به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران، طبق مصوبه هیئت وزیران در تاریخ 16 اسفند سال گذشته، خودروسازان موظف شدند از ابتدای سال 92 خودروهای مجهز به استاندارد یورو 4 را تولید و عرضه کنند.
همچنین براساس بند 7 این مصوبه، وزارت نفت مکلف است از ابتدای امسال سوخت با استاندارد یورو 4 را در کشور توزیع کند. براساس تبصره 2 بند 7 مصوبه سال گذشته هیئت وزیران، وزارت نفت مکلف به تأمین و توزیع ماده ادبلو جهت کاهش آلایندگی خودروها شده است که این ماده به ازای هر 100 لیتر گازوئیل در خودروهای دیزلی با استاندارد یورو 4 حدود 5 لیتر مصرف میشود.
این در حالی است که طبق مصوبههای قبلی که در دولت خاتمی و احمدینژاد صادر شده بود وزارت نفت مکلف به عرضه سوخت با استاندارد یورو 4 شش ماه پیش از تولید خودروهای با این استاندارد شده بود.
احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان در این مورد به فارس گفت: با توجه به صحبتهای ضیغمی، معاون وزیر نفت مبنی بر اینکه تا پایان برنامه پنجم امکان تأمین 80 درصد سوخت با استاندارد یورو 4 فراهم است و علاوه بر این، به دلیل اتصال شبکهها بنزین یورو 2 و یورو 4 با یکدیگر مخلوط خواهد بود، نامهای به وزیر صنعت زدیم و از وی خواستیم تا تولید خودروهای با استاندارد یورو 4 را به تعویق بیندازند.
وی تصریح کرد: در صورت تولید خودروهای با استاندارد یورو 4 و استفاده از بنزین با استاندارد یورو 2 در این خودروها، آسیب زیادی به موتور آن وارد خواهد شد.
دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: از سال 84 تاکنون خودروها با استاندارد یورو 2 تولید میشوند در حالی که حتی سوخت توزیع شده در کشور نیز دارای این استاندارد نیست.
وی توضیح داد: میزان استاندارد سولفور در گازوئیل با استاندارد یورو 2، 500PPM است در حالی که این رقم در مورد گازوئیل مصرفی در کشور به 7000PPM میرسد.
نعمتبخش با بیان اینکه از وزیر صنعت خواستهایم تا موضوع تعویق در تولید خودروهای با استاندارد یورو 4 را در کارگروه حمایت از تولید مطرح و مصوب کند، اظهار داشت: هزینه تبدیل کامیونهای دیزلی از استاندارد یورو 2 به یورو 4 بین 3 تا 7 هزار یورو است که این مسئله قیمت تمام شده تولید خودرو و در نتیجه هزینه حمل و نقل را در کشور افزایش میدهد.
وی با بیان اینکه وزیر صنعت هنوز پاسخی به خودروسازان نداده است، گفت: در حال حاضر 40 تا 50 هزار خودروهای وارداتی از بنزین سوپر استفاده میکنند که البته تولیدکنندگان کرهای و ژاپنی، ECU این خودروها را طوری تنظیم میکنند که نسبت به سوخت مصرفی پیغام زیادی ندهد ولی کاتالیست این خودروها که باید هر 100 هزار کیلومتر کارکرد تعویض شوند، بعد از 10 تا 15 هزار کیلومتر آسیب میبیند و آلایندگی آنها نیز تناسبی با استاندارد یورو 4 نخواهد داشت.
دبیر انجمن خودروسازان ادامه داد: در نامه به وزیر صنعت پیشنهادهایی مانند خروج خودروهای فرسوده را برای کاهش آلایندگی خودروها مطرح کردهایم که براساس آن به جای صرف هزینه هزار و 50 میلیارد تومانی بابت کاهش آلایندگی 1.5 میلیون دستگاه خودرو، با یک هجدهم این هزینه امکان کاهش همین میزان آلایندگی وجود دارد.