز استخوان و بافت چربی هستند.
 
وی در ادامه با اشاره به توانایی تبدیل سلول های بنیادی مغز استخوان به بافت های مختلف گفت: در پژوهشگاه رویان سلول های بنیادی مورد نیاز درمان بیماران استخوانی را از مغز استخوان تهیه کرده با توجه به توانایی تبدیل این سلول ها به بافت های مختلف و خاصیت بازسازی بافت و خود نوزایی، سلول های بنیادی مغز استخوان، به عنوان بافتی ارزشمند جهت ساخت بافت های فرسوده یا مرده بکار می روند.
 
دکتر لبیب زاده افزود: با بهره مندی از ویژگی مذکور در بازسازی سطوح فرسوده ی مفاصل و استخوان،‌ در بخش ارتوپدی پژوهشگاه رویان که از سال 88 زمینه ی بیمارای استخوان فعالیت های درمانی خود را آغاز کرده است، شاهد بهبود علایم بیماری در مبتلایان به مشکلات استخوانی و مفصلی بوده ایم.
 
سلول های بنیادی سرطان زا نیستند
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان با اشاره به تصور عامه ی مردم که استفاده از سلول های بنیادی را سرطان زا می دانند گفت: کاربرد سلول های بنیادی مزانشیمی با خطر ابتلای این سلول ها،‌ به تومورهای سرطانی همراه نبوده و تصور اینکه استفاده از سلول های بنیادی موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان می شود،‌ پایه و اساس علمی ندارد.
 
دکتر لبیب زاده با تاکید بر بی خطر بودن کاربرد سلول های بنیادی در فاز انسانی گفت: با انجام مراحل آزمایشگاهی در مدل های حیوانی، اثربخشی کاربرد این درمان ها و بی خطر بودن آن به اثبات رسیده با انجام مطالعات فراوان در فاز انسانی، امنیت استفاده از این روش درمانی قطعی شده است.

 استفاده از سلول های بنیادی در درمان چه بیماری های استخوانی سودمند است؟
 
عضو هیئت علمی بخش سلول درمانی پژوهشگاه رویان گفت: با استفاده از سلول های بنیادی درمان بیماری هایی مانند،‌ آرتروز زانو،‌ آرتروز مچ پا، جوش نخوردگی استخوان ها، بیماری روماتیسم، سیاه شدگی سر استخوان لگن، عفونت های استخوانی و کیست های استخوانی امکان پذیر است.
 
 درمان آرتروز زانو در چه بیمارانی قطعی است؟
 
دکتر لبیب زاده با تاکید بر اینکه درمان آرتروز زانو در رده های سنی پایین تر نتایج بهتری دارد گفت: استفاده از سلول های بنیادی مغز استخوان در درمان آرتروز زانو،‌در پژوهشگاه رویان، در رده های سنی 18 تا 65 سال انجام می شود.
 
وی یادآور شد: عمدتا افراد جوان سلول های قوی تری دارند و نتیجه ی درمان در آنها بهتر است ولی در افراد بالای 65 سال که سلول ها پیر شده اند نمی توان انتظار معجزه داشت.

 
 
 تحقیقات ارتوپدی رویان به ثبت بین المللی رسیده است
 
دکتر لبیب زاده با بیان اینکه پژوهشگاه رویان از معدود مراکز سلول درمانی جهان است که مطالعات ارتوپدی آن به ثبت بین المللی رسیده است گفت: پژوهشگاه رویان در خاورمیانه جزو رتبه های نخست بوده، پرچمدار سلول درمانی ارتوپدی در خاورمیانه است.
 
 چه بیمارانی کاندید سلول درمانی هستند؟
 
دکتر لبیب زاده در خصوص نحوه ی پذیرش بیماران گفت: در حال حاضر قریب به چند هزار نفر با مراجعه و نام نویسی در بخش سلول درمانی ارتوپدی پژوهشگاه رویان در لیست انتظار قرار دارند.
 
وی با تاکید بر اینکه برخی از بیماران کاندید مناسبی برای معلول درمانی آرتروز زانو نیستند گفت: بیمارانی که دچار درجات خفیف تا متوسط آرتروز و آسیب دیدگی استخوانی هستند، می توانند تحت سلول درمانی قرار گیرند ولی سلول درمانی در موارد شدید تاثیر ندارد.
 
وی تصریح کرد: از بیمارانی پس از انجام معاینات اولیه در صورتی که شرایط دریافت درمان های لازم را داشته باشند، نام نویسی به عمل می آید.

