سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کمبود ویتامین د در خانم های باردار منجر به زایمان زودرس مي شود

کمبود ویتامین د در خانم های باردار می تواند منجر به مسمومیت دوران بارداری، عفونت، زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم شود.

 به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛دكتر دلشاد،‌ فوق تخصص غدد و متابولیسم ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت:‌ ویتامین د، در تنظیم رشد و افتراق سلول های بدن از جمله سیستم دفاعی بدن نقش عمده ای دارد لذا کمبود آن می تواند باعث ضعیف شدن سیستم دفاعی و بروز عفونت ، سرطان، بیماریهای خود ایمنی و واکنش های آلرژیک شود.

وي با تأكيد بر اين كه مهمترين علل كمبود ويتامين د، محرومیت از نور آفتاب است، گفت: در جامعه مدرن امروزی، مهمترین علت کمبود ویتامین د چاقی است و با توجه به اینکه ویتامین د یک ویتامین محلول در چربی است در بافت های چربی بدن افراد چاق ذخیره شده و فعالیت فیزیولوژیکی از خود بروز نمی دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: کمبود ویتامین د در بیماریهای مزمن شیوع بیشتری دارد و 90 درصد بیماران مبتلا به ایدز و یا نارسایی مزمن کلیه دچار کمبود ویتامین د هستند.

دكتر دلشاد گفت: در افراد طبیعی مقدار 25هیدروکسی ویتامین د خون، بیشتر از 30 نانوگرم در دسی لیتر است و کمبود ویتامین د در تمام گروه های سنی شایع است و هر چند روش اندازه گيري اين ويتامين در حال حاضر برای کل جامعه توصیه نمی شود اما در کودکان و نوجوانان، زنان باردار و مادران شیرده و افراد چاق حتی بدون وجود علائمی از کمبود ویتامین د ، اندازه گیری ویتامین د خون مفید است

وي تأكيد كرد:‌ در افرادی که دچار بیماریهای گوارشی ایجاد کننده سوء جذب بوده، بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه، افراد دچار درد های مبهم ماهیچه ای استخوانی، ضعف ماهیچه ها و شکستگی خود به خود استخوان ها به خصوص در افراد مسن غلظت 25هیدروکسی ویتامین د حتما باید اندازه گیری شود./ع2

برچسب ها: باردار ، ویتامین ، بیماری ، چربی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.