سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسکن ؛ معضل اصلي 60 درصد عربستاني ها

روزنامه عکاظ نوشت 60 درصد مردم عربستان فاقد مسکن هستند و در خانه هاي اجاره اي زندگي مي کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه عکاظ ؛‌ رؤياهاي آمريکايي را به ياد آوردم که جان کندي رئيس جمهور فقيد آمريکا در دهه شصت قرن گذشته آن را بيان کرده و تامين مسکن را در ضمن نيازهاي اصلي زندگي مردم آمريکا قرار داده بود. اين مسئله را در بحبوحه بحثم درباره مسئله مسکن براي شهروندان عربستان سعودي به ياد آوردم.

از هر جواني در عربستان سئوال کنيد که آرزو دارد چه چيزهايي داشته باشد عموما داشتن مسکن را جزو آروزهاي خود ذکر مي کنند. با توجه به رشد سريع جمعيت در عربستان مشکل مسکن روز به روز تشديد مي شود به گونه اي که نرخ رشد جمعيت در اين کشور طبق آمارهاي رسمي 2.5 درصد است که بالاترين نرخ رشد جمعيت در سطح جهان به شمار مي رود. در کنار اين مسئله بايد به تورم شديدي اشاره کرد که بازار املاک و به ويژه افزايش مبنايي قيمت زمين در عربستان شاهد آن است.

دکتر سعيد الشيخ مي گويد بازار مسکن در عربستان سعودي شاهد عدم تعادل ميان عرضه و تقاضا است به گونه اي که تقاضا بيش از عرضه است چون سرعت رشد عرضه مسکن کمتر از سرعت تقاضا است.همه اين متغيرها، امکان خانه دار شدن شهروندان معمولي را در عربستان بسيار دشوار مي کند از اين رو آمارها حاکي از آن است که حدود 60 درصد مردم در عربستان سعودي فاقد مسکن هستند و در خانه هاي اجاره اي زندگي مي کنند.

مشکل آن است که اتخاذ راه حل هاي موثر براي اين مسئله مهم بسيار به کندي صورت مي گيرد.مصوبه مجلس مشورتي در مخالفت با پرداخت کمک هزينه مسکن به کارمندان دولت تصميمي تعجب برانگيز بود. ولي فرمان پادشاه عربستان براي تخصيص 250 ميليارد ريال به ساخت 500 هزار واحد مسکوني زير نظر وزارت مسکن تصميمي بزرگ و مهم بود. اما به رغم گذشت بيش از دو سال از صدور اين فرمان، و به رغم حمايت رهبران کشور از اين تصميم، همچنان اجراي آن به کندي پيش مي رود.

نويسنده در پايان مي افزايد صندوق توسعه مسکن با وضع کنوني آن، براي زمان معاصر ديگر مناسب نيست اين صندوق حدود 30 تا 40 سال پيش نقش مهمي در توسعه ساخت  و ساز ايفاء کرد اما امروز ديگر دوره آن گذشته است و بازسازي و توسعه مکانيسم هاي آن براي آن که بتواند در حل مشکل مسکن نقش فعال ايفاء کند، ضرورتي جدي يافته است. درواقع ما نياز نداريم دوباره چرخ را اختراع کنيم، تجارب مشابه کشورهاي پيشرفته در مقابل ما وجود دارد که در پرداخت وام مسکن تجلي يافته است و به علت وجود اين راه حل، کشورهاي پيشرفته مشکل مسکن ندارند. اين امر مستلزم تسريع در فعال کردن سيستم وام مسکن است که ما در اجراي آن بسيار تاخير کرده ايم.
برچسب ها: عربستان ، شهروند ، مسکن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.