محرومیت پذیرش بیماران

 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان، با اشاره به اینکه در شرایط کنونی، در هفته برای تعداد 2 تا 3 بیمار، تزریق سلول انجام می شود گفت: سلول های گرفته شده از مغز استخوان باید در محیط کشت خاصی تکثیر شود، ولی به علت تحریم های موجود و کمبود محیط های کشت مورد نیاز در حال حاضر بیماران مدت بیشتری در لیست انتظار می مانند.
 
وی گفت: سلول های فرآوری شده در محیط کشت، پس از آماده سازی به محل آسیب دیده ی استخوانی مورد نظر تزریق می شود.
 
چند نوبت تزریق سلول، موجب بهبودی می شود؟
 
دکتر لبیب زاده با بیان اینکه به طور معمول در بیماران با یک نوبت تزریق سلول های فرآوری شده بهبودی حاصل می شود گفت: مدت یک تا 3 ماه پس از تزریق سلول ها به محل آسیب دیده استخوانی،‌ علایم بهبودی نمایان می شود و پس از گذشت 6 ماه، بیماران تقریبا بهبودی کامل یافته، در صورتی که در سنین کمتر از 65 سالگی باشند، علایم تقریبا به طور کامل بهبود می یابد.
 
وی خاطر نشان کرد: در صورت کاهش عملکرد استخوانی، ندرتا ممکن است یک سال پس از اولین تزریق،‌ تزریق نوبت دوم نیز موردنیاز باشد.
 
ورزشکاران آسیب دیده، کاندید مناسبی برای سلول درمانی هستند
 
وی با تاکید بر اینکه آسیب های استخوانی ناشی از ورزش یکی از مواردی است که با سلول درمانی بهبود می یابد گفت: پس از تزریق سلول ها، باید بیمار فعالیت را محدود کند تا محل آسیب دیده عملکرد لازم و مناسب را مجددا به دست آورد.

 پس از تزریق سلول ها، استراحت مطلق لازم نیست
 
دکتر لبیب زاده گفت: پس از تزریق سلول ها نیازی به استراحت مطلق نیست.
 
وی با تاکید بر اینکه بهبودی بیماران بستگی به بیماری های زمینه ای فرد دارد گفت: بیماران می توانند 2 تا 3 روز پس از تزریق سلول، فعالیت عادی را از سر بگیرند.
 
وی یادآور شد: بیمارانی که به علت وجود بیماری های زمینه ای دارای محدودیت های حرکتی هستند نمی توانند فعالیت شدید داشته باشند.
 
لبیب زاده تصریح کرد: بیمارانی که مبتلا به افزایش قندخون کنترل نشده،‌ افزایش فشارخون یا سایر بیماری های زمینه ای هستند، در صورت کنترل بیماری می توانند تحت سلول درمانی قرار گیرند.
 
هزینه سلول درمانی
 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان با تاکید بر اینکه هزینه ی سلول درمانی با توجه به شرایط موجود در بازار متغییر است گفت: در حال حاضر هزینه ی تزریق سلول برای هر زانو، حدودا 2 میلیون تومان است.
 
گفتنی است، همایش سلول درمانی در بیماری های استخوان و مفاصل 21 دی ماه جاری در پژوهشگاه رویان برگزار می شود./ع2
برچسب ها: مغز ، استخوان ، بیماری ، سلول
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
سینا
۱۶:۲۴ ۱۱ تير ۱۳۹۸
باسلام‌‌وخسته‌‌نباشیداقای‌‌۳۶‌‌ساله‌‌هستم‌‌‌در‌‌اثر‌‌در‌‌د‌‌در‌‌قسمت‌‌لگن‌‌‌‌به
‌دکترای‌‌زیادی‌‌مراجعه‌‌کردم‌‌‌‌‌‌‌‌گفتن‌‌که‌‌مفصل‌‌بین‌‌لگن‌‌ورانم‌‌از‌‌بین‌‌رفته
وباید‌‌‌‌مفصل‌‌مصنوعی‌‌‌‌بذارن‌‌وحالا‌‌سوالم‌‌اینه‌‌که‌‌ایا‌‌مشکل‌‌من‌‌از‌‌طریق
سلولهای‌‌بنیادی‌‌قابل‌‌درمان‌‌است‌‌
خواهش‌‌میکنم‌‌پاسخ‌‌بدید‌.
با‌‌سپاس‌‌فراوان‌‌
kalhor
۱۴:۲۶ ۰۲ اسفند ۱۳۹۲
با تشکر از نوشته هایتان.ادرس موسسه تان را ذکر می کردید.